Sem járványok, sem háborúk nem állíthatják meg az ipar átalakulását, hirdette a Hannover Messe, amely a COVID két éve után idén újra személyes részvétel mellett zajlott. Éppen ellenkezőleg, a digitalizáció folyamatát okos és zöld megoldásokkal tovább kell gyorsítanunk a fenntarthatóság növeléséhez.
A Hannover Messe a lehető legjobb időzítéssel tért vissza - mondta dr. Jochen Köckler, a június elején zárult kiállítást szervező Deutsche Messe igazgatótanácsának elnöke. - A szakadozó ellátási láncok, az emelkedő energiaárak, az infláció és az éghajlatváltozás miatt még fontosabb volt, hogy a világjárvány árnyékában eltelt két év után újra személyesen találkozzunk a kiállítócsarnokokban, megismerjük a legújabb technológiai trendeket, és a jövőbe tekintsünk.
Mintegy 75 ezer látogató kereste fel két és fél ezer kiállító standját a kiállítás négy napja alatt, hogy megismerkedjen a digitális megoldásokkal és módszerekkel, amelyekkel a vállalatok növelhetik az értékláncok jövőbiztos rugalmasságát és állóképességét, megválaszolhatják az éghajlatvédelem és az energiabiztonság kettős kihívását. Mellettük további 15 ezer regisztrált résztvevő távolról, online követte a Hannover Messe virtuális térben is látogatható termékbemutatóit és előadásait. A hibrid formátum lehetővé tette számukra, hogy videóhívásban vagy csevegőablakban élőben is bekapcsolódjanak a párbeszédbe.
Globalizáció értékalapú áthangolással
A kiállítás látogatói többek között megtudhatták, hogy a gyárak és más ipari létesítmények energiafogyasztását hogyan csökkenthetik digitalizálás és automatizálás útján, a termeléshez szükséges elektromos áramot miként állíthatják elő megújuló energiaforrásokból és tárolhatják környezetbarát módon - például hidrogén előállításával -, és milyen megoldásokkal növelhetik az ellátási láncok rugalmas állóképességét. A standokon bemutatott megoldások széles és sokszínű palettája az autóipari gyártási folyamatok digitális átalakításától kezdve a műanyagot helyettesítő algákon át a termékek szénlábnyomát követő alkalmazásokig ívelt.
Hat pódiumon zajló konferenciaprogram is kísérte a kiállítást, amelynek előadásai felvételről utólag is visszanézhetők a Hannover Messe weboldalán. A nemzetközi politikai és gazdasági élet vezetői - közöttük Olaf Scholz német kancellár - a globalizáció mellett érveltek, ugyanakkor finomhangolását is szükségesnek tartják. Barátokra támaszkodni (friend-shoring), ez volt az eszmecsere hívószava. Az elképzelés lényege, hogy a gyártási és más kapacitások kihelyezésekor a vállalatok nemcsak az országok földrajzi, hanem értékrendbeli közelségét is figyelembe vennék. A kiállítás idei partnerországa, Portugália is ebben a szellemben, a nemzetközi beruházások és együttműködések vonzó és dinamikus környezeteként mutatkozott be.
Szénlábnyom-követő alkalmazások
Ipar 4.0-s folyamatokon keresztül a gyártó vállalatok nemcsak ügyfél-központúságukat, hanem működésük robusztusságát és fenntarthatóságát is növelhetik, szemléltette standján az SAP is. A bemutatott megoldások lényege, hogy összekötik a pontokat, a gépi adatokat például vertikálisan összekapcsolják az üzleti folyamatokkal, a horizontális integráció révén pedig a tervezéstől kezdve a gyártáson át a működtetésig támogatják a termékek előállítását, a minőség javítását és a pazarlás elkerülését, a hulladék mennyiségének csökkentését.
Az egyik demó a palackozott turmixitalok gyártásán mutatta be, hogy az SAP rendszere miként vizsgálja a termék különböző elemeinek fenntarthatóságát, a csomagolást is beleértve, és a meglévő jellemzők alapján előrejelzi a várható következményeket. A műanyag kupak például számos országban környezetvédelmi pótdíjat von maga után, így plusz költséggel terheli a termék értékesítését, növeli az árat, és csökkenti a nyereséget, a versenyképességet. Az összefüggések persze nem mindig ilyen nyilvánvalóak, ezért a hasonló felismerések nagyon hasznosak a felelősségteljesebb terméktervezésre és fenntarthatóbb gyártásra törekvő vállalatok számára.
Ügyfeleivel közösen a szoftvercég esettanulmányokat is mutatott be a standon megrendezett fórum előadásain. A Lidl és a Kaufland kiskereskedelmi láncokat működtető Schwarz Csoport például az SAP segítségével mindössze 18 hónap alatt hozta létre digitális kávépörkölő üzemét. A zöldmezős beruházással épült, teljesen automatizált gyár termelését az idei év végére mintegy 50 ezer tonnára fogják növelni - ez a Németországban pörkölt kávé 10 százaléka -, és teljes egészében a csoport saját üzletláncaiban kerül forgalomba.
Okos és automatizált gyárában a Schwarz Csoport az SAP Digital Manufacturing Cloud, Extended Warehouse Management, Intelligent Asset Management és Analytics Cloud megoldásait vezette be, amelyeket a szoftvercég ERP rendszerével is összekapcsolt. A vállalat más termékeket előállító gyárait is hasonló módon digitalizálná a továbbiakban. A tervek egyik figyelemre méltó eleme, hogy a Schwarz Csoport új üzleti egységet hozott létre a Prezero hulladékkezelő céggel, így értékláncát kiterjesztheti a termelésen túl egészen a hulladékhasznosításig.
Autóipari digitalizációs demó a Siemens standján
A fenntartható gyártás hajtóereje
Automatizálási, digitalizációs és villamosítási portfóliójával szerepelt a kiállításon a Siemens. A szállító szerint a folyamatosan változó igények és körülmények kezeléséhez az ipar szereplőinek valóban digitális vállalattá kell válniuk és szorosan együttműködniük ökoszisztéma-partnereikkel. A Hannover Messe közönsége a demonstrációs platformként szolgáló SimRod elektromos jármű példáján keresztül nyert betekintést a digitális transzformáció és együttműködés részleteibe.
A SimRod bármilyen termékkel behelyettesíthető, a Siemens standján azt szemléltette, hogy a digitális ikrek, az additív gyártás, a mobil robotok, az önvezérlő járművek és az automatizálás technológiáival miként alakíthatók át az autóipari folyamatok, a fizikai és a digitális világ összekapcsolásával és az adatok intelligens hasznosításával hogyan növelhető a termelés hatékonysága és fenntarthatósága.
Luís Filipe de Castro Henriques, a portugál kereskedelmi és befektetési ügynökség elnöke, valamint dr. Jochen Köckler, a Deutsche Messe igazgatótanácsának elnöke
Intelligens járműtöltő-megoldásoktól az okos energiahálózatok menedzseléséig ívelő villamosítási portfólióját is felvonultatta standján a Siemens, valamint a Deutsche Messével együttműködve ipari alkalmazások támogatására optimalizált 5G hálózatot is kialakított a vásárterületen, amelyet a vállalatok a kiállítás után terepi tesztelésre használhatnak.
A KUKA az emberek és a gépek, az ipari robotok és az automatizált megoldások együttműködését demózta. Megoldásaival a gyártók nagy mértékben egyedi igényekre szabhatják termékeiket, de azokat továbbra is a tömeggyártás költséghatékonyságával állíthatják elő. A Fraunhofer Társaság az okoscsavaroktól kezdve az áttetsző tárgyakat is megbízhatóan felismerő, 3D-ben látó robotszemig most is látványos kutatási-fejlesztési projektekkel szerepelt. A Bosch saját németországi, homburgi gyárában pedig már működik egy hidrogénciklus, amelyet a jövő gyárai is használni fognak. A hidrogénciklus során megújuló forrásokból származó energia felhasználásával, az elektrolizáló berendezés segítségével zöldhidrogént állítanak elő. A zöldhidrogént nemcsak a gyártási folyamatokban használhatják fel az ipar szereplői, hanem - szintén Bosch-technológia segítségével - üzemanyagcellás járműveikbe is sűrített hidrogént tankolhatnak.
Szolgáltató robotokhoz és kobotokhoz fejlesztett, komplett - szenzorokkal is ellátott - meghajtó megoldásával a Sumitomo Cyclo Drive Germany érdemelte ki a Hannover Messe Hermes-díját. A legjobb startup-fejlesztésnek járó elismerést pedig a MIP Technology mágneses termékazonosító rendszere kapta, amely ipari környezetben az RFID technológiánál robusztusabb megoldást ad a komponensek követéséhez. Idén első ízben adták át a H2Eco-díjat, amelyet a Faun Csoporthoz tartozó Enginius vehetett át hidrogén meghajtású kamionjaiért.
Jochen Köckler szerint a Hannover Messe hibrid formátumában a fizikai és a digitális világ legjava találkozott, de ismételten bebizonyosodott, hogy sok ezer látogató és kiállító közvetlen találkozását, a személyes kiállításlátogatás élményét semmi sem pótolhatja. Mutatja ezt a kiállítók elégedettsége is. A szervezők szerint szinte mindegyikük bejelentette, hogy jövőre is ott lesz a Hannover Messén, amelyre valamivel korábban, 2023. április 17-21. között kerül sor.