Mi számít termelékenységnek, miként egyeztethető össze az önállóság az elszámoltathatósággal, hogyan viszonyulnak a rugalmasság előnyei a céges iroda szerepéhez - a hibrid munka körülményei között munkavállalók és vezetők ezt egészen másképp látják, derült ki a Work Trend Index Pulse jelentésből (Hybrid Work Is Just Work. Are We Doing It Wrong?), amelyet a Microsoft szeptember végén adott közre.
A véleménykülönbség áthidalásához a szoftvercég szerint új megközelítés szükséges, amely felismeri, hogy a munka már nem csupán egy hely, ahol dolgozunk, hanem egy élmény, amely idő és tér korlátain átlépve erősíti a munkavállalók elkötelezettségét és kapcsolattartását, akár otthoni, akár céges irodában, vagy más helyszínen látják el feladataikat.
- Napjaink dinamikus gazdasági környezetében a szervezeteknek a munkájukban kibontakozó alkalmazottak adnak versenyelőnyt - mondta Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója. - Innovatív megoldásokkal bővítjük ezért Viva munkavállalói élményplatformunkat, hogy a vezetőket a produktivitási paranoia megszüntetésében, a társadalmi tőke újjáépítésében, valamint a munkatársak újratoborzásában, friss energiával való feltöltésében segítsük.
Termelékenységi paranoia és az újratoborzás
A Microsoft szerint a vezetőknek három fontos változtatást kell sürgősen véghezvinniük, hogy jobban eligazodhassanak a hibrid munkavégzés új valóságában. A szoftvercég tanácsai a következők:
Vessen véget a produktivitási paranoiának - A jelentéshez készült felmérés szerint a munkavállalók 87 százaléka produktívnak tartja magát a munkában, de a vezetők 85 százaléka szerint a hibrid modellre való átállás miatt nehéz megbizonyosodni az alkalmazottak termelékenységéről. A vezetőknek ezért egyértelműséget és összhangot kell teremteniük a vállalati célok körül, meg kell szüntetniük az olyan foglalatosságokat, amelyek valójában nem támogatják a célok elérését, és meg kell hallgatniuk, mit mondanak beosztottjaik - a vállalatok 57 százaléka ugyanis ritkán vagy egyáltalán nem gyűjt visszajelzést a dolgozóktól.
Fogadja el, hogy az emberek egymás miatt jönnek be - A munkavállalók 73 százaléka mondja, hogy a puszta vállalati elvárásnál jobb okot szeretnének hallani arra, hogy bemenjenek az irodába. Jobban motiválná őket, ha a kollégákkal társasági életet is élhetnének (84 százalék), vagy újjáépíthetnék csapataikat (85 százalék). A digitális kommunikáció ezért kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy az emberek kapcsolatban maradjanak az irodán belül és kívül - alkalmazottak és vezetők egyaránt a kommunikációt tartják a legfontosabb készségnek, amely nélkülözhetetlen a sikeres feladatvégzéshez.
Képezze és toborozza újra alkalmazottait - A munkavállalók 55 százaléka véli úgy, hogy készségeinek fejlesztéséhez legjobb munkaadót, állást váltania. Elismerik ugyanakkor, hogy tovább maradnának vállalatuknál, ha könnyebb lenne a cégen belüli munkahelyváltás (68 százalék), vagy ha a tanuláshoz és készségfejlesztéshez (76 százalék) több támogatást kapnának.
Viva-frissítések hibrid modellre
A Microsoft új és továbbfejlesztett képességekkel bővíti Viva alkalmazotti élményplatformját, hogy a vállalatokat az említett kihívások megválaszolásában, a mai munkavégzéshez optimalizált munkavállalói élmény kialakításában segítse. Az újonnan megjelenő Viva Pulse app például okos sablonokkal segíti a vezetőket a dolgozói visszajelzések rendszeres és bizalmas begyűjtésében, a szintén új Viva Amplify pedig az üzenetek hatásos megfogalmazásában és közzétételében támogatja a belső vállalati kommunikációt.
A Válaszok (Answers) a Viva ugyancsak új funkciója, amely az alkalmazottak kérdéseire mesterséges intelligenciával keres válaszokat a vállalat kollektív tudásbázisában, illetve szakértőket a kollégák között, akik új válaszokat tudnak adni. Az Emberek (People) a Viva szintén AI-alapú, új képessége, amellyel tartalmas profilkártyák hozhatók létre az azonos vagy egymáshoz jól illeszkedő területeken dolgozó, hasonló érdeklődési körű kollégák egymásra találásának és szakértői együttműködésének elősegítéséhez.
Nemrég mutatkozott be a Viva Engage, az élményplatform digitális közösségépítést támogató alkalmazása, amely most a Leadership Corner funkcióval bővül. A vezetői sarok új felületként jelenik meg, amely közvetlen interakcióra, ötlet- és véleménycserére, a vállalati kezdeményezésekben való részvételre invitálja a munkavállalókat. A Microsoft szorosabbra fonta továbbá a vállalati célokat kommunikáló Viva Goals és a Teams, valamint a Viva Learning és a LinkedIn Learning közötti integrációt, a Viva Connections pedig friss nyitó oldalt kapott, amely minden időszerű és releváns információt és alkalmazást összegyűjt a munkanap hatékony indításához.
A Viva említett, új és továbbfejlesztett képességeihez a felhasználók 2023 elejétől férnek majd hozzá. A Viva Sales azonban az élményplatform első, szerepkör-alapú alkalmazásaként már most, október elejétől általánosan elérhető. A Viva Sales az értékesítők által használt CRM rendszert kapcsolja össze a Microsoft 365 és a Teams szolgáltatásaival, hogy a mesterséges intelligencia képességeivel áramvonalasítsa az értékesítés élményét a kapcsolattartás csatornáin, mondta a szoftvercég. A fejlesztéshez a Microsoft partnere, a Seismic AI technológiáját is felhasználta, amely tartalomajánlással segíti az ügyfélkapcsolatok személyre szabását és kiszélesítését.
Biztonság és hatékonyság Windows 11-ben
A hibrid munkavégzés biztonságát növeli a Windows 11 első nagy frissítőcsomagja (2022 Update) is, amelyet a Microsoft szintén szeptemberben tett általánosan elérhetővé. A frissítés több kritikus fontosságú képességet ad az operációs rendszerhez, amelyek a folyamatosan változó fenyegetéskörnyezetben nagyobb védelmet adnak a vállalatoknak anélkül, hogy ez a Windows-élmény rovására menne, vagy korlátozná az alkalmazottak együttműködését és egyéni hatékonyságát, mondta a szoftvercég.
Most debütált például a Microsoft Defender SmartScreen, amely az adathalász támadásokkal szemben ad fejlettebb védelmet. Az új funkció felismeri a rosszindulatú alkalmazásokat és a feltört weboldalakat, és a veszélyre figyelmezteti a Microsoft Azure Active Directory vagy Active Directory azonosítóikat beíró munkavállalókat. A SmartScreen akkor is jelzi a biztonsági kockázatot, amikor észleli, hogy a felhasználó meglévő jelszavát próbálja újrahasznosítani egy másik alkalmazásban vagy weboldalon, illetve azonosítóit védelem nélkül, például Jegyzettömb alkalmazásban tárolja.
Friss biztonsági funkció a Windows 11-ben a Smart App Control is, amely a megbízhatatlan vagy hitelesítő aláírást nélkülöző appok blokkolásával megakadályozza a munkavállalókat a biztonsági kockázatot növelő alkalmazások futtatásában. A korábban bejelentett Windows Autopatch pedig az operációs rendszer javításainak telepítését automatizálja, ami szintén kulcsfontosságú a vállalati informatikai környezet védelméhez.
A Windows 11 számos új képességével a vállalati informatikusok és felhasználók hatékonyságát és termelékenységét növeli. A javítócsomaggal érkező Windows Studio Effects például a hangalapú és a videóhívások élményét emeli magasabb szintre. A Voice Focus effektus a háttérzajt szűri ki, míg az Automatic Framing funkcióval a kamera automatikusan követi a megbeszélés közben gépe elől elmozduló felhasználót. Az Eye Contac effektus pedig akkor is megtartja a résztvevők szemkontaktusát, ha tekintetüket időnként el kell fordítaniuk a kameráról, hogy a kijelzőn jegyzeteikbe pillantsanak.