Ahogy a szilárdtest-akkumulátorok egyre közelebb kerülnek az elektromos autókban való alkalmazáshoz, és kitárul előttük a további széleskörű alkalmazás lehetősége, elkezd a technológia támogatóipara is kiépülni. Most japán vállalatok e következő generációs energiaforrások fejlesztéséhez nélkülözhetetlen tesztelés lehetőségét teremtették meg - írja a Nikkei.
Meglepő módon az egyik szereplő az acéliparból indult. A Nippon Steel Technology egyik egysége 2023 márciusáig tervezi tesztelési szolgáltatás elindítását az Oszaka melletti Amagasaki fejlesztési központjában. A szolgáltatás - az ilyen jellegű támogató tevékenységeknél szokatlan módon - egészen a prototípusok építéséig terjed majd az akkumulátorgyártók által rendelkezésre bocsátott tervek alapján.
A tesztelés különösen fontossá válik, mivel a szilárdtest-cellák egyre gyakrabban kerülnek be az elektromos járművekbe. A hosszú távú teljesítmény mind fontosabb tényezővé válik az akkumulátorfejlesztők számára, hogy csökkentsék a használt elektromos autók piacát akadályozó elhasználódást.
A szilárdtest-akkumulátorok szilárd elektrolitokat használnak a legtöbb elektromos autó akkumulátorában található folyadékok vagy gélek helyett, és kevésbé tűzveszélyesek, mint a lítium-ion cellák. A lítium-ionos EV-akkumulátorok globális piacán a kínai és a dél-koreai vállalatoknak van nagy részesedésük. (Amit erősítenek a magyarországi meglévő és fejlesztés alatt álló kapacitások is.) Számos akkumulátor-beszállító és nagy autógyártó kínál saját tesztelési szolgáltatásokat. Ehhez képest a szilárdtest-akkumulátorok tesztelése sokkal nyitottabb terület. Nem a Nippon Steel csoport az egyetlen japán vállalat, amelyik ezen a területen tevékenykedik.
Az Oki Engineering, az Oki Electric Industry (amely Magyarországon elsősorban a nyomtatóiról ismert) egyik egysége ebben a hónapban kezdi meg a megbízhatósági teszteket repedéseket és egyéb olyan problémákat keresve, amelyek károsíthatják az akkumulátorok teljesítményét. A vállalat először az elektronikai eszközökhöz használt akkumulátorokkal kezd, és később fontolóra veszi tevékenységének az autóipari akkumulátorokra való kiterjesztést.
A lítium-ion cellák és olyan elektronikus alkatrészek, mint a kondenzátorok értékelésében már tapasztalt vállalat célja, hogy 2025-re 500 millió jen (3,5 millió dollár) bevételt érjen el szilárdtest-akkumulátor üzletágából. Ami nem tűnik ugyan soknak, de a fejlődés várhatóan robbanásszerű lesz a piacon.
A szilárdtest-akkumulátorokra még nem határoztak meg egységes globális vizsgálati szabványokat. Az Oki Engineering a japán ipari szabványokat fogja követni, valamint extrém körülmények - például magas hő és páratartalom - mellett végez teszteléseket. Az akkumulátorgyártókkal folytatott megbeszélések alapján további tesztelési kritériumokat is mérlegelnek.
A viszonylag kis kapacitású, oxid alapú szilárdtest-akkumulátorokat már tömegesen gyártják mobil eszközök és ipari berendezések számára, míg a nagyobb kapacitású szulfid alapú akkumulátorok ígéretes lehetőségnek számítanak az elektromos járművekben való felhasználásra.
A Toyota Motor az évtized első felében szilárdtest-akkumulátorral felszerelt hibrid járművek piacra dobását tervfezi. Más nagy autógyártók, például a Honda Motor és a Nissan Motor szintén versenyben vannak a technológia kereskedelmi forgalomba hozataláért.
Az autóiparon kívül a japán TDK a szórakoztató elektronikához kínál szilárdtest-akkumulátorokat, a Maxell pedig azt tervezi, hogy a 2023-as pénzügyi évben megkezdi az ipari berendezésekhez és más alkalmazásokhoz szánt cellák nagyüzemi gyártását.
A Fuji Keizai kutatócég előrejelzése szerint a szilárdtest-akkumulátorok globális piaca 2019-től több mint 1000-szeresére, 2035-re 2,1 billió jenre (14,5 milliárd dollár) fog duzzadni, elsősorban a nagyméretű, drága autóipari akkumulátorok miatt.