Ha gyökeres fordulatokra nem is, fontos súlypontáthelyezésekre azért számíthatunk az előttünk álló esztendőben. Egyes szereplők pozíciói tovább erősödnek, folytatódik az influenszerek előrenyomulása, és a SEO szerepe is változik. Erre figyeljünk 2022-ben!
Megszokhattuk, hogy az online marketing folyamatos átalakulásban van, 2022-ben azonban tovább gyorsulnak a változások. Nem elég, ha a vállalkozások és a márkák csupán reagálnak a folyamatokra: fontos, hogy kihasználják az előnyeiket, ehhez viszont nem árt tisztában lenniük a területet 2022-ben formáló legfontosabb trendekkel. Összeállításunkban ehhez igyekszünk néhány kapaszkodót nyújtani.
Megállíthatatlan az influenszerek előrenyomulása
2021-ben az influenszermarketing volumene elérte a 13,8 milliárd dollárt, és 2022-ben további növekedés várható. Erre a tendenciára figyelniük kell a B2B cégeknek is: olyan óriások, mint az Adobe, a GE, az SAP, vagy a PWC már most megpróbálnak hasznot húzni a folyamatból, vagyis másoknak is érdemes ebbe az irányba nyitniuk.
Reklám kontra adatvédelem: a helyzet fokozódik
A modern online marketing nagymértékben támaszkodik az automatikus adatelemző technikákra. Az új adatvédelmi szabályozások viszont éppen az ellenkező irányba terelnék a folyamatokat, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy csökkentsék a mesterséges intelligencia (MI) által felhasználható adatok mennyiségét. A hirdetőknek tehát gúzsba kötve kell táncolniuk - de mielőtt átkozódni kezdenének, nem árt, ha emlékeztetik magukat arra, hogy ezek a korlátozások végső soron a fogyasztó érdekét szolgálják.
Stratégiai megoldások kellenek
Az automatizálás és az MI térhódításával az online marketing terén bealkonyul az ad hoc megoldásoknak: minden lépésünket szigorú stratégiának kell vezérelnie. Az eddigieknél is szigorúbban kell tartanunk magunkat a kidolgozott tervekhez, és azokra a folyamatokra, megoldásokra koncentrálnunk, amelyek a fejlődést és az üzleti növekedést szolgálják.
Figyeljünk a Metára!
A Facebook hivatalosan is Metára változtatta a nevét. Bár az anyacég átkeresztelése önmagában nem szokatlan (hasonlót művelt a Google is az Alphabettel), nagy kérdés, hogy a lépés milyen valódi változásokat ígér. A Facebook a Metaverse-re teszi a tétjeit, ami annyit jelent, hogy a virtuális és kiterjesztett tapasztalat terjedésében látja a web jövőjét. És nyilván mindent meg is fog tenni, hogy ebbe az irányba terelje a folyamatokat - nem árt, ha mi is felkészülünk erre.
Tovább emelkedik a LinkedIn csillaga
A LinkedIn egyre fontosabbá válik: hónapról hónapra nő a platform aktív, elkötelezett felhasználóinak száma, és a szolgáltatási köre is bővül, hogy jobban ki tudja szolgálni a felhasználói igényeket. Aki az online marketing terén labdába akar rúgni, annak 2022-ben is erőteljesen számolnia a LinkedInnel.
SEO helyett vonzó tartalom
A keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO) az egyik legrégibb és legjövedelmezőbb formája az online marketingnek, ám a keresőalgoritmusok egyre okosabbá és környezetérzékenyebbé válnak. Ezért a trükközés, barkácsolgatás, a SEO "meghekkelése" helyett inkább arra figyeljünk, hogy vonzó, értelmes tapasztalatot nyújtsunk a felhasználóknak. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a SEO érdektelenné válik, de ne ebben keressük a minden bajra gyógyírt jelentő csodaszert.
A jó hír szájról szájra terjed
A vállalkozásoknak továbbra is figyelniük kell a "szájhagyomány" útján terjedő, tehát a közvetlen fogyasztói tapasztalatok személyes átadásán alapuló reklámra. A hirdetési piac irtózatos lármájában ez a fajta reklám egyre fontosabbá válik, ezért a nagyon ügyeljünk arra a visszhangra, amit a fogyasztóinkkal történő interakció minden egyes fázisa kelt (vagy kelthet) a közösségi médiában.
Digitális képességek mindenütt
Valószínűleg nem mondunk nagy újdonságot, - és mellesleg a LinkedIn adatai is alátámasztják - hogy a digitális képességek egyre fontosabbá válnak az álláshirdetésekben, és tágul a szakadék a kereslet és a kínálat, vagyis vállalkozások ilyen irányú igényei, illetve a követelményeknek megfelelő, jól képzett munkaerő mennyisége között. Erre a jelenségre mindenképpen reagálniuk kell a cégeknek, és digitális továbbképzési terveket kell kidolgozniuk a helyzet javítása érdekében.
A Facebook nem tűnik el
Bár sokat olvashatunk arról, hogy egyre többen hagyják ott a Facebookot, a helyzet az, hogy a közösségimédia-óriás kevés jelét mutatja a hanyatlásnak. Bár nyilván vannak problémái, jelenleg közel 3 milliárd felhasználóval büszkélkedhet, és ez a szám hónapról hónapra növekszik. Vagyis az online hirdetőknek még jó ideig a Facebook dominanciájával kell számolniuk.
Tovább gyorsulnak a webhelyek
A webhelyek forgalmát egyre inkább az okostelefonos elérések teszik ki, a legtöbb hely viszont még mindig nem tart ott, hogy mobilon is teljes értékű élményt nyújtson a látogatónak. A Google Core Web Vitals helytervező beindításával a sebesség még fontosabbá válik, a hirdetőknek pedig mindent meg kell tenniük webhelyeik optimalizálása érdekében.
Aki sokat markol, keveset fog
Az online marketingpiac robbanása miatt sok vállalkozás energiái szétaprózódnak. Ne kövessük el ezt a hibát: a sikeres piaci szereplők egy-két csatornára koncentrálnak, kevesebb dolgot csinálnak, de azt nagyon jól.
Az algoritmusok irányítanak
Az online marketing minden eleme algoritmusvezéreltté válik: ez ugyanúgy igaz a közösségi hálózatok hírfolyamaira, mint a hirdetésekre, a keresőoptimalizálásra vagy az e-mailekre. Az algoritmusokat pedig egyetlen cél vezérli: a felhasználói tapasztalat optimalizálása. Ahhoz, hogy láthatóak legyenek a tartalmaink, olyan élményt kell nyújtanunk, ami maximálisan kiszolgálja a fogyasztói igényeket.
Tippek 2022-re
Az évkezdet kiváló alkalom egy e-kereskedelmi nagytakarítás elvégzésére. Irány tehát a Google Merchant Center, ahol feltétlenül ellenőrizzük, hogy az adatok érvényes kínálatunkat tükrözik-e. Könnyen lehet, hogy hónapokkal vagy évekkel ezelőtt ottfelejtett feedekre is ráakadunk, és a Google Shoppingban is rejtőzhetnek elavult információk. Ez pedig nagy gond, hiszen, ha a potenciális vevő egy aktualitását vesztett elemre kattint a webhelyünkön, a csalódás a webhely hitelét rontja, és akár az egész vásárlástól is elveheti a látogató kedvét.
De nemcsak év elején, hanem később is érdemes időről időre ellenőriznünk a Google Merchant Center információit. Amennyiben például a kínálatunk szezonális jellegű, a vizsgálatra legalább negyedévente érdemes sort kerítenünk.
Használjuk az újdonságokat!
A termékinformációk frissen tartása nélkülözhetetlen a sikerhez, de figyeljünk azokra a változtatásokra is, amelyeket Google 2021-ben jelentett be a Google Shoppingban. Az újdonságok közé tartozik például egy szűrő, amellyel a vevő rákereshet azokra a lakóhelyéhez közeli árusítóhelyekre, amelyekben a kívánt termék rendelkezésre áll. Érdemes kihasználni minden új lehetőséget, mert a segítségükkel versenyelőnyre tehetünk szert vetélytársainkkal szemben.
Korábban jelentős késleltetési idő mutatkozott az új tartalom közzététele, és annak a forgalomnak a megjelenése között, amit a keresők a tartalom alapján a webhelyünkre irányítanak. A Bing és a Yandex nemrég egy IndexNow nevű ingyenes ping szolgáltatást fejlesztett ki, amely értesíti a keresőt az új tartalom megjelenéséről, így a webhely frissítésekor a változtatások hamarabb jelenhetnek meg a keresési eredményekben. A Google is hasonló ingyenes szolgáltatást tesztel, és ha minden bizonnyal rövidesen megkezdi a terjesztését is. Ne hagyjuk parlagon heverni a keresőknek ezt a fontos lehetőségét!
Búcsú a külső sütiktől
2021. elején a Google bejelentette: belátható időn belül kiveszi a harmadik féltől származó (külső) sütik támogatását a Chrome-ból, hogy ezáltal is erősítse a felhasználók védelmét és adatbiztonságát. A piaci szereplők évek óta ilyen, a felhasználók netes tevékenységét és szokásait akkurátusan követő sütiket használnak arra, hogy megtámogassák kampányaikat, és testre szabott ajánlatokkal, kattintékony reklámokkal lepjék meg a látogatókat. Ha le kell mondanunk a használatukról, az olyan új helyzetet teremt, melynek kezelése alapvető változtatásokat igényel a kereskedelmi stratégiánkban.
A megoldást a belső sütik és a közvetlenül a fogyasztóinktól begyűjtött adatok jelentik. Nagyobb súlyt kell fektetnünk az e-mailes listákra, és érdemes lehet valamilyen technikával díjazni azokat a látogatókat, akik feliratkoznak a webhelyünkön. Fontos, hogy ellenőrizzük a belső sütik szabályszerű működését is, és használatukhoz feltétlenül kérjük ki a látogató beleegyezését.