Gyorsítanak a mesterséges intelligencia bevezetésén a vállalatok a világjárvány következtében, tárta fel az IBM friss globális felmérése. Bár a technológia fejlődésével ma már sokkal hozzáférhetőbbek a szervezetek rugalmas állóképességét erősítő AI megoldások, a válaszadó informatikusok szerint a projektek még mindig a megfelelő szakmai képességek hiányával és az adatkörnyezet bonyolultságával küzdenek.
Vállalatánál már használják a mesterséges intelligenciát, jelentette ki a megkérdezett IT szakemberek közel harmada, további 43 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a COVID-19 pandémia miatt felgyorsították az AI bevezetését, illetve annak előkészítését. A nagyobb vállalatokra közel 70 százalékkal jellemzőbb, mint a kisebb vállalkozásokra (a különbség 18 százalékpont), hogy üzleti tevékenységük támogatására aktívan használják a mesterséges intelligenciát, míg a válaszadók alig több mint harmada (34 százalék) mondta, hogy szervezetüknél még nem valósítottak meg egyetlen AI projektet sem.
Noha a mesterséges intelligencia elterjedését évente feltérképező kutatás (Global AI Adoption Index 2021) idei eredményei szerint az AI elfogadottsága alig változott a tavalyi szinthez képest, azt is egyértelműen tükrözik, hogy a világjárvány körülményei között a változó üzleti igények kiszolgálásában ez a technológia minden eddiginél keresettebb lett. A mesterséges intelligencia így már napjainkban is érezhető hatást gyakorol a vállalatok működésére, az ügyfelekkel kommunikáló virtuális asszisztensektől kezdve a kulcsfontosságú munkafolyamatok automatizálásáig, vagy akár a hálózatbiztonság felügyeletéig.
- Most, hogy a szervezetek a pandémia utáni időkre készülnek, felmérésünk adatai az AI beruházások jelentős fellendülését mutatják - mondta Rob Thomas, az IBM felhő- és adatplatform technológiákért felelős alelnöke a tanulmány közreadásakor. - A beruházások túlnyomó része a mesterséges intelligencia üzleti felhasználása szempontjából kulcsfontosságú képességek három területére, az IT és a folyamatok automatizálására, a technológiába és az általa elért eredményekbe vetett bizalom erősítésére, valamint az üzlet nyelvének jobb megértésére irányul. Meggyőződésünk, hogy még ez a fokozott beruházási kedv is továbbélénkül, ahogyan a szervezetek a hibrid felhőben, az AI támogatásával újabb, innovatív megoldásokat keresnek digitális átalakulásukhoz.
Hasonló megállapításra jutott nemrég felmérésében (2021 CEO Study) az IBM Institute for Business Value is, amely szerint a megkérdezett vállalatvezetők több mint fele már a következő pár évben kézzelfogható üzleti előnyöket vár a mesterséges intelligencia alkalmazásától (lásd Önvizsgálat vállalatoknak című cikkünket 2021/05-ös lapszámunkban).
Párbeszéd a géppel
A Global AI Adoption Index 2021 alapjául szolgáló online felmérést az IBM megbízásából a Morning Consult készítette idén áprilisban. Az Egyesült Államoktól és Latin-Amerikától kezdve az Európai Unión, Indián és Szingapúron át Kínáig összesen 15 országban megkérdezett üzleti döntéshozók 5501 fős reprezentatív mintáját olyan vezetők alkották, akiknek részletes rálátásuk vagy jelentős szerepük van szervezetüknél az AI bevezetését érintő informatikai döntéshozatalra.
Ugyan a tavalyi felméréshez hasonlóan idén is a válaszadók 31 százaléka mondta, hogy vállalatánál éles környezetben használják a mesterséges intelligenciát - azaz a technológia elterjedésében egy év alatt nem történt változás -, a szervezetek jelentős AI beruházásokra készülnek. Világszinten a megkérdezett IT szakemberek harmada (34 százaléka) mondta, hogy szervezeténél a következő 12 hónapban AI megoldások bevezetésére, valamint az ehhez szükséges képességek fejlesztésére is költeni fognak. A begyűjtött válaszokból kiderült, hogy a COVID-19 pandémia hatásától kezdve a technológia hozzáférhetőbbé válásáig többféle kihívás és lehetőség is van AI projektek indítására, illetve ilyen beruházások előkészítésére, ezért a piacon elérhető megoldások, fejlesztőeszközök és szolgáltatások kiértékelésére ösztönzi a vállalatokat.
Rob Thomas, alelnök, IBM
A szervezetek például látványosan ráerősítettek a folyamatok automatizálására. Nem kevesebb mint 80 százalékuk már jelenleg is használ ilyen szoftvermegoldásokat, vagy erre készül a következő 12 hónapban, és több mint harmaduk azért döntött a technológia mellett, hogy a világjárvány körülményei között automatizálással növelje az alkalmazottak hatékonyságát. Más válaszadók a szervezet állóképességének erősítését célozták meg a technológiával, például automatizálással segítik az IT incidensek gyors megoldását.
Üzleti felhasználáshoz elengedhetetlen, hogy a mesterséges intelligencia megbízható és megmagyarázható legyen - értettek egyet a megkérdezettek. A technológiát alkalmazó szakemberek 91 százaléka szerint kritikus fontosságú, hogy az AI támogatásával hozott döntéseiket a vállalatok meg tudják magyarázni. A felismerés azonban - bármilyen fontos is - önmagában még kevés a megbízható AI-hoz. A válaszadók több mint fele ugyanis arra hívta fel a figyelmet, hogy többek között a szükséges szakmai képességek hiánya, az irányítás (governance) eszközeinek rugalmatlansága és az adatok elfogultsághoz vezető aránytalansága, valamint a nem megfelelő előkészítése is jelentősen megnehezíti a mesterséges intelligencia elszámoltatását.
Nemcsak a keletkező adatok mennyisége, hanem elosztottsága is rohamosan nő a vállalatoknál. Az AI-t már használó IT szakemberek több mint kétharmada mondta, hogy a modellekhez húsznál több, különböző forrásból merít adatokat. A mesterséges intelligencia további széles körű elfogadásához ezért olyan megoldásokra lesz szükség, amelyekkel az AI alkalmazások az adatok keletkezési helyén futtathatók - adott hangot véleményének a válaszadók közel 90 százaléka.
A felmérés szerint az AI bevezetések egyik legélénkebb területe a természetes nyelvi feldolgozás (natural language processing, NLP). A vállalatok csaknem fele már jelenleg is használja ezt a technológiát, hogy automatizált folyamataihoz párbeszéd alapú kezelőfelületet adjon, és a másik táborban négy vállalat közül egy szintén erre készül a következő 12 hónapban. Az NLP leggyakoribb használati esete az ügyfélszolgálat, a megkérdezett IT szakemberek 52 százaléka mondta, hogy szervezeténél az ügyfélélmény javítására használják a technológiát, vagy ennek megvalósítását tervezik egy éven belül. A legtöbb válaszadó ugyancsak az ügyfélszolgálatot emelte ki első helyen az AI-használati esetei közül, amelyekre vállalata a járványhelyzetben jobban összpontosít.
Tudáshiányos adatbirkózás
Ugyanaz a három tényező hátráltatja a leginkább a mesterséges intelligencia szélesebb körű bevezetését a vállalatoknál, amelyet a megkérdezettek a tavalyi felmérésben is megneveztek. Az IT szakemberek változatlanul az AI-hoz fűződő szakértelem és tudás korlátozottságában (39 százalék), az adatkörnyezet növekvő összetettségében és töredezettségében, vagyis az adatsilókban (32 százalék), valamint az AI-modellek fejlesztéséhez szükséges eszközök, platformok hiányában (28 százalék) látják a technológia gyorsabb elfogadásának legnagyobb akadályát. Míg az adatkomplexitás és az adatsilók problémája a nagyobb szervezeteket nagyobb arányban sújtja, mint a kisebbeket, addig az AI hozzáértés hiányosságai a kisebb vállalkozásoknál jelentkeznek hangsúlyosabban.
Három vállalat közül minimum egy szembesül különféle nehézségekkel a mesterséges intelligencia bevezetése és alkalmazása során. A válaszok alapján a szervezetek gyakran küzdenek az AI megbízhatóvá tételéhez és felméretezéséhez szükséges adatelemzéssel (39 százalék), a mesterséges intelligencia vállalati szintű kiterjesztésével (37 százalék), az adatkörnyezet rendezésével és az üzleti igényeket kiszolgáló analitikai alapok megteremtésével (37 százalék), valamint az adatok összegyűjtésével és hozzáférésük egyszerűsítésével (37 százalék). A nagyobb vállalatok színeiben megszólaló IT szakemberek mondták gyakrabban, hogy az adatelemzés és az AI szervezeti szintű kiterjesztése jelenti számukra a legnagyobb kihívást. A kisebb vállalatoknál dolgozó informatikusokra jellemző inkább, hogy az adatok összegyűjtésével birkóznak meg a legnehezebben.
Miközben a mesterséges intelligencia további, gyorsuló térhódítás elé néz, a vállalatok egy része többféle kihívással is szembesül az AI bevezetése során, mutatott rá az IBM. Az idei felmérés eredménye szerint ezek az akadályok nem hárultak el, ami arra figyelmeztet, hogy a piacnak képességek és megoldások terén is mindig van hová fejlődnie, felhasználói és szállítói oldalon egyaránt.
Cikkünk a Computerworld 2021. augusztus 24-ei lapszámában jelent meg.