A kétnapos rendezvényen 35 kiállító, közel száz előadó, plenáris ülések és 16 szekcióülés várja a résztvevőket. Az eseményen számos neves külföldi előadó is felszólal, mint például Juha Ruohonen, a StartupSauna alapító tagja, vagy dr. Seung Mok Yoo, a Koreai Ipartechnológiai Intézet európai irodájának ügyvezető igazgatója.
Spaller Endre, a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) elnöke az Innotrends Hungary 2014 kapcsán válaszolt a Computerworld kérdéseire.
- Mi áll az idei Innotrends fókuszában?
- Az induló vállalkozások, a startupok állnak a középpontban, ugyanis hamarosan megnyílnak azok az uniós források, amelyeket vállalkozásfejlesztésre lehet fordítani. A célunk az, hogy az innovációs trendekről értesülve minél többen kapjanak kedvet az ötletük, projektjük megvalósításához és az uniós forrásokat kihasználva konkrét vállalkozásokat hozzanak létre.
- Melyek az érdekesebbek az idei startup-mezőnyből?
- A kiállítóink startupok lesznek, összesen 35-en. A magyar startupvilág Budapest központú, de törekedtünk arra, hogy legyenek más régiókból is kiállítók, legyenek nők által irányított vállalkozások, és arra is gondot fordítottunk, hogy jöjjenek startupok a határon túli magyar közösségekből is.
- Mostanában válnak elérhetővé az uniós fejlesztési források a 2014-2020-as fejlesztési időszakban. A hazai innovátorok előtt milyen lehetőségek nyílnak?
- Felnőtt egy szerencsés generáció, amely már egy bizonyos – az egyetemi tanulmányai alatt vagy a munkája során megszerzett – tudással rendelkezik, és amelynek van lehetősége vállalkozni. Történelmileg visszatekintve ez az első generáció, amelynek megadatik, hogy akár nemzetközi terjeszkedésig is eljusson. Az innovációra fordítható uniós forrásokból a következő hét évben 750 milliárd forint áll rendelkezésre, ami egy hatalmas összeg. Az innováció nemzetközi szegmensét tőkebőség jellemzi, hazánkba is sorra érkeznek a külföldi delegációk és keresik az érdekes projekteket, amelyeket készek finanszírozni. Ez is azt jelzi, hogy ma a magyar innovációnak igenis van nemzetközi piaca. Az uniós forrásokat a vállalkozások fejlesztésére tervezzük felhasználni, annak érdekében, hogy a nemzetközi piacon is megvethessék lábukat.
- A Computerworld szemszögéből nézve örvendetes, hogy a startupok intenzív fejlődése, az innovációs eredmények többsége az infokommunikáció szegmensében tapasztalható. Más ágazatokban is hasonlóan élénk a fejlődés?
- Kétségtelen, hogy azokban az ágazatokban, mint amilyen az infokommunikáció is, néhány fiatal néhány éjszaka alatt képes terméket előállítani. Érthetően nem számolhatunk gyors sikerekkel azokon a területeken, ahol például olyan műszerekre lenne szükség a fejlesztéshez, amelyek hazánkban egyelőre nem elérhetők, vagy ahol egy termék bevezetése – például az egészségügyben – évekig vagy akár egy évtizedig is eltarthat a speciális szabályozások miatt. Tény, hogy a startupok körében az infokommunikáció erősen felülreprezentált, az idei Innotrends Hungary 2014-en is sok olyan szekció lesz, amely erre a területre koncentrál vagy e területtel határos, de emellett számos más területről – mint például a turisztikából vagy a kreatív iparból – is lesznek kiállítóink.
- Kiket várnak látogatóként az Innotrends-re?
- A műszaki érdeklődésű középiskolásoktól a nem csak feltétlenül az innovatív technológia iránt érdeklődő látogatókig széles volt a skálája azoknak, akik tavaly a 3000 fős látogatói kört alkották. Azoknak ajánljuk rendezvényünket, akik vállalkozás, startup alapításán gondolkodnak, és azoknak is, akik a magyar technológia aktuális trendjeit, folyamatait szeretnék megismerni. Mindenkinek ajánljuk a rendezvényt, aki hisz abban, hogy az innováció a jövőnk.
- Milyen eredmények elérése esetén mondaná az idei Innotrends-ről, hogy sikeres volt?
- Sikeres lesz a konferencia, ha a résztvevők olyan tudással gazdagodnak, amelyet a későbbiekben hasznosítani tudnak, valamint ha sokan kedvet kapnak a vállalkozásalapításhoz. Hosszabb távon a siker visszaigazolása az is, ha látjuk, hogy a mostanában alakult cégek uniós támogatásokhoz jutnak a jövőben.