Mondhatjuk-e, hogy a jelenlegi értelemben vett BI-nak a nem túl távoli jövőben befellegzik? - tettem fel magamnak a kérdést, amikor a webes kutatásnak nekiálltam, és ahogy léptem dokumentumról dokumentumra, úgy erősödött meg bennem ismét a meggyőződés, hogy vannak szavak, kifejezések, amelyek jelentését újra kell fogalmazni. A technológia időről időre átírja az értelmező szótárunkat: most, az AI megjelenésének és elterjedésének korában annak az ideje jött el, hogy új jelentést, értelmezést kapjon a BI is.
Napjainkban a talán a legszélesebb körben használatos meghatározás szerint a BI különféle technológiák, alkalmazások és gyakorlatok összessége az üzleti információk összegyűjtésére, integrálására, elemzésére és bemutatására. A BI célja az, hogy támogassa a jobb üzleti döntések meghozatalát, tehát hogy hatékonyan szolgálja a döntéselőkészítést.
Ehelyütt a mesterséges intelligencia meghatározásának kellene következnie, ám mostani kutatásom során arra jutottam, hogy nem kicsit különböznek a definíciós kísérletek. A konszenzus valahol abban lelhető meg a különféle meghatározások között, hogy az AI-rendszerek az emberi gondolkodáshoz hasonló folyamatok szerint képesek feladatokat megoldani.
Most, amikor a mesterséges intelligencia valóban kezdi megmutatni, mire is képes voltaképpen, még pontosabban: amióta az AI-képességekkel felvértezett rendszerek (lásd például önvezető autók) a való életben kezdenek teret nyerni, ajánlatos pontosságra törekedni. Ezek a rendszerek/megoldások - egyelőre - azon a szinten oldják meg a számukra kiadott feladatokat, amilyenre felkészítették őket az emberek.
Nincs szükség kivételes fantáziára ahhoz, hogy megjósoljuk: középtávon tekintve az AI-rendszerek az informatikai/infokommunikációs infrastruktúra alapelemeivé válnak. Egyszerűbben fogalmazva azt mondhatjuk, hogy az AI-képesség mindenütt/mindenki számára elérhetővé válik majd, mint például ma a sávszélesség, a számítási kapacitás vagy a világháló.
Mi lesz akkor a BI-jal, a jelenlegi értelmezésünk szerinti üzleti intelligenciával?
Továbbra is a vállalkozások menedzsmentjeinek segítségére lesz a BI, amit viszont az AI-korszakban egy vertikális területként fogunk értelmezni, az üzleti entitások működtetését támogató rendszerek összességeként, amelyben - magától értetődően - az AI játssza majd a meghatározó szerepet. Amint az önvezető autózás esetében is, az ilyen rendszerek képesek lesznek döntéseket hozni. Nagy kérdés, hogy a vállalkozások menedzsmentjei mire hatalmazzák majd fel a gépet, meddig engedik elmenni, milyen mértékben fogadják el a verdiktjeit, lesz-e olyan, hogy megválnak tőle.
A társadalmakban kiépül a többi vertikális "I" is. Vegyük például a Health Intelligence-t, amely az egészségügy teljes vertikumának működtetését támogatja majd vagy éppen végzi az egész szegmens működtetését. Az Education Intelligence az oktatásban teszi majd azt, amire felhatalmazzák.
Amikor idáig eljutottam, azt gondoltam, hogy akár meg is pihenhetek, a vízió, a jövő struktúrája meg vagyon álmodva, koncentrálhatok bokros teendőim közül a prioritási lista szerinti következőre.
Ekkor azonban felötlött bennem, hogy ha mindenütt, mindenki számára infrastruktúraszerűen elérhető lesz az AI, akkor mi lesz a versennyel, hogyan folyik majd a vállalkozások természetes kiválasztódása.
Azt a kérdést is megfogalmaztam, hogy az AI-vel megtámogatott, az előre meghatározott mértékben helyettesített menedzsment mivel fogja múlatni az időt? Mihez kezd majd a felszabaduló idejével a korábban rendszeresen csapágyasra hajtott vezetőgárda?