Hirdetés
. Hirdetés

Változásra hangolva - interjú Nyisztor Józseffel

|

Az IVSZ szakmai zsűrije 2021-ben Nyisztor Józsefnek ítélte az év menedzserének járó Gyurós Tibor-díjat. 

Hirdetés

A Training360 oktatóközpont ügyvezető igazgatóját vezetői tapasztalatairól és a szakterület aktuális kérdéseiről faggattuk.

Computerworld: Közel harminc éve foglalkozik informatikai képzéssel, tíz éve pedig a Training360 vezetője. Kérem, hogy mutassa be a cégét! 

Nyisztor Józser: A Training360 Kft.-t 2011-ben hoztuk létre két kollégámmal és egy pénzügyi befektetővel, és a tulajdonosi szerkezet lényegében azóta is változatlan. Célunk a kezdetektől ugyanaz: piacképes, gyorsan hasznosítható tudást nyújtani egyéni és vállalati ügyfeleink számára egyaránt. Kínálatunk ma már teljesen lefedi a magánszemélyek és a cégek oktatási igényeit, legyen szó irodai munkát támogató informatikai képzésekről, professzionális IT tanfolyamokról, IT vezetői képzésekről vagy üzleti, készségfejlesztő, menedzsment tréningekről. Az elmúlt 10 évben több mint 100 000 ember képzését végeztük, és számos olyan tréninget hoztunk be, amelyek addig elérhetetlenek voltak itthon. A társadalmi szerepünket is folyamatosan igyekszünk erősíteni, és évek óta ingyenes képzéseket nyújtunk mintegy 3000 informatikatanárnak 100 millió forint értékben. 

Hirdetés

CW: Viszonylag rövid idő alatt lettek piacvezetők. Mi a titkuk?

Nyisztor Józser: Tíz évvel ezelőtt egy olyan piacra léptünk be, ahol korábban nem voltak komoly változások, minden eléggé kiszámítható volt, így az akkori szereplők is ehhez voltak hozzászokva. Aztán jött a válság, és a vállalati oktatások szempontjából meghatározó szakképzési hozzájárulást is kivezették, ezek pedig alapjaiban forgatták fel az addig javarészt "eseménytelen" piacot. 

Mi már ahhoz szoktunk hozzá, hogy semmi sem állandó, csak előre gondolkodva, előre fejlesztve, folyamatos termékinnovációval lehet túlélni, fejlődni, bővülni és megfelelni az oktatás aktuális kihívásainak. A Training360 vállalati kultúrájának kezdetektől része ez, csakúgy, mint az azonnali reakció, a rugalmasság, a tudatos változtatás és az innováció képessége.

CW: Vezetőként mit tart a legfontosabbnak a munkájában? Milyen eszköztárból építkezik?

Nyisztor Józser: Három fontos elemet emelnék ki. Az első a személyes példamutatás. Vezetőként csináld úgy a dolgokat, ahogy a kollégáidtól elvárod, így tudsz hiteles lenni és motivált követőkre találni. A második fontos dolog az, hogy helyén kell kezelni a sikert. Ha jól mennek a dolgok, akkor azt én mindig a csapat eredményeként élem meg, ha viszont rosszul, elsőként magamban keresem a hibát. Végül a harmadik elem, hogy vezetőként merjünk magunknál jobb munkatársakat felvenni. Ennek jegyében kerestem és találtam rendkívül tehetséges kollégákat középvezetői posztokra. 2019-től már őket irányítom, mentorálom. Ez hosszú folyamat, aminek nagyjából a felénél járunk. 

CW: Megosztana velünk néhányat a vezetői "praktikái" közül?

Nyisztor Józser: Ma már a vezetők számára komoly szakirodalom és remek képzések állnak rendelkezésre, nem kell feltalálni a spanyolviaszt. Ami a csapatmunkát illeti, kétfajta megközelítés létezik. Van egy olyan iskola, amelyik az előre meghatározott stratégiához vesz fel okos embereket. Én a másik irányzat híve vagyok: okos és tehetséges emberekkel veszem körül magamat, és velük együtt alakítom ki a stratégiát.  Ehhez kapcsolódóan említenék meg egy másik alapelvet. Ha egy hegymászócsapat meg akarja mászni a Himaláját, akkor általában előre megtervezi, hogy mikor mennyit és meddig mászik, hol fog letáborozni. A jó vezető munkájában ugyanennyire fontos a tervezés, mert előfordulhat, hogy olyan körülmények közé kerülünk, ahol éppen "elfogy a levegő", és akkor bizony már nem könnyű új irányokat, lehetőségeket felvázolni, objektív döntéseket hozni. Ezekre a szituációkra tehát előre készülni kell. 

CW: Ha már szóba kerültek a váratlan nehézségek: a COVID hogyan érintette önöket, illetve az oktatás területét?

Nyisztor Józser: Vezetői pályafutásom alatt ez volt a negyedik, egyben legnagyobb válság, amit menedzselnem kellett. Bevallom, hogy ilyet az oktatási területen töltött közel harminc évem során még nem láttam. Válság idején a cégek általában az oktatási- és a marketing büdzsét vágják meg először, ebben nincs semmi meglepetés. Viszont a pandémia tavalyi megjelenésekor nem volt semmilyen átmenet, a klasszikus tantermi képzéseink, vezetői tréningjeink gyakorlatilag az egyik pillanatról a másikra álltak le. A cégnek azonnal megszűnt az egyik meghatározó tevékenysége, és így tulajdonképpen a bevétele is.

Ugyanakkor rekordidő, mindössze három nap alatt át tudtunk állni az online oktatási formára, ugyanis a tudatos tervezésnek hála rendelkeztünk minden olyan technológiával, ami a megváltozott helyzetben az átmenetet segítette. A viszonylag fiatal vezetői csapat számára persze mindez hatalmas kihívást jelentett, úgyhogy a pandémia első három hónapjában minden nap tartottunk vezetői értekezleteket. Az átfogó és gyors intézkedéseknek köszönhetően 2020-ban sikerült a válság előtti évnek megfelelő árbevételt elérni, 2021-re pedig már komoly növekedésre számítunk.

CW: Mire a legbüszkébb az elmúlt évekből?

Nyisztor Józser: Talán arra, hogy akkor is tudtunk növekedni, bővülni, amikor ezt kevesen mondhatták el magukról az oktatási, képzési piacon. Szerintem ez annak az eredménye, hogy 2-3 esetben is sikerült megújulnunk, mégpedig nem a kényszerítő körülmények miatt, hanem saját magunktól. A sikert szakmai mutatók is jelzik: a Budapest Business Journal tréningcégeket üzleti eredményeik alapján rangsoroló iparági toplistáján 2020-ban immár negyedik alkalommal végeztünk az első helyen.Büszke vagyok arra is, hogy ha még nem is teljesen, de sikerült hátrébb lépnem a klasszikus menedzselésből. 2020 óta már vezetőtársaim vannak, akik kitűnően viszik az egyes funkcionális területeket. A jövőben még nagyobb önállóságot szeretnék adni nekik, és kevésbé leszek részese az operatív ügymenetnek. Lényegében a döntésközpontú vezetésről egy mentori szerepre igyekszem átállni, és az ehhez kapcsolódó készségeket kell magamban fejlesztenem, erősítenem. 

CW: Az informatikai oktatási piacon hatalmas a verseny: a sikerhez miben kell felülmúlni a vetélytársakat?

Nyisztor Józser: Az IT-ben a legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy szinte minden hétre jut egy új képzés, hiszen a technológia gyorsan változik, új eszközök, megoldások érkeznek a piacra. Mindeközben az embereknek egyre kevesebb idejük van képzésekre beülni, oktatásokon részt venni. E paradox helyzet megoldásához egyrészt változatos képzési - hagyományos és virtuális tantermi, e-learning alapú, mentorált, hibrid -- formák, valamint nagyon széles képzési portfólió fenntartása szükséges, hogy bárki kiválaszthassa a számára legjobb tanfolyamot. Egy kis cég ma már nem tud ilyen széles kínálatot nyújtani, kell hozzá egy bizonyos méret, és kellenek hozzá innovatív oktatási megoldások.Az is látszik, hogy ma már egy informatikus képzése nem egyenlő azzal, hogy részt vesz néhány szakmai tréningen, és megtanulja, hogyan kell Phytonban fejleszteni, vagy éppen üzemeltetni egy komplex vállalati IT-infrastruktúrát. Ahhoz, hogy jól, hatékonyan tudja vinni a területét, módszertani képzésekre, illetve készségfejlesztő tréningekre is szükség van. Mi ezeket is biztosítani tudjuk a tréning üzletágunkon keresztül.

CW: A COVID alatt meghonosított módszerekből, technikákból melyek azok, amelyeket tartósan megtartanak? Milyen trendeket lát ezen a piacon, mit hoz az oktatás és a képzés terén a jövő?

Nyisztor Józser: Én úgy látom, hogy a COVID hatására tavaly minimum öt évet lépett előre a piac mind az alkalmazott technológia, mind a gondolkodás terén. Ez komoly ugrás volt, így jelenleg mi is azt figyeljük, hogy a különböző oktatási eszközök és módszerek kapcsán melyik válik meghatározóvá.  Ma már nagyon sok mindent meg lehet másképp tanulni, mint korábban. Ami biztos, hogy az oktatócégeknek nagyfokú rugalmasságot kell tanúsítaniuk a jövőben, ráadásul komoly kihívást okoz már most, hogy az eltérő oktatási platformokon ugyanazt a minőséget kell majd nyújtani.

CW: Hogyan képzeli el a saját jövőjét, mint informatikai vezető? 

Nyisztor Józser: Nagyjából másfél éve indult el nálunk egy olyan átalakulás, amely alapjában változtatja meg a cégen belüli szerepemet. Mint említettem, az új középvezetői réteg megerősítése és teljes önállósítása a cél, én pedig a mentor szerepét szeretném betölteni. Nyilván az én jövőmet befolyásolja, hová jut el a Training360 az elkövetkezendő években. De az biztosan meghatározó marad a munkámban, hogy szeretném minden döntésemmel a fejlődést generálni, mert úgy gondolom, hogy ha fejlődik az egyén, fejlődik a szervezet is.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.