Hirdetés
. Hirdetés

Nem álmodnak elég nagyot a magyar vállalkozók

|

A hazai kkv-tulajdonosok mindössze 3 százaléka szeretne nemzetközi céget építeni, de a nagyvállalattá növekedés is csupán 5 százalékuk céljai között szerepel.

Hirdetés

A magyar vállalkozók több mint kétharmada nem tűz ki ambiciózus üzleti célokat maga elé. Mindez aggodalomra adhat okot, mert nagy ambíciók nélkül kevesebb lesz a hazai nagyvállalkozás, és ha kevesebb a nagyvállalkozás, kevésbé erős a gazdaság - állapította meg a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatása.

Webáruházról rendelve egyre többször cseh vagy szlovák cégtől érkezik a csomag, ahogy a hazai bevásárlóközpontokban magyarnál is több lengyel márkával találkozhatunk. A régiós startupok, sikeres technológiai cégek élmezőnyében is csak elvétve akadnak magyarok. Adódik a kérdés, hogy miben mások a hazai vállalatok. Nem akarnak, vagy nem tudnak nagyobbra nőni?

A Szemléletváltó vállalkozásfejlesztési program kutatása arra a meglepő következtetésre jutott, hogy a hazai kkv-tulajdonosok motivációjában kereshető a jelenség egyik fő oka. Szeptemberben készített országos kutatásuk szerint egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn. Ez azt jelenti, hogy akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket.

Hirdetés

Éppen ezért aggasztó, hogy a vállalkozók mindössze 3 százaléka szeretne nemzetközi, öt százalék pedig nagyvállalatot építeni a cégéből, de a középvállalati szintet is csak negyedük tűzte ki célként. A legtöbben kisvállalatként látják magukat a jövőben (41%). Nem is igazán vállalkozóként, hanem sokkal inkább elismert szakemberként látja magát a jövőben a kkv-tulajdonosok 18 százaléka. A megkérdezettek 9 százalékának pedig még ilyen ambíciója sincs, egyszerűen csak jól akar keresni.

"Aki kis cégről álmodik, ritkán épít nagyot! Ahogy a kutatásból is kiderül, az ambiciózus vállalkozók cégeinek nagyobb az árbevétele, több munkavállalót foglalkoztatnak, szervezettebbek és gyorsabban növekednek. Merni kell nagyot álmodni" - emelte ki a kutatás legfőbb következtetését Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó program vezetője.

A vállalkozók többsége megreked

Természetesen önmagában az ambiciózus célok nem elegendők a sikerhez. Iparáganként nagyon eltérő, hogy milyen új ötlet, marketingmegoldás, gyártástechnológia vagy valami más hozhat sikert, de összeköti a sikeres cégeket a jól megszervezett munkamegosztás. Tudni kell, mi a cégvezető, a tulajdonos és a munkatársak feladata - azonban mindez nehéz, ha ezeket egy személyben a vállalkozó látja el.

A felmérés alapján a hazai vállalkozók 81 százaléka mindenesként dolgozik a cégében, egyszerre foglalkozva a pénzüggyel, a marketinggel, a stratégiával, a HR-rel és a szakmai kérdésekkel.

"Ez a vállalkozó evolúciójának* a korai szakasza, amikor a vállalkozó csinál mindent, vagy van pár alkalmazottja, de minden szál az ő kezében fut össze, és aktívan részt vesz a napi munkában. A legtöbb vállalkozás nem tud innen továbblépni. Az ilyen vállalkozások lehetőségei korlátozottak, és a vállalkozó a cégének a rabja: nem tud nyugodtan szabadságra, táppénzre menni, pihenni, mert akkor leáll a vállalkozás. Szinte minden vállalkozás átmegy ezen a helyzeten, de sajnos a többség itt megreked" - mutat rá Molnár G. Dávid.

Ez a jelenség nagyban korlátozza a cégek növekedési lehetőségeit, hiszen aki nem tudja delegálni a feladatait, nem tud továbblépni és nagyobb vállalatot építeni. Amennyiben a kollégák nem kapnak a szakterületükön bizalmat, lehetőséget az önálló döntéshozatalra és a fejlődésre, az szintén korlátozza a kkv-k növekedési lehetőségét.

Mindössze a vizsgált kkv-k 10 százaléka érte el a vezetői korszakot, amikor már vannak vezetők a cégnél, akik a cégtulajdonosnak felelnek, és mindössze a válaszadók 4 százaléka jutott el a befektetői korszakba, amikor van egy megbízott vezetője a cégnek, aki a vállalkozónak felel.

"A vállalkozók fele nem ott tart, ahol szeretne! A kutatásban megvizsgáltuk azt is, hogy milyen vállalkozást szeretnének, milyen evolúciós korszakba szeretnének eljutni a vállalkozók. Bár a válaszadók fele szeretne fejlődni, itt is beigazolódott, hogy nem mernek nagyot álmodni: 54 százalékuk nem akar kilépni a mindenes korszakból" - mondta Molnár G. Dávid.

A nagy cél fejlődésre ösztönöz

A vállalkozók legnagyobb üzleti kihívása ma a vevőszerzés (40%), a hatékonyság- és profitnövelés (28%), valamint a csapatépítés és motiválás (13%).

Az adatokból kitűnik, hogy a vállalkozók többsége folyamatosan képezi magát. A kezdő vállalkozók havi egy-két órát töltenek önfejlesztéssel, később ez felmegy heti 1-2 órára, majd megint csökken, és havi 2-3 órában stagnál.

Azonban a személyes ambíció itt is befolyásolja, hogy mennyit tanul a vállalkozó: minél nagyobb céljai vannak, annál többet fejleszti magát. A legnépszerűbb önfejlesztési forma az olvasás (74%), az online oktatóanyagok olvasása (44%), az online képzések, tréningek (42%) és az oktatóvideók fogyasztása (41%).

"Mivel a kkv-k szerepe az ország gazdaságában meghatározó, a kkv-k ambíciója közvetlenül hatással van a gazdaságra. Aki kisvállalkozást álmodik, kisvállalkozóként kel! Erősíteni kell a vállalkozók ambícióit. Merni kell nagyot álmodni, majd tanulni és tenni kell érte" - összegezte a kutatás tanulságait Molnár G. Dávid, a Szemléletváltó programvezetője.

Sikeresebb az Y és Z generációs fiatalok vállalkozói szemlélete

A Szemléletváltó kutatásából kiderült, hogy szignifikáns különbség van a generációk között. A fiatalabb vállalkozók közül kevesebben ragadnak bele a mindenes korszak csapdájába, az Y és Z generációs vállalkozók tartanak a legelőrébb a vállalkozói evolúcióban.

"Véleményünk szerint ennek két oka van: az első, hogy az Y és Z generáció másképp szocializálódott, beleszülettek egy vállalkozóbarát környezetbe, ahol az inspiráló vállalkozói sikerek, minták, a bőségesen hozzáférhető vállalkozási ismeretek pozitív hatással vannak a fiatalabb generációk sikerességére. Ezzel szemben az idősebb vállalkozók előtt nem volt ilyen példa" - mondta Molnár G. Dávid.

A Szemléletváltó programvezetője szerint a másik ok, hogy míg az idősebb vállalkozók egy kevésbé versengő piaci környezetben indultak, ahol elég volt egy jó termék vagy szolgáltatás a boldoguláshoz, addig a fiatalabbak egy már telített piacra léptek a vállalkozásukkal. Ezért a fiatal vállalkozóknak nemcsak innovatívabbaknak és kitartóbbaknak kell lenniük, de kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a vállalkozásuk skálázhatóságára és fenntarthatóságára is. Mindez azt is jelenti, hogy az Y és Z generációs vállalkozók közül többen akarnak eljutni a vállalkozói evolúció vezetői és befektetői korszakába, nem akarnak a saját cégük alkalmazottjai lenni.

A vállalkozónők kevésbé ambiciózusak

A kutatás szignifikáns különbséget tárt fel a vállalkozói célok tekintetében is. A férfiak nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók céljai kevésbé nagyratörők. A kutatásban részt vevő szakértők egybehangzó véleménye szerint a jelenség mögött a szocializációs folyamatok állnak. A hagyományos nemi szerepek és elvárások a férfiakban erősebb ambíciókat keltenek, míg a nők vállalkozási ambícióinak nem kedveznek.

"A vállalkozónők ambíciója, perspektívái gyakran együtt nő az eredményeikkel. Kezdetben el sem tudják hinni, hogy képesek egy sikeres vállalatot építeni, aztán amikor megérkeznek az első sikerek, élénkül a vállalkozási kedv, nő az ambíció, egyre nagyobb célokat tűznek ki maguk elé. Sokan otthon, a gyerekek mellett fognak vállalkozásba, majd sokszázmilliós jól működő vállalkozást építenek szinte a semmiből" - számolt be tapasztalatairól Molnár G. Dávid.

Ennek ellenére, meglepő módon a kutatás nem talált jelentős eltérést a nemek között a stressz észlelésében, az élettel és az vállalkozással való elégedettségben, sem abban, hogy a vállalkozók mennyi energiát és időt fektetnek az üzleti ismereteik fejlesztésébe.

* A vállalkozó evolúciója a vállalkozó fejlődését bemutató modell, amit a Szemléletváltó dolgozott ki. (Forrás: 1, 2)

A Szemléletváltóról
A Szemléletváltó Magyarország első vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogramja, ahol sikeres vállalkozók adják át tapasztalataikat és tudásukat feltörekvő vállalkozótársaiknak. A Szemléletváltót 2017-ben alapította Biros Levente, az onlinemarkaboltok.hu háztartásigép-webáruház alapító tulajdonosa. A programban több mint 500 cégvezető vett részt. Honlap: szemleletvalto.hu

Ez a cikkünk a Computerworld magazin 2023. december 6-ai nyomtatott számában jelent meg. A teljes lapszámot itt tudja elolvasni >>>

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.