Márpedig a Facebook, Twitter és társaik egyik legfőbb bevételi forrását a felületeiken megjelenő reklámok adják. Mivel a vállalatok nem várhatnak tétlenül egy újabb gazdasági fellendülésre, többen új vizekre eveznek.
A Meta (korábbi nevén Facebook) már tavaly októberben jelezte, hogy irányt szeretne váltani a közösségi média felől. Ahogy a névváltoztatás is sejteti, a vállalat új fókusza a metaverzum lett, ami egy formálódó új digitális világ ígéretével kecsegtet. A területen az ambíciók jelenleg túlmutatnak a technológiai képességeken, így nehéz egyhamar bevételeket várni. Alternatív megoldásként a Meta most különböző felületein vezet be fizetési megoldásokat - eltérő célokkal.
Fizetési megoldások, mint közösségi funkciók
A Facebook Messengerbe már 2015-ben megérkezett a felhasználók közötti pénzküldés lehetősége, akkor még csak az Egyesült Államokban. Később pár évig az Egyesült Királyságban és Franciaországban is bevezetésre került, de az alacsony kihasználtság miatt Európában nem volt hosszú életű a szolgáltatás.
Most úgy tűnik igyekszik új életet lehelni a chatfelület fizetési funkciójába a cég. Még tavaly év végén érkezett egy megoldás, amely lehetővé teszi több embernek, hogy egyszerűen szétosszák egymás között közös számláikat. Márciusban új, egyszerűen használható parancsokkal bővültek az alkalmazás lehetőségei.
Vélhetően ezeken az újításokon keresztül igyekszik minél jobban kiszolgálni, és ezáltal lekötni a Facebook-felhasználókat a Meta. Számos neobank ugyanis éppen a gyors és olcsó fizetések, valamint a szétosztható számlák miatt népszerű az ügyfelek körében, mivel ezek a szolgáltatások szorosan kapcsolódnak a mindennapi személyes interakciókhoz. A Facebookot megunó emberek egy részét így ezekkel a megoldásokkal igyekszik megtartani a vállalat.
Hozd a boltot a felhasználóhoz
Az Instagram már jó ideje nem egy egyszerű képmegosztó alkalmazás. Amellett, hogy egy pezsgő közösségi platform, egyes társadalmi rétegek előszámú marketing felülete is. A platformra feltöltött képeken egyszerűen meg lehet jelölni a megjelenő termékeket, majd a hivatkozásra kattintva könnyen a vásárlási felületen találja magát a felhasználó. Lényegében nem a felhasználó megy a bolthoz, mint az megszokhattuk, hanem fordítva.
Ezt az összevont marketing és értékesítési folyamatot fejlesztette tovább fizetési funkcióval a Meta. A vásárlók és a kereskedők az alkalmazás chat felületén üthetik nyélbe az üzletet. A részletek tisztázása után a kereskedő küld egy fizetési kérelmet, amelyet a vásárló a chatablakból fizethet ki. Így egy kényelmes, gördülékeny vásárlási élmény alakul ki, amely serkentheti az Instagram értékesítési forgalmát.
Új szuperapp születhet?
Akárcsak a Facebook Messenger, a WhatsApp is évek óta rendelkezik már pénzküldési szolgáltatással. Jelenleg Brazíliában és Indiában érhető el. Használatához csupán egy gombnyomásra van szükség a kontaktok neve mellett.
Az ambíciók viszont nem érnek véget az egyszerű pénzküldésnél. Augusztusban kötött megállapodást a WhatsApp az egyik legnagyobb indiai kiskereskedelmi lánccal, a JioMarttal. Az együttműködés keretein belül a felhasználók az üzenetküldő alkalmazáson belül rendelhetnek a JioMart boltjaiból.
A teljes bolti kínálat elérhető számukra, amelyből kiválogathatják a szükséges termékeket, majd fizethetnek is - végig a chat felületen. Kifejezetten kényelmes, hogy a fizetés India azonnali fizetési rendszerén keresztül megy végbe. Több ázsiai üzenetküldő alkalmazás már képes volt egy a felhasználók teljes életét befonó szuperappá kinőni magát. Bár mostanában erősek a működési modellel kritikus hangok, a Meta úgy tűnik hozzájuk hasonlóan szerencsét próbál a WhatsAppon keresztül.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a nemzetközi fintech fejleményekkel, amelyeket a lehetőségek és a fenyegetések szempontjából is elemzünk. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban felmerülő kérdéseket a science@peakfs.io email címre várjuk.