Lapunknak adott interjújában Boros Péter, a Quattrosoft műszaki igazgatója hangsúlyozza, hogy a digitalizáció nem csodagyógyszer, de - ha helyesen alkalmazzák - hatása igen kedvező a vállalat működésére.
Computerworld: A digitalizációnak számos definíciója ismert. Az ön meghatározása hogyan hangzik?
Boros Péter: Úgy vélem, nagy hiba volna rövidségre törekedve meghatározni egy olyan komplex folyamatot, mint amilyen a digitalizáció. Engedje meg, hogy én az üzleti folyamatok dimenziójában írjam körül, mert mi ebben vagyunk jártasak. Erősen leegyszerűsítve minden üzleti működés három fő elemre épül. Az első a fizikai dolgok kezelése (beérkező nyomtatott levelek, dokumentumok menedzselése, fizikai kiterjedéssel bíró dolgok raktározása stb.), a második a munkafolyamatok és a harmadik az üzleti dokumentumok, tartalmak menedzsmentje. A mi quattrosoftos értelmezésünk szerint akkor lesz hatékony a digitalizáció, ha e három elem vagy alrendszer nem szigetszerűen elkülönülve, hanem integráltan, ahogyan mondani szoktuk: eggyé összesimulva működik. Eredménynek tekinthető az egyes rendszerelemek digitalizációja is, de a hatékonynak mondható végeredményt a teljes integráció hozza létre.
CW: Hogyan fogadják a cégvezetők a hatékony digitalizációt?
BP: Az üzleti vezető is felhasználó, ő is élményeket él át. Egyik ügyfelünk, egy nemzetközi pénzügyi vállalat regionális vezetője, így foglalta össze, mit gondolt, amikor megismerte a digitalizáció eredményeként létrejött új rendszer lehetőségeit: "Ezzel visszanyertük a vállalat feletti kontrolt!" Kulcsmondat ez, érdemes kivesézni. A szóban forgó vezető emlékszik azokra a boldog időkre, amikor még nem ilyen tempóban folyt az üzlet, elegendő volt heti jelentésekre építeni fel a következő idők döntéseit. A verseny erősödésével és az üzlet iramának ugrásszerű gyorsulásával a példánkban szereplő vezető nemcsak úgy érezte, hogy elvesztette a vállalat feletti uralmat, de nem merte bevallani, talán magának sem. A digitalizáció az üzlet irányítói számára visszahozta a cégük biztos kontrollálásának élményét azzal, hogy olyan rendszereket alkot, amelyek lehetővé teszik, hogy valós időben is követhessék és menedzselhessék az üzletet.
Boros Péter műszaki igazgató, Quattrosoft
CW: Segíthet-e a digitalizáció megfelelni olyan kihívásoknak, amelyek nem a piaci versenyben, hanem a szabályozások terén jelentkeznek?
BP: A digitalizáció nem csodagyógyszer, de állítom, hogy minden korábbinál ellenállóbbá teszi a vállalatunkat. Vegyük például a GDPR-nak való kötelező megfelelést, és tegyük fel: egyik riválisunk megszervezi, hogy tömegesen érdeklődjenek ügyfeleink a róluk nálunk nyilvántartott adatokról. Ezt akár GDPR DOS-os támadásnak is nevezhetjük, jelezve, hogy olyan mennyiségű és intenzitású a megkeresés, amelyre csak felkészült rendszerrel lehet a törvényekben előírtak szerint reagálni. Azt gondolom, hogy a hatékony digitalizáció eredményeként létrejött rendszer képes akár szélsőséges terheléseket is elviselni anélkül, hogy a működés megrendülne.
CW: Az ön által emlegetett hatékony digitalizáció jelenti-e azt, hogy a működés is hatékonyabbá, a gyártás világából véve a szót, termelékenyebbé válik?
BP: A digitalizáció nem egyenlő azzal, hogy a meglévő folyamatainkat kiegészítjük néhány újabbal. Alkalom arra, hogy újragondoljuk az egész működésünket és újratervezzük az összes folyamatunkat. Az eredmény a működés hatékonyságában is megmutatkozik. Ha elkezdjük mérni egy folyamatelem végrehajtásának hatékonyságát a folyamatelemben részt vevő munkatársak tudtával, és egyébként még semmin sem változtattunk, akkor a tapasztalatok szerint 10 százalék körüli hatékonyságjavulás áll be. E szubjektívnek mondható tényező mellett megjelenik a folyamatok digitalizáltságából eredő javulás, ami egyes korábbi folyamatelemek gépesítéséből, automatizálásából is adódik. Így aztán olyan ugrásszerű hatékonyságnövekedés is elérhető, mint amilyent egyik ügyfelünknél mérhettünk: a digitalizáció révén a korábbi munkatársi létszám 80 százaléka a korábbi teljesítmény kétszeresére lett képes.
CW: És mi történik a minőséggel?
BP: Ha minőség alatt az ügyfélélményt értem, akkor azt mondhatom, hogy abban is óriási javulás áll be. A vállalat ügyfeleit gyorsabban és pontosabban (a végponttól végpontig elvégzett digitalizációnak köszönhetően a korábbinál lényegesen kevesebb hibával) szolgálhatjuk ki, és a belső ügyfelek, a vezetők is a korábbinál gyorsabban összeállított, akár valós idejű és pontosabb információk alapján ítélhetik meg a cég helyzetét, és hozhatnak jó döntéseket.