A New York Times értesülései a Google elkezdte a Motorola Mobility szervezeti átalakítását. A keresőcég húsz százalékos leépítést tervez: közel négyezer dolgozót bocsátanak el. „A Motorola fontosnak tartja, hogy minden segítséget megadjon nekik (a munkavállalóknak) ahhoz, hogy sikeresen átvészeljék a nehéz átmeneti időszakot: nagyvonalú végkielégítési konstrukciók és outplacement-szolgáltatások révén igyekszik megkönnyíteni a számukra, hogy új munkát találjanak” - nyilatkozta az elbocsátások kapcsán a Google szóvivője.
A keresőcég vezetői tavaly augusztusban jelentették be, hogy 12,5 milliárd dolláros rekordáron felvásárolnák a komoly gondokkal küzdő amerikai mobiltelefon-gyártót; az akvizíciót idén májusban zárták le.
A Google szeretné ismét nyereségessé tenni a vállalatot, ezért az elbocsátások mellett más költségcsökkentő intézkedéseket is terveznek: a „racionalizálás” érdekében például a Motorola kilencvennégy nemzetközi irodájának közel egyharmadát is bezárják.
Nem csak a szabadalmak miatt
A lapátra kerülő dolgozók egyharmada az Egyesült államokban élő munkavállalók közül kerül ki. Dennis Woodside, a Motorola új ügyvezető igazgatója a lapnak nyilatkozva azt mondta, hogy a gyártó „kivonul a veszteséges piacokról, felhagy a low-end készülékek gyártásával és a több tucat mobiltelefon helyett inkább néhány ígéretes modell fejlesztésére fog fókuszálni”.
A Google elsősorban azért vásárolta fel a gyártót, hogy rátegye a kezét annak szemrevaló, több mint 17 ezer tételből álló szabadalom-portfoliójára, és így megerősítse hadállásait az évek óta tartó mobilháborúban. Persze a gyártást sem állítják le: a jövőben számos, eddigi sajátmárkás készülékeiknél jóval kiforrottabb és kifinomultabb Android-alapú okostelefont és táblagépet szeretnének piacra dobni.
A Motorola egy ideje komoly nehézségekkel küzd a nemzetközi okostelefon piacon: mindeddig hiába próbálta felvenni a versenyt az olyan nagy játékosokkal, mint az Apple vagy a Samsung.
Drót nélkül
„Nagyon izgatottak vagyunk az okostelefon-biznisz miatt – jelentette ki Woodside. – A Google üzleti tevékenysége eddig alapvetően a vezetékes megoldásokra építkezett, de ahogy a világ egyre inkább a csaknem teljesen vezeték nélküli megoldások felé halad, úgy a Google számára is egyre fontosabbá válik, hogy a lehető legteljesebb mértékben megismerje a mobil fogyasztókat.”
A Google a Motorola menedzsmentjét is alaposan átszervezte. Hullottak a fejek: az alelnökök negyven százalékát szélnek eresztették. Az új gazda jelentősen visszafogja a cég ázsiai és indiai tevékenységét; a chichagói, sunnywale-i és pekingi kutatás-fejlesztési központok is komoly leépítések elébe néznek.
A kemény mag
Az új ügyvezető a Motorola termékpalettáját is alaposan átalakítaná. A cég tavaly nem kevesebb, mint huszonhét új készüléket mutatott be; Woodside szerint ez túl sok: inkább kevesebb, de „coolabb” telefont kellene gyártaniuk. A menedzser a hangfelismerő-rendszerek és az eddigieknél hosszabb üzemidejű akkumulátorok fejlesztését emelte ki a közeljövő legfontosabb teendői között.
A Google egy Advanced Technology and Projects nevű csoportot is létrehozott a cégen belül. A néhány tucatnyi tudósból – fémipari kutatókból, akusztikai mérnökökből, mesterséges intelligencia-szakértőkből – álló csapatot Regina Dugan, a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, azaz Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) volt igazgatója vezeti.
Az eredetileg katonai kutatásokra létrejött DARPA az évek során számos, kiemelt fontosságú technológiai (köztük az „ős-internet”, az ARPANET és a TCP/IP protokolok) kifejlesztésében vett részt.
A Google kétéves szerződéssel dolgozó, neves szakemberekből álló „zöldsapkás tudóskülönítményét” azért hozták létre, hogy kutatásaik révén hozzájáruljanak a cég megoldásainak fejlesztéséhez.