Hosszú éveken át a nők és a lányok fontos szerepet játszottak a tudomány és a technológia világában. Olyan úttörők nélkül, mint Hedy Lamarr vagy Barbara Liskov, nem létezne a mai formájában ismert Wi-Fi és e-mail. Ennek ellenére a nők és a lányok még mindig jelentősen alulreprezentáltak a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai (STEM - Science, Technology, Engineering and Mathematics) oktatásban és munkakörökben. A lányoknak világszerte csupán 35%-a tanul ilyen szakokon a felsőoktatásban, és tizenéves korukban sokan nem kapnak elegendő bátorítást ahhoz, hogy meg tudják szerezni az ezekben a szektorokban sikeres karrierépítéshez szükséges készségeket és önbizalmat.
A Vodafone szeretne hozzájárulni a helyzet megváltoztatásához. A Code First: Girls társadalmi kezdeményezéssel együttműködve a Vodafone #CodeLikeAGirl programja ötnapos kódolási workshopokat kínál majd 14-18 éves lányok számára működésének összes európai piacán, így Magyarországon is, továbbá Indiában, a Közel-Keleten, Dél-Afrikában és Ausztrálázsiában is. A Vodafone 26 piacán 2017-ben összesen 500 lány tanulhatott kódolni a Vodafone és a Code First: Girls partneri együttműködésnek köszönhetően. Idén pedig már ezren válhatnak a program részeseivé.
A Vodafone Magyarország nagy hangsúlyt fektet a fiatalok, különösképp a lányok technológiai oktatására, amit a #CodeLikeAGirl mellett számos további együttműködéssel is segít: nyári kódoló táborában a Kódgarázzsal 10-12 éves gyerekeket avat be a technológia világába, a Skool projekttel együttműködésben évek óta tart foglalkozásokat fiatal lányoknak, valamint a LogiSchool által szervezett Nagy Digitális Kaland versenyt is támogatja. A Vodafone Magyarország Alapítvány pedig Digitális Iskola Programjával Magyarország-szerte küzd az elmaradottabb térségek iskoláiban a fiatalok digitális kompetenciáinak fejlesztéséért.
A kódolás minden iparágban rohamos ütemben az egyik legkeresettebb készséggé válik, hiszen egyre több vállalkozás támaszkodik számítógépes megoldásokra. A programozói állások mintegy fele a technológiai iparágakon kívül jelenik meg, úgymint a pénzügy, az egészségügy vagy a gyártás területén. A közelmúltban közreadott, 'Cracking the Code: Girls' and women's education in STEM' ['Kódfejtés: A lányok és nők helyzete a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai (STEM) oktatásban] című jelentésében az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy 'a nők jelenléte csökken egy globálisan bővülő területen'. 2014-ben az Egyesült Királyságban a természettudományi, matematikai, mérnöki és számítástechnikai szakokon diplomázott végzősök mintegy 22%-a volt nő. Németországban (19,3%), Franciaországban (21,5%) és Svájcban (14,7%) a különbség még nagyobb volt. Az Egyesült Államokban az ilyen jellegű pályát választók mindössze egynegyede nő. Ezeken a területeken a felsővezetőségben helyet foglaló nők száma is sokkal alacsonyabb, mint bármely más szektorban.
A Vodafone és a Code First: Girls kódolási kurzusa úgy került kialakításra, hogy az minden 14-18 éves lány számára megfelelő legyen, készségszinttől függetlenül. Különböző programozási nyelvekről és fejlesztőprogramokról nyújt alapismereteket - mint pl. a html, CSS, GitHub és Bootstrap -, amelynek segítségével az oktatási program végére a diákok weboldalt tudnak fejleszteni. A kurzusokat a Vodafone minden piacán idén július és október között tartják meg.
Ahogy Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR Vezérigazgató-helyettese fogalmazott: "Az elmúlt években jelentős előrehaladás történt a társadalom legkülönbözőbb területein a nemek közötti aránytalanság megszüntetésében. Sok országban azonban a műszaki, természettudományos, mérnöki és matematikai munkakörökben tovább romlik a helyzet. A Vodafone és a Code First: Girls kódolási programjának célja, hogy felkeltse a lányok érdeklődését egy jelenleg a fiúk körében népszerűbb ágazat iránt, ezzel hozzásegítve őket lehetőségeik és jövőbeli karrier-választásuk kiszélesítéséhez".
Amali de Alwis, a 'Code First: Girls' vezérigazgatója így fogalmazott: "Nagy izgalommal tölt el bennünket, hogy részt vehetünk a Vodafone #CodeLikeAGirl elnevezésű kezdeményezésének megvalósításában. A STEM pályákra több lányt vonzani kívánó vállalatokkal való hosszú távú együttműködés segítségével meg tudjuk valósítani azon küldetésünket, hogy segítsünk a technológiai területen dolgozó lányok számának növelését. Az igazi együttműködésen alapuló, a diverzitás növelését célzó kezdeményezések a leghatékonyabbak a vállalatok és a közösségek körében, azon cél elérése érdekében, hogy a technológia területén javítsuk a nemek közötti egyensúlyt. Ilyen kezdeményezések például. a #CodeLikeAGirl és a #CFG2020 kampány is, amelynek célja, hogy 2020 végére 20 ezer nőt tanítson meg ingyenesen kódolni.