Álláspontjuk szerint a műszaki pályaorientáció hatékonyabbá, eredményesebbé tétele érdekében összehangoltan kell fejleszteni az intézményeket, megismertetni a fiatalokkal a mérnöki szakmákban rejlő lehetőségeket, karrierutakat. Úgy látják, mielőbb el kell érni, hogy az iskolákban valóban olyan technológiákat, gépeket, eszközöket használjanak a diákok, amelyeket a vállalatoknál jelenleg is alkalmaznak. Ehhez az utóbbiak számára lehetővé kell tenni, hogy támogathassák az iskolákat, és a szakképzési járulék rendszerén keresztül aktívan hozzájáruljanak a szakemberek kineveléséhez.
Kooperatív képzési központok
Hasonlóan kiemelt feladat a tanárok képzésének támogatása. Ennek részeként elengedhetetlen az oktatók felkészítése a digitális technológiák készségszintű használatára, aminek köszönhetően érthetőbbé, befogadhatóbbá, színesebbé, élménydúsabbá tehetők a gyerekek számára a műszaki és természettudományos ismeretek, információk. Az EJMSZ emiatt is szorgalmazza, hogy regionálisan az iskolákban jöjjenek létre duális, kooperatív képzési központok, amelyekben a vállalatok, az oktatási intézmények szakemberei dolgozhatnak együtt azon, hogy továbbképzések, felkészítők és egyéb, a tudásmegosztást segítő tevékenységek útján több diák kapjon releváns szakismereteket, jövőképet, és alakulhasson ki közvetlen kapcsolat a leendő munkavállalók, illetve munkaadók között.
Az EJMSZ szerint a fiatalok számára olyan programokat kell szervezni, amelyek abban segítenek nekik, hogy jobban értsék, illetve megismerjék a műszaki pályákban rejlő lehetőségeket. Ennek megfelelően a Szövetség saját kezdeményezéseként már el is indította az EJMSZ Youth nevű, a tagvállalatok által delegált mérnökökből álló csapatot. Ők szeptembertől országszerte tartanak majd pályaorientációs előadásokat az iskolákban, hogy saját példájukon keresztül hívják fel a diákok figyelmét arra, miért érdemes mérnöknek tanulni.
Középiskolás kompetenciamérés
Emellett az EJMSZ folytatja az MTMI (matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai) kompetenciaméréseit is, amelyek során a középiskolások készségeit, képességeit vizsgálják. Ezek alapján a résztvevő tanulók, illetve szüleik kapnak képet a meglévő kompetenciáikról, különböző erősségeikről, amelyekre alapozva érdemes lehet műszaki irányba orientálódniuk. A tagvállalatok közreműködésével folyamatosan szervezik az interaktív gyárlátogatásokat az NI Hungarynél, a Grundfosnál, a NEMAK-nál, a Molnál, LEGO-nál és a többi EJMSZ-cégnél, amelyeknél az innovatív ipari technológiákról, folyamatokról szerezhetnek benyomásokat a jövőjüket tervező középiskolások.
A Szövetség távolabbi tervei között szerepel még egy Tudományos Roadshow elindítása is, amelynek részeként a legkisebb hazai településen is interaktív bemutatókat lehetne tartani a műszaki pályaorientáció jegyében, végül pedig fejlesztés alatt áll a Mérnök Challenge elnevezésű országos versenysorozat koncepciója, amely szintén azt a célt szolgálná, hogy a jövőben minél többen fedezzék fel maguknak a mérnöki pályákat.