A Consumer Health Information Corporation (CHIC) idén áprilisban tette közzé a Facebookon a gyógyászati és az egészségmegőrzést támogató okostelefon-alkalmazásokkal kapcsolatos felmérését. A kutatás tapasztalatai szerint a felhasználók jelentős része bizalmatlanul áll az ilyen megoldásokhoz, amelyek széles körű elfogadtatásához további kutatások és az elfogadott gyógyászati irányvonalak, gyakorlatok adaptálása szükséges.
A kutatást egyetemek és vállalkozások részvételével, összesen 395 megkérdezett bevonásával készítették el. A felmérésből kiderült, hogy az alkalmazásáruházakból letöltött applikációk 26 százalékát csupán egyetlen alkalommal próbálják ki, míg 74 százalékukat átlagosan a tizedik használat után törlik.
A válaszadók 34,4 százaléka általában egy jobb megoldás kedvéért törli az applikációkat, 32,6 százalékuk pedig azért, mert nem tartja kellőképpen felhasználóbarátnak őket.
A CHIC felmérése azt mutatja, hogy az okostelefon-tulajdonosok túlnyomó többsége (90,9 százalék) az egyszerű kezelhetőséget és navigációt tartja az alkalmazások legfontosabb erényének; az egészségügyi appok esetében pedig az informatív tartalmakhoz való hozzáférést tartják a leglényegesebb szempontnak (91,1 százalék).
A viselkedéstudománnyal foglalkozó kutatók szerint azok az egészségügyi alkalmazások válhatnak hosszú távon is sikeressé, amelyek segítenek a felhasználóknak életmódjuk megváltoztatásában. A válaszadók 79,9 százaléka az olyan interaktív szoftvereket preferálja, amelyek képesek elemezni és visszajelzést adni az általuk megadott információkra.
A szakemberek abban is egyetértenek, hogy a health appok készítőinek fontos szem előtt tartaniuk a széles körben elfogadott egészségügyi sztenderdeket és irányvonalakat. Egy, a dohányzásról való leszokást elősegíteni hivatott applikációkat vizsgáló tanulmány megdöbbentő tanulságokkal szolgált: a 47 vizsgált alkalmazás közül egy sem alkalmazta az orvosilag ajánlott módszereket.
A CHIC-kutatás legfontosabb eredményei:
- A mobilalkalmazások felhasználói elsősorban gyógyszerekkel (42,2 százalék) és betegségekkel (26,5 százalék) kapcsolatos információkra kíváncsiak
- 39,8 százalékuk naponta többször is használná az egészségügyi alkalmazásokat
- Többségük (51,8 százaléka) a különféle országos egészségügyi intézményeket tartja a legmegbízhatóbb információforrásnak
- A felhasználók többségét kisebb-nagyobb mértékben, de befolyásolják a fogyasztói értékelések az alkalmazások kiválasztásában
- 33.4 százalékuk csak az ingyenes egészségügyi appokat töltené le; 30,9 százalékuk 1-6 dollárt fizetne ezekért a szoftverekért