A minőségre koncentrálnak a doApp készítői: a nagyközönség előtt február elsején debütáló applikáció több mint egyszerű szakemberkereső. Az alkalmazáson értékelni is lehet egymást, így kiszűri a gányoló szakikat és a faksznis megrendelőket is. "Nagyjából úgy kell elképzelni, mint a Vatera, a LinkedIn és a Tinder felületének ötvözetét" - magyarázza Németh Gábor, a szakember keresésre létrehozott doApp fejlesztője, a cég minden IT-vonatkozású feladatáért felelős résztulajdonosa.
Megbízható szakember és megbízható megrendelők
"Kicsit Tinder, mert a cél az egymásra találás, csak itt nem fiúkról és lányokról, hanem szakemberekről és megrendelőkről van szó; kicsit LinkedIn, mert szakmai; a szakemberek, legyenek akár burkolók, szobafestők vagy éppen asztalosok, kialakíthatják profiljukat, beállíthatják, hogy az ország mely területén szeretnének megrendeléseket kapni, és mivel foglalkoznak; és kicsit Vatera, mert a felek csillagokkal és szövegesen is értékelhetik egymást. Ezáltal jól dolgozni pénzben jól kimutatható presztízst hoz a szakembereknek, a másik oldalról pedig szívesebben vállalják el a munkát a mesterek is egy ötcsillagos megrendelőnél - bontja ki részletesebben a működési elvet Németh Gábor.
A doApp garantája, hogy a szaki nem szívódik fel
"Mindenkinek megvan a maga rémtörténete egy-egy felújításról: nem jött időben a szaki, nem csinálta meg a munkát, rosszul dolgozott, aztán eltűnt, számlát meg a legritkább esetben adott, így nem lehetett érvényesíteni a garanciát sem" - sorolja Sipos Péter, a vállalkozás menedzsmentjéért és marketingjéért felelős vezetője, Gábor üzlettársa. Éppen ezért a jó szakemberek nagy becsben állnak: Péter az épületüzemeltetés területén dolgozott, sok mestert ismer, ezért ismerős-ismeretlen hozzá fordult, ha kellett egy jó kőműves vagy vízvezeték-szerelő. Az ötlet is innen jött, méghozzá Péter feleségétől; ez az ismeretségi kör képezte a szakember-adatbázis alapját.
Péter azt azért hozzáteszi: mivel jó kapcsolatban volt sok mesterrel, azt is tudta, hogy bizony a megrendelők között is voltak olyanok, akik mondjuk háromszor szedették fel a konyhakövet, mert közben jöttek rá, hogy más irányban akarják lerakatni. Ezért fontos, hogy mindkét fél értékelhesse a másikat - teszi hozzá.
A mesteremberek számára ingyenes és az is marad
Az üzleti modell egyszerű: a mesterembernek nem kerül semmibe regisztrálni, a hétszázalékos szolgáltatási díjat a megrendelő fizeti; ennyibe kerül, hogy nem kell a netes Arany Oldal-klónokon meg a Google-n keresgélnie, és látja azt is, hogy másoknak milyen tapasztalatai voltak a szakemberrel. A két fél az ajánlatkérésre adott ajánlat után chaten kommunikálhat, valós időben, a megrendelő fényképet is küld a munkaterületről, így nagy meglepetések nem lesznek. A számlát a szakember a doAppnak állítja ki, a doApp pedig a különbözettel együtt a megrendelőnek, így minden tiszta. Ez különösen most lesz fontos, amikor beindul a lakásfelújítási láz - az illetékes minisztérium csak idén 600 ezer családdal és több száz milliárd forinttal számol -, az állami támogatáshoz ugyanis csak számlák ellenében lehet hozzájutni.
Egyszerűen kezelhető a szakemberkereső
A doApp használata sem bonyolult. "Az applikáció felületét szándékosan úgy alakítottuk ki, hogy minél egyszerűbb, könnyebben kezelhető legyen" - magyarázza Gábor, hozzátéve, nem volt könnyű dolguk, mert hasonló applikáció még nem létezett, ezért natív applikációként kellett kifejlesztenie sok mindent a nulláról, a felhasználói interakciók és interfészek tekintetében is - így pedig nyolc hónapig tartott egyáltalán a jelenlegi prototípus kialakítása.
Minden platformon elérhető a doApp
Érdekes módon eddig nem kaptak negatív visszajelzéseket, úgy tűnik, a december óta százával előregisztrált mesteremberek irányában jól sikerült a fejlesztés, de az igazi főpróba az lesz, amikor február elsejétől a leendő megbízók is regisztrálhatnak - mondja az IT-szakember, kérdésünkre hozzátéve, hogy természetesen videós tutorial is készül az applikációhoz, közben minden közösségimédia-felületen is jelen vannak, az applikáció pedig elérhető iOS-re, Androidra és hamarosan elkészül a Huawei Harmony OS-es verzió is.
Ami komoly kihívást jelent majd, az a további folyamatok automatizációja: jelenleg ugyanis manuálisan igazolják vissza a regisztrációs kérelmeket, és a számlákat is így állítják ki, de ezt a reménybeli ezres létszámú szakembergárda havi tízezernyi számlája esetén már lehetetlen lesz tartani. Fontos még a trükközők kiszűrése is, hiszen valahogyan el kell kerülni, hogy az applikáción egymásra találó megrendelő és mesterember a doAppot megkerülve egyezzen meg a munkáról.
Megbízhatóság és nyugalom
"Bízunk benne, hogy az emberek mérlegelnek, és rájönnek, hogy ezért a nem túl magas szolgáltatási díjért cserébe megbízhatóságot és nyugalmat kapnak, s ha mégis probléma adódna, mi akkor sem hagyjuk magukra őket" - véli Péter. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a panaszkezelést is felvállalják, 48 órán belül kivizsgálják a felmerülő problémákat, szankcionálják a problémás felet, és kompenzálják a sértettet.
Gábor hozzáteszi: ettől függetlenül a chatet algoritmussal és eleinte humánerőforrással is szűrik, hogy kiküszöböljék ezeket az eseteket; a büntetés lehet az applikációból való kizárás, de nagyobb kár esetén a jogi megoldásoktól sem riadnak vissza. De, hangsúlyozza, ha egy mesterember az alkalmazáson keresztül kapott megbízásokkal keres havi 1-2 millió forintot, talán lesz benne annyi belátás, hogy betartja és betartatja a szabályokat, ha nem akar elesni ettől a lehetőségtől.
További minőségbiztosítási pluszt jelent majd, hogy próbavásárlókkal szúrópróbaszerűen ugyancsak ellenőrzik mindkét felet, s néha egy-egy másik szakember is kiszáll a helyszínre, hogy felmérje a helyzetet. Gábor és Péter azt remélik, hogy az applikáció felhasználói idővel egy olyan prémium körré alakulnak, ahol a minőségi munka és a korrekt hozzáállás uralkodik.