Hirdetés
. Hirdetés

A Google bevásárlólistája

|

A Google eddigi legnagyobb hírértékű akvizíciója a Motorola napokban belengetett felvásárlása volt, de a Page-Brin birodalom az elmúlt években más nagy értékű cégekre is rátette a kezét. A cég legnagyobb beszerzéseinek tízes listája.

Hirdetés

10. On2 Technologies

Ár: 133 millió dollár
Bejelentés ideje:
2009 augusztusa

A Google 2009 nyarán jelentette be, hogy felvásárolja a nagy teljesítményű online streamingre optimalizált Theora és VP8 videó kodekeket gyártó On2 Technologies-t. A keresővállalat hosszú távon sokat spórolt az akvizíció révén: szakemberei az On2 megoldásainak felhasználásával fejlesztették ki a cég saját videótömörítési formátumát, a WebM-et, amely lehetővé tette, hogy legfontosabb szolgáltatásaikban - így a YouTube videómegosztóban - lecseréljék az Adobe korábban használt, licencköteles technológiáját, a Flash-t. Az új formátumot a Skype-ot megszerző Microsoft is támogatja.

A felvásárlást követően a Free Software Foundation azonnal felszólította a Google-t, hogy tegye nyílt forráskódúvá a VP8-at; a cég 2010 májusában teljesítette a kérést.

9. WideVine Tech

Ár: 150 millió dollár
Bejelentés ideje: 2010 decembere

A videó-optimalizálással és digitális szerzői jogi menedzsmenttel (Digital Rights management, DRM) foglalkozó WideVine-t tavaly télen kebelezte be a Google. A felvásárlás szervesen illeszkedett a Google TV felfuttatásával kapcsolatos stratégiába: a cég DRM-technológiájának akvizíciója révén ugyanis megnyugtatóan menedzselhetővé váltak a szolgáltatással kapcsolatos szerzői jogi kérdések. A szakértők szerint a WideVine megszerzése arra is lehetőséget teremt a Google-nek, hogy prémium (értsd: fizetős) tartalmakat helyezzen el a YouTube-on.

8. Slide

Ár: 182 vagy 228 millió dollár
Bejelentés ideje: 2010 augusztusa

Senki sem tudja pontosan, mennyiért jutott hozzá a Google a közösségi játékokat fejlesztő Slide-hoz: a hírek mindenesetre 182, illetve 228 millió dolláros vételárról szóltak. A fejlesztőcég a SuperPoke! és a SuperPoke! Pets Facebook alkalmazásokkal alapozta meg piaci sikerét; szerencsére, miután beolvadtak a keresőóriásba, jelentősen továbbfejlődtek, és ma már azok számára is készítenek alkalmazásokat, akiknek nem nyújt elegendő intellektuális kielégülést, hogy digitális birkákkal bombázzák a barátaikat.

A tavaly augusztusi akvizíció óta a Slide számos webes alkalmazást fejlesztett ki, de meglepő módon egyetlen, a Google által jegyzett Android mobiloperációs rendszeren futó etűddel sem rukkoltak még elő. Az elemzők szerint hamarosan eljöhet a kis leány nagy pillanata: nem elképzelhetetlen, hogy a Motorola felvásárlásának lezárását követően tömegesen jelennek majd meg előtelepített szoftvereik az anyavállalat érdekeltségi körébe vándorló gyártó legújabb modelljein.

7. AdMeld

Ár: 400 millió dollár
Bejelentés ideje: 2011 júniusa

Az AdMeld jóváhagyás előtt álló felvásárlása révén a Google teljessé tehetné online hirdetési portfólióját. Nem véletlen, hogy a cég mindent elkövet annak érdekében, hogy keresztülverje az üzletet az illetékes Szövetségi Kereskedelmi Bizottságon (Federal Trade Commission, FTC): ha sikerül tető alá hoznia a megállapodást, saját end-to-end display advertising rendszerre tehet szert.

A Credit Suisse tanulmánya szerint az AdMeld felvásárlása lehetővé tenné a Google számára, hogy a teljes marketingláncot felügyelje - a megrendeléstől a keresőhirdetéseken át a képernyős reklámozásig - , és utóbbi szegmensben is legyűrhetetlen konkurenciát támasszon a Yahoo!, illetve a Microsoft számára.

6. Postini

Ár: 625 millió dollár
Bejelentés ideje: 2007 júliusa

A négy évvel ezelőtt felvásárolt Postini a kezdetektől fogva a Google Apps egyik legfontosabb partnerének számított, most pedig a Google üzleti tevékenységének egyik alappilléreként tartják számon. A cég több mint 26 millió felhasználónak nyújt különféle biztonsági és archiválási szolgáltatásokat, és a keresések illetve a Gmail „védelmében" is kulcsszerepet játszik.

A Google ez év júliusában döntött úgy, hogy beépíti a cég e-mail biztonsággal kapcsolatos fejlesztéseit a Gmailbe; az elemzők szerint ez a lépés nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a Google Apps a nagyvállalatok körében is keresett kollaborációs megoldássá nője ki magát.

5. ITA Software

Ár: 700 millió dollár
Bejelentés ideje: 2010 júliusa

A Google tavaly nyáron jelentette be, hogy ajánlatot tesz a turisztikai és repülőjegy-kereső megoldásokat fejlesztő Cambridge-i székhelyű ITA Software felvásárlására. A hír nagy port vert fel a turisztikai iparág egyes képviselői körében: a Kayak és a TripAdvisor prominensei attól tartottak, hogy a Google az akvizíciót követően felfüggeszti a nekik fontos technológiák szolgáltatását. Az ügyletet az FTC és az Európai Bizottság is hosszasan vizsglálta, végül csak azután hagyták jóvá a tranzakciót, hogy a keresőcég 2016-ig kötelezettséget vállalt az ITA fennálló szerződéseinek fenntartására.

4. AdMob

Ár: 750 millió dollár
Bejelentés ideje: 2009 novembere

Ahogy az AdMeld, úgy az AdMob megvásárlása is a Google hirdetési portfólióját volt hivatott erősíteni. A cég az elmúlt években rendkívül agresszív erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy megkaparintsa a reklámozási szempontból fontos vállalatokat, és az AdMob megszerzése révén jelentősen megerősítette pozícióit az egyre fontosabbá váló mobil hirdetési piacon.

3. YouTube

Ár: 1,65 milliárd dollár
Bejelentés ideje: 2006 októbere

A keresőóriás és a videógólem kézfogójára 2006 végén került sor. Az ügylet a borsos felvásárlási ár ellenére is pozitív visszhangot váltott ki az elemzők körében, hiszen, ahogy a Goldman Sachs kommentárja fogalmazott, a Google az akvizíció révén „a három legfontosabb internetes szegmensből - e-mail, keresés, videó - kettőben vezető erővé avanzsált". A szakértők csak azzal kapcsolatban voltak bizonytalanok, hogy hogyan menedzseli majd a Google a felhasználók által feltöltött anyagokkal kapcsolatos szerzői jogi kérdéseket - megoldották, és az évek során prosperáló, nyereséges vállalkozássá fejlesztették az oldalt.

2. DoubleClick

Ár: 3,1 milliárd dollár
Bejelentés ideje: 2007 áprilisa

Az átlagolvasó számára minden bizonnyal a DoubleClick lehet a top három „fekete lova". Pedig a Google képernyőmarketing üzletágának legfontosabb elemét jelentő cég megvásárlása igazi „nagy dobás" volt: nem véletlen, hogy az Egyesült Államok és az EU illetékesei is hosszú hónapokig kotlottak az ügyön, mielőtt áldásukat adták volna a tranzakcióra. A DoubleClick volt a cég első - és mindeddig legnagyobb - reklámipari beszerzése, amelyet a CitiGroup elemzője nemes egyszerűséggel „nagyon drága, de nagyon fontos stratégiai befektetésnek" minősített.

1. Motorola Mobility

Ár: 12,5 milliárd dollár
Bejelentés ideje: 2011 augusztusa

A Motorola mobil üzletágának felvásárlása - ha sikerül -, a Google legfontosabb akvizícióinak egyike lehet. Amennyiben az üzlet valóban megköttetik, a cég operációs rendszerfejlesztőből okostelefongyártóvá válhat - ami minden bizonnyal egészséges rettegéssel töltené el a cég piaci ellenlábasait.

A kép persze összetettebb ennél; az Androidot preferáló HTC és Samsung például sietve üdvözölte a felvásárlás hírét: bíznak abban, hogy a Motorola felvásárlása révén kivédhetővé válnak azok a jogi támadások, amelyeket az Apple és a Research in Motion indított a Google ellen.

A cég legnagyobb mobilipari konkurensei ugyanis szabadalomsértések miatt perlik a Google-t, amely a Motorola által bejegyzett 17 ezer és a további 7500 bejegyzés alatt álló szabadalom révén nagy valószínűséggel a tárgyalóteremben is sikerrel képviseltethetné magát.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.