Hirdetés
. Hirdetés

Amit a digitális oktatásról tudni lehet

|

A megkérdezett családok felénél a gyerekek kis segítséggel boldogulnak a digitális oktatásban, 14 százlékuk teljes mértékben önállóan tanul, ugyanakkor több mint egyharmaduk komoly szülői figyelmet és segítséget igényel, derül ki az INNObyte Informatikai Zrt. cégen belüli kutatásából.

Hirdetés

Hirdetés

Átlagosan minden negyedik szülő két óránál többet, körülbelül ugyanennyien pedig egy-két órát tanulnak a gyerekekkel. Ami nehézséget okoz, hogy egy osztályon belül is eltérő digitális megoldásokat használhatnak a tanárok, ugyanakkor a döntő többség (64%) követhetőnek tartja a pedagógusok elvárásait, és elégedett a gyerekek tanulmányi előrehaladásával. Az agilis szoftverfejlesztés módszertana hatékony segítség lehet a digitális tanulásban.

Az INNObyte Informatikai Zrt. nem reprezentatív, online, országos kutatásában április 10-május 10. között az online oktatással kapcsolatos tapasztalatairól kérdezte a szülőket, valamint érintett munkatársait. A 210 iskolás korú gyermek esetében a lekérdezett 106 család több mint a fele (63%) felső tagozatos, másik fele (53%) alsó tagozatos, 36%-a gimnáziumi és 3% szakiskolai, szakközépiskolai tapasztaltairól tudott beszámolni.

A szülők általában négy részre osztották a tanulással kapcsolatos teendőket, amelyből kettő: az új anyag tanulása, illetve gyakorlása már az offline tanítás során is létezett, azonban a tanár által kiadott tananyagok és feladatok összegyűjtése, valamint rendszerezése és az elkészült feladatok, számonkérések dokumentálása, beküldése új feladatcsomagokként kerültek be a családok életébe.

Tehát a megkérdezettek felénél a gyerekek kis segítséggel boldogulnak a digitális oktatásban, 14% teljes mértékben önállóan tanul, ugyanakkor több mint egyharmaduk komoly szülői figyelmet és segítséget igényel. Átlagosan minden negyedik szülő két óránál többet, körülbelül ugyanennyien pedig egy-két órát tanulnak a gyerekekkel. A nagyobb gyermekek, tinédzserek már be tudják küldeni a feladatokat maguk is, azonban a kisebbeknél ez a feladat a szülőre hárul. Ráadásul az informatikai rendszerek sokszínűsége miatt ezt ellenőrizni is kell a szülőknek.

A felmérés ugyanis azt mutatja, hogy a tanárok nagyon sokféle informatikai rendszert használnak, beállítottságtól, életkortól, iskolai szintű előírásoktól függően, így például: Kréta, Google Classroom, Skype, Zoom, Microsoft Teams, e-mail, Discord, Facebook, Google hangouts meet, DC, Bookrclass, Readmenta, Learningapps, Quizlet stb., így más-más csatornákon keresztül küldik a feladatokat, amelyeket követni és rendszerezni kell, hogy a gyermekek egyedül fel tudják dolgozni azokat. A legnépszerűbb a Kréta (63%) és Google classroom (71%), a videókonferenciára 42% használja a Zoomot, 36% a Skype-ot vagy a Teams-t.

Ami külön nehézség, hogy nemcsak az egyes iskolák vagy osztályok, hanem osztályon belül használnak eltérő digitális megoldásokat a tanítók - a kérdezettek 66%-a számolt be erről a problémáról, 34%-nál már felismerték, hogy fontos egységesíteni ezeket a csatornákat osztályon belül. 

Ugyanakkor a megkérdezett családok döntő többsége (64%) követhetőnek tartja a tanárok elvárásait, tisztában van azzal, mi-miért történik, a gyerekek fejlődési, tanulmányi haladásával elégedett (61%)., csak néha fordul elő az ellenkezője, amikor céltalannak éreznek egy-egy feladatot (35%) vagy úgy érzik, kevesebbet tanulnak a gyerekek az iskolában (40%). 

Az eddigi tapasztalatok alapján a távértékelési módszerek közül a beküldendő fotó/videó a legelterjedtebb (94%), valamint a feleletválasztós tesztek (71%) és a beadandók (68%), a kérdezettek egyharmadánál jelent meg az élő feleltetés.

A nyitott kérdésekre adott válaszokból az derül ki, hogy a legtöbb családban valamiféle időrend került bevezetésre, így a szülők tudnak dolgozni, miközben a gyermekek tanulnak. Többen úgy oldották meg a digitális tanulásra való átállást, hogy elszakadtak az iskolai napirendtől. Ahol a tanároktól csak feladat érkezik, megtehetik, hogy maguk ütemezik a különböző tantárgyak feldolgozását, az új témák elsajátítását, a fő tantárgyakat egy-egy napra beosztva.

A válaszok alapján sok szülőnek segítséget jelent az, ha egy meghatározott rendszert tudnak tartani, például reggel végignézik a különböző felületeket és összegyűjtik az aznapi feladatokat, teszi hozzá Molnár József, az INNObyte kommunikációs igazgatója a kutatás kapcsán.

Az informatikai cégnél lekérdezett szülők esetében van, aki ezt egy lépéssel tovább viszi és saját Google Drive mapparendszerbe rendszerezi a gyermeknek az aznapi feladatokat, amely extra erőfeszítést igényel, azonban könnyebbé teszi a megoldások visszatöltését, illetve az ellenőrzést is. Az INNObyte munkatársainál találkoztunk olyan szülői megoldással, ahol hasonló célra a Trello feladatkövető rendszerét vagy egyszerűen egy papírlapot használnak, ahol követik a feladatok teljesülését.

Az időbeosztást az a család vitte a maximumra, aki bevezette az agilis szoftverfejlesztés módszertanát a tanulásra. Reggel megbeszélik az aznapi teendőket, feladatokat, és napközben folyamatosan frissítik a státuszt, pénteken átnézik az adott hétre esedékes határidőket, és hogy mindent sikerült-e teljesíteni, illetve felveszik a naptárba a következő hét feladatainak határidejét és az online órák időpontjait.

A COVID19 vírus okozta helyzet komoly feladat elé állította nemcsak az oktatást, a tanárokat, de a gyerekeket nevelő munkavállalóinkat is, magyarázza Lengyel Kálmán, az INNObyte vezérigazgatója, ebben próbálunk nekik mi is segítséget adni az INNObyte-nál, támogatni a rugalmas munkavégzést a home office-ban, megteremtve a szükséges technikai feltételeket.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.