Bajnoki címet kapott a Fujitsu SELECT Partner Programja a Canalys régiós értékelésében, amely a szállítókat meglévő partnereik pontozása alapján rangsorolja. A titulus az értékesítési hálózat kiváló menedzselésén túl a program folyamatos fejlesztését ismeri el, amiről Ladislav Orenicet, a Fujitsu Channel Led Countries régiójának vezetőjét kérdeztük.
Gyorsabb digitalizációval, kibervédelmük erősítésével és üzleti folyamataik áramvonalasításával válaszolnak a vállalatok a globális kihívásokra, és ez 2021-ben az IT piac jelentős fellendülését eredményezte. A változó ügyféligények ugyanakkor a piacra lépés modelljeit, szállítók és partnerek kapcsolatait is gyökeresen átformálják, mutatott rá az EMEA Channel Leadership Matrixot összeállító piacelemző Canalys.
SELECT Partner Programjának továbbfejlesztéseként a Fujitsu 2020 végén jelentette be Ecosystem Platformját, amely arra hivatott, hogy a partnerek egymás közötti együttműködését, mikroszövetségre lépését bátorítva felgyorsítsa a mind újabb digitalizációs igények kiszolgálásához szükséges innovációt. A partnerplatform azt követően debütált, hogy a Fujitsu 2019-ben indirekt típusú értékesítési modellre váltott az európai, közel-keleti, afrikai és indiai térség 19 országában, közöttük hazánkban is.
Computerworld: Hogyan teljesített első évében a partnerplatform a Channel Led Countries régióban?
Ladislav Orenic: Indirekt értékesítési modellünket jól fogadta a piac. Bár a járványhelyzet nehézségei és a globális ellátási láncokban jelentkező fennakadások valamilyen formában mindenkit érintettek, a nehézségek ellenére jól teljesítettünk Magyarországon is. Itteni kínálatunkat például, amellyel az eddigiekben kimondottan az adatközponti termékekre összpontosítottunk, 2021-ben a kliens eszközök vonalán szélesítettük, laptopjaink elérhetőségét jelentősen növeltük.
Ecosystem Platformunkat, amely régiós szinten is sikeres évet zárt, már az eltelt 12 hónapban is újabb funkciókkal bővítettük, hogy partnereink még könnyebben adhassák össze kompetenciáikat. A közös innovációs projektek gyors megvalósítása minden eddiginél hangsúlyosabb igény ügyfeleink részéről, és a platform ennek kiszolgálását segíti. Partnereink egyetlen kattintással kapcsolatba léphetnek egymással, és a közös innováció felpörgetésével egyúttal újabb piacokat is megcélozhatnak.
Példa erre a romániai Dataware, amely az elmúlt évben csatlakozott SELECT partnereink táborához, és rögtön bekerült innovációs díjunk, a Fujitsu 2021 SELECT Innovation Awards jelöltjei közé. Fejlesztésével a cég a román rendőrség munkafolyamatait áramvonalasította és automatizálta, megkönnyítve ezzel az együttműködést a nemzetközi bűnüldöző szervekkel, közöttük az Interpollal és az Europollal is, mégpedig egyetlen, felhasználóbarát felületen, az Európai Unió vonatkozó adatvédelmi rendeleteinek megfelelő módon.
Ecosystem Platformunk lehetővé teszi, hogy az ilyen sikeres megoldásokat partnereink szabványosítsák, termékké alakítsák, amelyet azután a térség más piacain is bevezethetnek - a Dataware máris dolgozik ennek előkészítésén. SELECT partnerközösségünk Magyarországon is napról napra bővül, számítok rá, hogy innovatív megoldásaikkal a közeljövőben magyar partnereink is hasonló ismertségre és nemzetközi piacelérésre tesznek szert.
CW: Adatvezérelt transzformációs stratégiájának felgyorsítására jelentette be a Fujitsu uSCALE fogyasztásalapú szolgáltatási modelljét is, amely 2020-ban eredetileg 9 európai országban vált elérhetővé. Mikorra várható, hogy a szolgáltatás régiónkra is kiterjed?
Ladislav Orenic: uSCALE szolgáltatási modellünkben partnereink menet közben fizethető hardverlicenceléssel, rugalmas vásárlási lehetőségek, vonzó fizetési tervek és fogyasztásalapú árképzés útján rendkívül hatékonyan menedzselhetik pénzforgalmukat. A modell - amelyben a vállalatok minden informatikai erőforrást szolgáltatásként használhatnak, így a beruházás felől az előfizetés irányába fordulhatnak -, még egészen új a piacon, de felhasználói oldalon máris élénk érdeklődés övezi, ezért várható, hogy hamarosan eléri a Channel Led Countries régiót is. A térséget alkotó piacok azonban sokszínűek abban a tekintetben is, hogy mennyire érettek a mindent szolgáltatásként kínáló (XaaS) modellre. Terveink szerint a Fujitsu új pénzügyi évének első negyedében vezetjük be a használat alapú modellt a CLC régió országaiban, közöttük Magyarországon, hogy adatközponti és adattároló megoldásainkat ebben a formában is elérhetővé tegyük.
CW: Novemberben megtartott Product Summit Europe 2021 konferenciáján a Fujitsu újabb platformmal jelentkezett. Milyen innovációs élményt ígér a Customer and Partner Experience Lab?
Ladislav Orenic: Ügyfeleinkkel és partnereinkkel a design thinking módszertana szerint szorosan együttműködünk emberközpontú innovációs projektjeik megvalósításában, személyes és virtuális találkozók formájában egyaránt. Virtuális munkatérként a CX Lab ezt a gyakorlatot emeli újabb szintre, a projektcsapatoknak közvetlen hozzáférést ad szakembereinkhez, akik a készülő fejlesztésekhez hasonló megoldások sikeres kidolgozását és bevezetését is támogatták már, így a szakmai tudáson túl gyakorlati tapasztalattal is segíthetik a munkát a hibrid felhő, a jövő munkahelye, az SAP S4/HANA transzformáció, valamint az adatvezérelt digitális átalakulás terén.
A gyakorlati tudást gyorsan elérhetővé tevő CX Lab így az Ecosystem Platformhoz hasonlóan még nagyobb agilitást ad a közös innovációhoz. A projekteken dolgozó csapatok távmunkában azonnal hozzákezdhetnek a műhelymunkához, az előkészítéshez és a tervezéshez, hogy amint az ellátási láncok lehetővé teszik, azonnal hozzálássanak a megvalósításhoz. A csapattagok a projekt további szakaszaiban igény és lehetőség szerint személyesen is találkozhatnak, a CX Lab virtuális munkatérként a közös innováció megkezdését teszi könnyebbé, és ebben a formájában már elérhető minden régióban.
CW: A múlt év végén a Fujitsu ismét a CDP nemzetközi non-profit szervezet A Listáján szerepelt, a klímaváltozás enyhítését és a vízbiztonság fokozását célzó vállalati aktivitásával sorrendben ötödször, illetve harmadszor érdemelte ki ezt a besorolást. Milyen gyakorlat és technológia támogatja a Fujitsu fenntarthatósági stratégiáját?
Ladislav Orenic: Független szervezetként a CDP évek óta élvonalbeliként jegyzi a Fujitsu fenntarthatósági törekvéseit, amelyek nem új keletűek. Emberközpontú innovációs stratégiánk az egyének, a szervezetek és a társadalom szintjén egyaránt fenntartható digitális átalakulást célozza. A fenntarthatóságot éppen ezért elkötelezetten és átfogóan kezeljük. Szervereink és munkaállomásaink fejlesztésében hagyomány szerint kiemelt szempont az energiahatékonyság. Szuperszámítógépes (HPC) és kvantumihletésű (Digital Annealer) technológiánk, valamint mesterséges intelligenciánk, az egyetemekkel és kutatóintézetekkel kialakított együttműködésünk szintén lehetővé teszi, hogy elősegítsük a fenntartható megoldások fejlesztését, amelyek többek között a klíma- és a vízvédelemhez, valamint más globális kihívások megválaszolásához, a mostani járványhelyzet kezeléséhez is hozzájárulnak.
A fenntarthatósághoz azonban éppúgy szükséges az alkalmazottak jóléte, a munka és a magánélet egyensúlyban tartása, a távmunkások támogatása, vagy például az etikus beszerzés és gyártás, beszállítóink minősítése is. Technológiai partnereink és ügyfeleink ezt mindinkább elvárják, ezért kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI-ket) dolgoztunk ki, amelyekkel mérjük, adatokkal is bemutatjuk, miként haladunk előre fenntarthatósági céljaink elérésében.
CW: Hat digitális képességet azonosított a Fujitsu tavalyi felmérésében (2021 Future Insights Global Digital Transformation Survey), amelyet a szervezeteknek fejleszteniük kell a globális üzleti, társadalmi és környezeti kihívások, a COVID-krízis és a klímaválság megválaszolásához. Mit tanácsol ehhez a vállalatoknak 2022-ben?
Ladislav Orenic: Az új év elején továbbra is tapasztaljuk majd az ellátási láncok akadozását, ezért agilitásra és rugalmas állóképességre továbbra is szükségük lesz a vállalatoknak, hogy fejlesztéseikkel azonnal előreléphessenek, amint az eszközök hozzáférhetők. A mostani járvány idővel menedzselhetővé válik, nehézségei eltörpülnek majd a klímaváltozás kihívásai mellett, amelyekkel mindannyian szembesülünk. Kulcsfontosságú lesz ezért hosszú távon is a hibrid munkavégzés támogatása és az energiahatékonyságot növelő, a szénlábnyom csökkentését, a klímasemleges működést lehetővé tevő megoldások fejlesztése és alkalmazása. A hibrid munkaerő támogatása a munkahely vonzereje, a tehetségért folytatott verseny szempontjából is döntő jelentőségű lesz.
Egyedül a változás az, ami biztos az életünkben, a vállalatoknak is erre kell felkészíteniük digitális izomzatukat. Nagyfokú agilitásra és hatékony változáskezelésre kell képessé válniuk, amit innovatív, emberközpontú és fenntartható megoldásokkal érhetnek el, de ezeket egyedül aligha, csak másokkal együttműködve fejleszthetik ki. Térségünkben a Fujitsu ökoszisztéma-partnerplatformjával és új ügyfélélmény-laborjával is ebben a közös innovációban segíti a szervezeteket.
Cikkünk a nyomtatott Computerworld magazin 2022. január 12-ei lapszámában jelent meg.