Úgy gondolja, hogy dilettáns főnöknek dolgozik? Nincs egyedül, ha rendszeresen tapasztal megalázó vagy visszataszító pillanatokat, és emiatt úgy érzi, munkahelyet kell váltania.
A munkaerő mindössze egyharmada érzi magát elkötelezettnek a munkájában, éppen ezért meg kell becsülni ezeket a dolgozókat. Ám rengeteg kutatás mondta ki, hogy még a legjobb emberek is felmondanak, ha gyenge vagy inkompetens főnököt kapnak. A Gallup felmérése szerint a munkaerő egyre nagyobb százaléka a vezetés vagy az általános munkahelyi környezet miatt hagyja ott a munkahelyét. James K. Harter, a Gallup munkahelyi menedzsmenttel foglalkozó kutatója szerint az emberek felmondásának oka több mint 75%-ban vezethető vissza olyan dolgokra, amelyekre a főnökeik befolyással bírtak.
Mitől olyan ártalmasak ezek a főnökök - és mit tehetnének másképp? Már persze, ha egyáltalán akarnak. Íme, a rosszul teljesítő felettesek öt biztos jele, és hogyan lehet megakadályozni, hogy a munkatársak ezek miatt pártoljanak el a cégtől.
1. Tapasztalatlan és nincs jelen - vagy a kettő együtt
Ha a főnöknek nincs korábbi vezetői tapasztalata, az természetesen jelentős hatással lehet arra, hogyan irányítja a beosztottakat vagy a csapatot. Lehet, hogy vaskos önéletrajza és ajánlásai ellenére még sosem csinált ilyet igazán. Így hát senki se csodálkozzon, hogy amikor a dolgok rosszul mennek, az ilyen főnökök hibernálódnak az irodájukban, és nagyon keveset érintkeznek a kollégákkal, a csapattal. Ez tipikusan a gyenge főnök jele.
Ennek leküzdése érdekében egy ilyen főnöknek nyitottnak kellene lennie a visszajelzésekre, és nyitva kellene tartania a kommunikációs vonalakat. Készségesen rendelkezésre kellene állnia, meg kellene hallgatnia, hogy mit tehetne jobban, mert építő jellegű kritika nélkül nem fog fejlődni.
2. Nem tiszteli a munkavállalók idejét és bizalmatlankodik
Bob Sutton, a Stanford Egyetem professzora a "Seggfej túlélési útmutató" című könyvében elmagyarázta, hogy az emberek nem teljesítenek jól, ha a főnökeik rosszul bánnak velük. Az ilyen tiszteletlenség miatt ugyanis jelentősen csökken a motivációs szint. Ha a főnök nem tiszteli az irodán kívüli, munkaidőn túli, hétvégi és szabadságon töltött időt, és állandóan megkérdőjelezi a kollégákat, akkor valószínű, hogy a dolgozó erősen frusztrált lesz. Ez összességében nagyon károsan hat a vállalati eredményekre.
Ennek leküzdése érdekében az ilyen főnököknek gyakorolniuk kell a feladatok megfelelő kiosztását a többi kolléga számára, amikor valaki nincs az irodában. Így tiszteletben tarthatják a szabadidőt.
3. A rossz főnök mindig beszél, soha nem figyel - de gyakran besértődik
Ha a főnök sokat beszél, és nagyon keveset hallgat, az azért lehet, mert nem érdekli, vagy nincs kedve kétirányú beszélgetést folytatni. A hatékony kommunikáció azt jelenti, hogy valaki képes megfogalmazni az igényeit, és meghallgatni mások igényeit is. Az a főnök, aki erre nem hajlandó, nem hatékony kommunikátor, és így rossz főnök.
Ennek leküzdése érdekében az ilyen felettesek gyakorolják az aktív hallgatás képességét. Ne azt tapasztalja a beosztott, hogy bármilyen közlését arcvágások kísérik, és mondandójába hangosan közbevág szinte "elhallgattatva" őt magát, hanem biztosítsa arról, hogy mindannyian ugyanazon az oldalon állnak.
A hatékonyan együttműködő csapat felépítése című cikkünkben Marton Péter beszélt arról, hogyan lehet egy valóban hatékonyan együttműködő, igazi csapatot felépíteni, ahol a légkör családias, a munka azonban professzionális. Mert a kettő bizony működhet együtt.
4. A szőnyeg alá söpri a dolgokat vagy másokat hibáztat
Egy erős főnök felszínre hozza a problémákat, és azon dolgozik, hogy megoldja őket. Az inkompetens főnök nem őszinte a fontos információkkal, amelyek hatással lehetnek a cégre és az alkalmazottaira - aki pedig felszínre hozza, azt megpróbálja kirekeszteni. Ez nagy hiba! Egy évtizedes, 3100 férfi bevonásával végzett vizsgálat során a kutatók azt találták, hogy a munkavállalók anginás, szívinfarktus, sőt halálozási kockázata a munkával együtt nőtt az információkat visszatartó, irányító főnökök esetében. Azok, akik negatívan válaszoltak a felmérés azon állítására, hogy "A főnököm megadja nekem a szükséges információkat", a legnagyobb valószínűséggel szenvedtek súlyos szív- és érrendszeri kockázattól.
Ennek leküzdése érdekében a főnökök nagyobb erőfeszítéseket tehetnek a fontos információk megosztására és az átláthatóság megőrzésére alkalmazottaikkal. Természetesen nem kell mindenkinek mindent tudnia, de fontos, hogy a dolgozókat folyamatosan tájékoztassák az őket érintő ügyekről.
"Csak a meg-nem-csinálásnak van indoka, oka, körülménye, konzekvenciája, tanulsága és magyarázatra is csak az szorul..."
5. A rossz főnök magához könyveli el a beosztottak eredményeit
A BambooHR munkavállalói felmérése több mint 1000 amerikai alkalmazottat kért meg arra, hogy 24 "tipikus főnöki viselkedést" értékeljenek a "teljesen elfogadható" és a "teljesen elfogadhatatlan" között. A kutatók pedig azt találták, hogy a legrosszabb viselkedés, amit egy főnök tanúsíthat a munkahelyén, az, hogy elismerést vesz el valamelyik alkalmazottjától, majd azt magának zsebeli be. Sőt, a felmérésben részt vevők 63%-a egyetértett, vagy elismerte, hogy ez olyan dolog, ami miatt fontolóra venné a felmondást.
Nem meglepő, hogy a nők még elfogadhatatlanabbnak találták, ha főnökeik tévesen, helyettük aratták le a babérokat: 71%-uk ezt nevezte a legrosszabb viselkedésnek, amit egy főnök tanúsíthat. Ez valószínűleg azért van így, mert a nőknek eleve nehezebb, hogy elismerést arassanak a saját munkájukért. A Personality and Social Psychology Bulletin című szaklapban megjelent tanulmányukban Michelle C. Haynes és Madeline E. Heilman kutatók megállapították, hogy a nők vegyes nemű csoportmunkában a legkevésbé kapják meg a megérdemelt elismerést, hacsak a kívülállók számára nem egyértelmű a szerepük.
Ennek leküzdése érdekében a vezetők jobb munkát végezhetnek abban, hogy ott adják meg az elismerést, ahol az jár. Kezdhetik azzal, hogy a csoportmunkában betöltött szerepeket egyértelművé teszik.