A világ fejlettebb országaiban óriási a nyomás a kormányokon: tegyenek meg mindent azért, hogy legyen elegendő szakember az infokommunikációs ipar és az infokommunikációs rendszereket működtető intézmények, vállalatok számára.
Előrejelzésekben nincsen hiány se határon innen, se határon túl, a hiányzó és a majdan - öt, tíz, tizenöt év múlva - hiányzó szakemberek számát illetően. Elkerülöm most a számháborút, és egy érdekes aspektusával foglalkozom a szakemberhiány problémakörének. Azzal az állítással, hogy növelni kell az informatikai szakirányú diplomával rendelkezők számát, mert így megszüntethető a hiány.
Azt kerestem a világhálón, vajon a különféle IT-állásokra pályázókkal szemben milyen elvárásokat szokás támasztani. Rátaláltam egy elfogadható dolgozatra (Ten typical jobs graduates can do in IT - így keressék), amely IT-állások iránt érdeklődő ifjakat lát el tanácsokkal. Elmagyarázza a gyakoribb állások lényegét, elmondja, hogy milyen diploma szükségeltetik (ha szükséges) az adott állás betöltéshez, és azt is, milyen képességekkel ajánlatos hozzá rendelkezni.
Tíz állást mutat be az írás, amelynek tömörített változatát, az állás nevét és a főbb képességek sorát tessék csak itt átfutni:
- Szoftvermérnök (alkalmazásfejlesztő, szoftverarchitekt, rendszerprogramozó/mérnök): elemzői képességekkel bír, logikus gondolkodású, képes csapatban dolgozni, figyel a részletekre.
- Rendszerelemző (termékszakértő, rendszermérnök, megoldásszakértő, technikai tervező): képes információk kinyerésére és elemzésére, jól kommunikál, rámenős, érzékeny.
- Üzleti elemző (üzleti architekt, vállalati szintű információspecialista): jól kommunikál, jól prezentál, jártas a projektmenedzsmentben, jó problémamegoldó.
- Technikai támogató (helpdeskes, működéselemző, problémamenedzser): széleskörű technikai ismeretekkel rendelkezik, jó problémamegoldó, jól kommunikál és képes meghallgatni másokat, türelmes, rendelkezik diplomáciai érzékkel.
- Hálózati mérnök (hardvermérnök, hálózattervező): hálózatspecifi kus ismeretekkel rendelkezik, jól kommunikál, tud tervezni, elemzői képességekkel bír, jó problémamegoldó.
- Technikai tanácsadó (IT-tanácsadó, alkalmazásszakértő, vállalati szintű információspecialista): jól kommunikál, jól prezentál, érti a technológiát és az üzletet, jártas a projektmenedzsmentben, képes csapatban dolgozni.
- Technikai értékesítő (értékesítési menedzser, ügyfélmenedzser, értékesítési vezető): rendelkezik termékismerettel, rámenős, rendelkezik interperszonális képességekkel, energikus, mobil, rendelkezik üzleti ismeretekkel.
- Projektmenedzser (terméktervező, projektvezető, projekttervező): jó szervező, jó problémamegoldó, jól kommunikál, világosan gondolkodik, nyugodt marad nyomás alatt is.
- Webfejlesztő (webtervező, webproducer, multimédia-architekt, internetmérnök): alapszinten érti a webtechnológiákat (kliensoldalon, szerveroldalon és adatbázisoldalon), elemző gondolkodású, jó problémamegoldó, kreatív.
- Szoftvertesztelő (tesztelemző, minőségbiztosító szoftvertesztelő): képes figyelni a részletekre, kreatív, jó szervező, képes elemzően és kutató módon, feltáróan gondolkodni.
Mindössze két állás esetében (szoftvermérnök, hálózati mérnök) állítja a cikk szerzője, hogy feltétlenül szükséges informatikai szakirányú diploma, a többi esetben vagy előnyös, vagy nem szükséges. Egyetlen esetben mondja, hogy alapos programozói tudás javallt (webfejlesztő). Az emlegetett képességek túlnyomó többsége vagy úgynevezett "soft skill", vagy elsajátítható ismeret, vagy adottság.
Az informatikai szakemberek utánpótlásának megoldásához (is) mindenekelőtt gyerekekre, továbbá szabad oktatásra és a tehetséget, teljesítményt felkaroló, értékelő társadalomra van szükség.