Igaznak bizonyultak az előzetes pletykák. A Microsoft főhadiszállásán ugyanis a tegnapi napon a Bing és a Facebook képviselői bejelentették újabb együttműködésüket. Eddig partneri viszonyuk csupán a közösségi oldalra vonatkozott, ahova idén június óta a Bing keresője integrálódott. Új megállapodásuk azonban kiterjed mindkét cég megoldására, az adatok átjárását biztosítva a két technológia között.
A redmondi szoftvercég keresője így egyrészt egy új mezővel, a "Facebook barátok által kedvelt" modullal fog gazdagodni, ahol a felhasználók láthatják, hogy a közösségi oldalon megtalálható ismerőseik mit lájkoltak, azaz mi kedvelnek. A Facebook Like Platformra épülő webszolgáltatás rögtön a találati lista első helyezettjei között fog megjelenni, így gyakorlatilag az ismerőseink fogják ajánlani a legrelevánsabbnak vélt oldalakat. A gyakorlatban az a következőképpen néz ki: ha például egy budapesti éttermet keresünk, akkor a Bing az első helyeken fogja feltüntetni a barátaink által lájkolt vendéglátó ipari egységeket, valamin minden kedvelt hivatkozást és bejegyzést, amely kapcsolódik valamilyen módon az adott kulcsszóhoz, vagy kulcsszavakhoz. Ez a koncertekre, az online cikkekre is igaz, vagyis így közvetlenül a kereső felületén láthatjuk majd, hogy ismerőseink mit ajánlanak.
A Bing emellett a közeljövőben képes lesz a találati listájában megjeleníteni a Facebook felhasználók profiljait is, amennyiben a felhasználók egy személy nevére keresnek rá. Ha ismerőt keresünk, akkor ugyanitt rögtön üzenetet is küldhetünk a barátunknak, míg ismeretlen személy esetén felvehetjük az illetőt a kapcsolataink közé, közvetlenül a Bingen keresztül. Elsőre utóbbi meglehetősen meredek ötletnek tűnik, mivel Facebook barátok keresésénél talán felesleges egy újabb platform beiktatása, de a Microsoft elmondása alapján az összes webes keresés 5 százaléka személyekre irányul (milliárdos lekérés havonta), s e találatok elégedettségi rátája meglehetősen alacsony.
Természetesen mindezt csak akkor érhetjük el, ha a Bing keresőjét használjuk, illetve ha be vagyunk jelentkezve a közösségi oldalra. Ha utóbbi feltétel nem teljesül, akkor a redmondi szoftvercég megoldása egyáltalán nem fogja zargatni a felhasználóját a csatlakoztatással. Míg ha a kereső-szolgáltatás azt érzékeli, hogy a felhasználója be van jelentkezve a Facebookra, illetve aktív cookie-val rendelkezik, akkor egy felugró ablakban fog érdeklődni a két szolgáltatás összekötéséről. Azaz az adatvédelmi aggályok miatt a csatlakozás nem lesz automatikus, erre a felhasználóknak kell majd engedélyt adniuk. Illetve ha később meggondolják magukat, akkor a Bing modulját bármikor eltávolíthatják a Facebook beállításainál.
A Facebook és a Microsoft bejelentése alapján a szolgáltatás a mai naptól lesz éles, míg a teljes bevezetés az elkövetkező hónapokban fog megtörténni. Mindez a hazai felhasználókat is érinti majd (amennyiben átállítják a lokalizációt), az viszont más kérdés, hogy magyar Bing híján a kereső e funkciója nem sokat ér.
Csak az első lépés
A mostani bejelentés egyébként eltér a korábbi hírektől, vagyis a találatoknál a Bing nem fogja átkutatni a közösségi oldal összes lájkolását, csupán a felhasználók ismerőseinél fog kutakodni. Előbbi egyébként komoly eszköz lehetne a Microsoft keresője számára, mivel a Facebook "Like" gombja kezd rohamosan elterjedni a weben, egyre több oldalon található meg egy cikk, egy bejegyzés vagy éppen egy kép alatt. A közösségi oldal 500 millió felhasználója ráadásul egy hatalmas bázis, amely mintavétellel a Bing komoly versenyelőnyre tehet szert a fő riválisával, a Google megoldásával szemben. Ez egyelőre nem valósul meg, de csak egyelőre, mivel a sajtóeseményen a Bing és a Facebook képviselői egy újságírói kérdésre elismerték, hogy egy ilyen méretű integráció hamarosan valamilyen formában megvalósulhat majd. "Véleményem szerint a most bejelentett megoldás csak a kezdet" - mondta az eseményen Yusuf Mehdi, a Microsoft online közösségi üzletágának a vezetője.