Míg néhány éve a keresőmarketing és optimalizálás még a legtöbb cégvezető és marketinges számára is ismeretlenül csengett, manapság már akkora népszerűségnek örvend, hogy szinte lépten-nyomon szembetalálkoztunk ezzel a hagyományos marketing eszközöknél jóval költséghatékonyabb eléréssel kecsegtető megoldással.
Mivel a legtöbb cég saját maga is a keresőmotorokon keresztül gyűjti be az információkat, találja meg üzleti partnereit, pontosan tisztában vannak vele, hogy mekkora üzleti potenciált jelent egy valóban hatékonyan megvalósított keresőmarketing stratégia. Természetesen ahol megjelenik a kereslet növekedés ott magától értetődően bővül a kínálat is, így néhány év alatt eljutottunk oda, hogy az egykor még "misztikus" és ismeretlen keresőmarketing és keresőoptimalizálás szolgáltatásra egész iparág épül itthon is.
Ezt az örvendetes fejleményt azonban beárnyékolja az a tény, hogy a keresőoptimalizálás vagy keresőmarketing címen hirdetett szolgáltatások tartalma és értéke köszönőviszonyban sincs egymással. Ráadásul maga a keresőmarketing olyan komplex és gyorsan fejlődő terület, hogy egy átlagos cégvezető vagy marketinges, dolgozzon bármilyen méretű cégnél, igen nagy nehézségek árán tud csak lépést tartani az óriási információ dömpinggel.
Cikksorozatunkkal hatékony segítséget kívánunk nyújtani azon kis- és középvállalatok vezetőinek, valamint marketingeseinek, akik érdeklődnek a téma iránt, de nem igazodnak ki a töménytelen és egymásnak sokszor ellentmondó információk között, ezért vagy nem mernek belevágni egy ilyen projektbe, vagy – rosszabb esetben - már csalódtak a keresőmarketingben, mert nem hozta meg számukra a várt eredményeket és nem tudják, mit rontottak el.
Keresőmarketing lépésről lépésre
Keresőmarketing trükkök - mindenki erre kíváncsi: melyek azok az apró praktikák és optimalizáló fortélyok, amelyek segítségével lekörözhetjük versenytársainkat - mindezt lehetőség szerint minél kevesebb befektetéssel és munkával, viszont minél több nyereséggel és gyorsan. Eláruljuk a nagy titkot: nincsenek ilyen trükkök! Az alábbi információkat megszívlelve azonban sok bosszúságtól, csalódástól, na és persze felesleges pénzkidobástól kímélhetjük meg magunkat:
• Keresőoptimalizált weboldal = felhasználó- ÉS keresőbarát weboldal. Vagyis az a jó oldal a keresőmotoroknak, ami jó a felhasználóknak - nem kellenek speciális szoftverek a megtekintéséhez, gyorsan betöltődik, egyedi, gazdag tartalommal, átgondolt struktúrával és belső linkrendszerrel rendelkezik. Ne a keresőknek, a látogatóknak készítsük a weboldalunkat!
• A keresőmarketing és optimalizálás célja nem a pozíciók elérése, hanem üzleti forgalom generálása az internetről. A pozíció csupán az egyik eszköz és a top helyezések korántsem jelentik a folyamat végét. Sőt, az érdemi munka igazán akkor kezdődik, amikor már jelentős számú látogatóval rendelkezünk. Az ő viselkedésüknek az elemzése, valamint a látogatók ügyfelekké vagy vásárlókká történő konvertálása legalább olyan fontos, mint önmagában a jó pozíciók elérése.
• Ahhoz, hogy milyen nagyságú és minőségű honlappal törhetünk az élre a keresőkben, nem csupán rajtunk múlik, hanem elsősorban az iparági helyzet, vagyis az online piac határozza meg. Mindegy, hogy 500 vagy 5 millió oldallal kell versenyeznünk, ugyanis mindenképp az első, max. második találati oldalra kell kerülnünk ahhoz, hogy eredményeket érjünk el. Vagyis honlapunknak a legjobb 10-20 között kell lennie akár több millió találatból is. Ez természetesen nem egyforma erőforrást igényel, az első és a második szituációban. Az online piac és a kiindulási helyzetünk, valamint erőforrásaink függvényében dönthetünk csak felelősen a testreszabott keresőmarketing stratégiáról.
• A hatékony optimalizálást a weboldal tervezésénél kell kezdeni. Az üzleti célok, iparági verseny és kulcsszókutatás alapján kialakított struktúra és a keresőbarát forráskód az alapja minden további munkának. Önmagában egy gyenge oldalon elvégzett néhány apró módosítástól ne várjunk komoly eredményt!
• Soha ne 5-10 kulcsszóra próbáljuk meg optimalizálni a weboldalunkat, mert ezek a potenciális látogatóinknak max. a 15-30%-t hozzák. Ráadásul minél több szót ír be valaki egy keresés folyamán, annál pontosabban tudja mit akar és várhatóan annál magasabb arányban konvertálható, tehát a valóban értékes látogatók egyedi, több szóból álló keresési kifejezésekre érkeznek.
• Egy jól optimalizált oldalt, nagyságától és témától függően havi 500 és 10 000 közötti kulcsszóra találják meg a keresőkből.
• A különböző kutatási adatok függvényében jelenleg 30-35% között mozog azok aránya, akik 4 vagy több kulcsszót írnak be egy keresés folyamán, és ez az arány folyamatosan nő.
• Senki nem "garantálhat" egy adott pozíciót a Google-ban, még maga Larry Page vagy Sergey Brin sem. Ha sikerrel járunk is, vagyis néhány kulcsszóra elérjük az áhított pozíciót, nem igazán jutunk közelebb a valódi célunkhoz, azaz nem fogunk érdemben többet profitálni a weboldalból. Szélsőséges esetekben a néhány kulcsszóra történő optimalizáláskor ráadásul etikátlan, azaz feketekalapos módszereket is használnak, amelyekkel a keresők szemében próbálják relevánsabbnak feltüntetni az oldalt, mint amilyen az valójában. Ekkor nem a honlap színvonalának általános emelése és a felhasználók kiszolgálása a cél, hanem a kereső motorok megvezetése, ami nem csak hogy nem hasznos, de sok esetben azzal a veszéllyel is járhat, hogy honlapunk akár fekete listára is kerülhet, tehát a Google egyszerűen kiveszi az indexből és még a saját cégnevünkre sem jeleníti meg a találatok között.
• A keresőmarketinges munkának soha nincs vége! Lehet, hogy 1-2 hónap alatt meghozza a várt eredményt az új oldalunk, sőt még annál is többet. Viszont ha ezek után nem foglalkozunk vele, nem frissítjük, illetve figyelmen kívül hagyjuk a trendeket és a felhasználói szokások változását, akkor hamar elveszítjük versenyelőnyünket. Nem beszélve arról, hogy bőven elég ha több ezer versenytársunk közül csak 5-10 elkezdi komolyan venni az online marketinget és beelőz bennünket a találati listában, a második oldaltól már elég csekélyebb esélyünk van arra, hogy látogatót szerezzünk a keresőkből.
• Végül fogadjuk el, hogy a keresőmarketing és keresőoptimalizálás egy komoly szakma, amely egyaránt igényel komoly informatikai, marketing, valamint elemzői készségeket és szakértői tudást. Ahogy magától értetődő, hogy nem fogunk neki otthon megbütykölni az elromlott gázkazánt, vagy megszerkeszteni céges kiadványainkat, prospektusainkat, úgy magától értetődőnek kellene lennie, hogy a keresőmarketing témában sem "sufnituning" megoldásban gondolkodunk. Ön komolyan elhiszi, hogyha elolvas egy cikket, megvesz egy könyvet vagy részt vesz egy pár órás képzésen, akkor már szakértője lesz a témának és egy csapásra keresőmarketing guruvá válik? Ön megbízna egy ennyi tudással rendelkező szobafestőt vagy szerelőt? Ezeket a szakmákat is évekig tanulják, mégis óriási a különbség a mester és a tanonc között. Nem beszélve arról, hogy a hagyományos szakmákban a tudás sokkal lassabban avul el, mint a keresőmarketingben, ahol gyakorlatilag napról-napra nyomon kell követni az aktuális trendeket, újdonságokat, a felhasználói szokások változását és kereső motorok algoritmus frissítéseit.
Következő cikkünkben a szakmai fogalmak részletesebb boncolgatása mellett a helyes keresőmarketing stratégia kialakításának nehézségeiről fogunk értekezni.
A szakértőnk a Webma Kft. ügyvezetője.
A keresőmarketing titkai?
Mindenki használja a keresőmarketinget. A hazai “weben tolongó” cégek között azonban sokan egyáltalán nem is tudják mitől lesz több látogató, vevő. Mi eláruljuk, hogy nincsenek titkok.
Hirdetés
Hirdetés