Napjaink gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult és bizonytalan üzleti környezete ugyancsak feladja a leckét az agilis módszerek alkalmazására készülő vállalatoknak. Transzformációjukért keményen meg kell dolgozniuk, amiben nem félelmek vagy mítoszok, hanem jól megválasztott technikák és tempók lesznek segítségükre.
Gyakran hallunk vállalatok agilis átállásáról, ami azt a benyomást kelti, hogy a változás hirtelen, egyik napról a másikra megy végbe, de a félreérthető szóhasználat csupán az új módszerekhez fűződő tévhiteket erősíti. Valójában hosszabb folyamatról beszélünk, amelyben a szervezet kellő elszántsággal, körültekintéssel és kitartással, a számára megfelelő tempóban jut át az egyik partról a másikra, mondta Kreisz József, az L&P Solutions tesztelési kompetenciaközpontjának vezetője.
Computerworld: Miért nem mutathatnak be a vállalatok gyors agilis fordulatot?
Kreisz József: Az agilis módszerek korántsem új keletűek, és a pénzügyi szektorban, ahol számos ügyféllel dolgozunk ilyen projekteken, különösen jellemző, hogy a szereplők már próbálkoztak bevezetésükkel. Sok esetben alulról jövő kezdeményezésre teszik meg az első lépéseket, ahogyan az agilis szoftverfejlesztés kiáltványából is kiolvasható, de egyáltalán nem triviális, hogy a továbbiakban hogyan fejlődik egy csapat, egy szervezet szemléletében és gyakorlatában is agilissé. Még csak nem is arról van szó, hogy egy meglévő módszert kellene felváltania az újnak, mert nagyvállalatoknál üzletáganként, területenként más megközelítéssel találkozunk, ebből a felállásból pedig nem lehet egyik napról a másikra agilis működésre váltani.
Kreisz József, tesztelési kompetencia-központ vezető, L&P Solutions
A hazai nagyvállalatok első eredményei és tapasztalatai ennek megfelelően sokszor vegyesek, és felkészültségüket tekintve nagyon eltérő szinten vágnak bele újabb projektekbe. Nehézséget elsősorban az agilitáshoz, az új módszer meghonosításához elengedhetetlen szemléletváltás, a szervezeti kultúra továbbfejlesztése okoz számukra. A kezdeti ellenállás, a mélyreható változással kapcsolatos félelmek feloldásához, a célok és az új lehetőségek kommunikálásához, a módszerek elfogadtatásához pedig idő, kitartás és hozzáértés is szükséges. Tapasztalt tanácsadóként ebben eredményesen segítjük ügyfeleinket, agilis projektjeinket eleve úgy építjük fel, hogy megvalósításuk során a módszerek meghonosítását megkönnyítő és felgyorsító jó gyakorlatot is átadjuk.
CW: Mérhető-e az agilis szemléletváltás, a kultúrafejlesztés előrehaladása?
Kreisz József: Egy kis patak átlépése helyett az agilis átállást sokkal inkább egy nagy folyó átúszásához hasonlítanám. A vállalat megcéloz egy pontot a túlsó parton, és tempózni kezd, de sok más tényezőn, a sodráson is múlik, hogy pontosan hová érkezik. Nem fog minden első nekifutásra úgy sikerülni, ahogyan eltervezte, de a hibázás, a hibák kezelése, a tanulás és a visszacsatolás a módszer része, ezért kulcsfontosságú az ehhez szükséges folyamatok, át- illetve kialakítása és optimalizálása. A szervezet általuk tökéletesítheti technikáját, előrehaladását pedig szubjektív módon, de mérni tudja, amivel elkerülheti, hogy a kudarcok kedvét szegjék, vagy elriasszák a folytatástól.
Lesznek pillanatok, amikor a csapat jobban elmerül az aktuális problémák megoldásában, és kevésbé látja a túlpartot. A sikeres átúszáshoz ezért a felső vezetés elkötelezett támogatása éppúgy szükséges, mint az ismeretterjesztés az érintett alkalmazottak körében, amire a menedzsment operatív szintjén kell külön gondot fordítani. Számos megvalósított projekt tapasztalatával tarsolyában a külső szakértő ebben vállalatra szabott segítséget, módszereket, eszközöket, kompetenciákat, az ügyfél gyakorlatába szervesen beépülő, hatékony eljárásrendeket tud adni.
CW: Mit nyernek az agilitás partjára technikásan átúszó vállalatok?
Kreisz József: Az agilis átállás akkor lesz sikeres, ha a szervezet minden szintjén, a vállalat egészét áthatja. Minthogy hosszabb, akár többéves, összetett folyamat vezethet erre az eredményre, tanácsos a jó gyakorlatot is átadó, külső szakértővel együttműködni. Cserébe a távot kitartóan "leúszó" nagyvállalat olyan változáskezelő képességre is szert tesz, amelyet nemcsak a szoftverfejlesztésben, hanem az üzlet valamennyi területén kamatoztatni tud a folyamatok kialakításában és a fejlemények gyors megválaszolásában, ezzel is növelve versenyképességét a digitális gazdaságban.