A Kelly Services legújabb felmérésének eredményei szerint számos munkavállaló hajlandó lenne feladni a magasabb fizetést és az előléptetést, ha ennek fejében esélyt kap rá, hogy új ismereteket szerezzen, javítsa a munkája és a magánélete közötti egyensúlyt vagy akár szociális-társadalmi szempontból tartalmas, a személyes elégedettségét növelő munkát végezzen.
A felmérésből az is kiderül, hogy munkavállalók számára az egyes vállalatok mitől vonzóak, mások pedig miért nem - rávilágítva, hogy a munkáltató földrajzi elhelyezkedése, mérete és vezetési struktúrája miért játszik szerepet a munkahely-választási döntések során.
A kutatásból kiderült, az európai munkavállalók több mint fele (57%) állítja, új ismeretek, készségek elsajátításának lehetőségéért cserébe megfontolná, hogy lemondjon a magasabb fizetésről vagy a munkahelyi előrejutásról. Hazánkban a munkavállalók fele (51%) mondana le az imént említett javakról az új ismeretek elsajátításáért cserébe.
Európai összesítésben a dolgozók 48%-a venné fontolóra, hogy meghozza a fizetés és előléptetés terén ezt az áldozatot a munka és a magánélet jobb egyensúlyáért, 31% tenne így egy rugalmasabb munkarendért, 27% pedig a társadalmilag tudatosabb munkavégzés lehetőségéért. A magyarországi munkavállalók hasonlóan vélekednek a kérdésről.
"A munkavállalóknak igenis számít a cégről alkotott kép, és hogy milyen ott dolgozni. A vállalatoknak el kell gondolkodniuk azon, hogy milyen kompromisszumokkal válhatnak vonzó munkáltatóvá dolgozóik körében. A vállalat kompenzációs és juttatási programjainak versenyképessége rendkívül fontos, ám a munkaerő megtartásához emellett esélyt kell biztosítani a dolgozók számára a munka és a magánélet közötti egyensúly javítására, rugalmas munkafeltételeket kell kínálnia számukra, és egyértelműen fel kell vázolni az előttük álló továbbképzési és fejlődési lehetőségeket. " - kommentálta a felmérés eredményeit Pataki Géza, a Kelly Services Hungary cégvezetője.
A Kelly Global Workforce Index (KGWI) felmérésében mintegy 230.000 dolgozó vett részt az amerikai kontinens, Európa és a csendes-óceáni térség 31 országából.
A felmérés emellett vizsgálta azt is, milyen munkahelyet tartanak ideálisnak a munkavállalók cégméret, földrajzi jelenlét és vezetési stílus szempontjából.
A földrajzi jelenlétet illetően az európai válaszadók 44%-a szívesebben dolgozna valamilyen globális vállalatnál. Csak 21% választana olyan céget, amely csak egyetlen országban vagy régióban van jelen.
A magyarországi adatok nem mutatnak sok eltérést az európai átlagtól, a megkérdezettek 45%-a globális vállalatnál helyezkedne el legszívesebben.
A szervezet méretéről szólva a megkérdezettek kicsivel több, mint fele (53%) preferálja a nagy- és középvállalatokat, és csupán 11%-uk a kisvállalkozásokat. Hazánkban a középvállalatok a legvonzóbbak (37%), majd a nagyvállalatok (21%); kisvállalkozásokban a megkérdezettek 12%-a dolgozna szívesen.
A munkavállalók határozottan előnyben részesítik a már "bizonyított", vagyis jelentős múlttal és eredményekkel rendelkező vállalatokat, és nem szívesen csatlakoznának kezdő, startup cégekhez vagy mikrovállalkozásokhoz.
Ami a vezetési stílust illeti, a dolgozók láthatóan az együttműködésre, innovációra és kreativitásra épülő vállalati kultúrát kedvelik, és egyáltalán nem vonzóak számukra az olyan vállalatok, ahol felfokozott versenyszellem uralkodik, jelentős elérhető eredményekkel ám szintén komoly kockázatokkal.
A világ különböző tájairól származó munkavállalók foglalkoztatását szándékozó munkáltatók számára jó hír, hogy a felmérés viszonylag nagymértékű munkaerő-mobilitást jelez: az európai válaszadók 73%-a lenne hajlandó elköltözni a megfelelő állás kedvéért.
A magyar válaszadók 68%-a nyitott a költözésre egy jobb pozíció reményében. Közülük 32% valamelyik európai országba költözne, 25% pedig még a kontinenst is elhagyná.
Az európai munkavállalók leginkább a kontinensen belül költöznének másik országba: ezt jelölte meg a megkérdezettek 48 százaléka. Észak-Amerika végzett a második helyen (17%), ezt követi Ázsia csendes-óceáni térsége (7%), Dél-Amerika (4%), Afrika (3%) és végül a Közel-Kelet (2%).
A felmérés részletes eredményei a Dolgozói preferenciák és munkahelyi agilitás című, most megjelent tanulmányban olvashatók.