Napjainkban egyre több ügyfélszegmens igényeit kiszolgálja már a pénzügyi szektor, azonban többen továbbra sem kapnak kellően személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat. A betegségekkel és fogyatékossággal élők is gyakran szembesülnek ezzel a problémával. Szerencsére a pénzügyi szektor számos szegletében már lehet találni kifejezetten fejlett megoldásokat.
Egy egyszerű megoldás is sokat segíthet
A Mastercard már többször is tanúbizonyságot tett arról, hogy képes lépést tartani a fintech trendekkel, ami társadalmi felelősségvállalásában és termékfejlesztésében is visszaköszön. A vállalat tavaly olyan bankkártyákat dobott piacra, amelyek kis bevágásokkal segítik a látássérülteket a különféle kártyák azonosításában. A debitkártyák oldalán négyzet, a hitelkártyákén kör, a prepaid kártyákén pedig háromszög alakú metszések találhatók, így minden ügyfél tudhatja, hogy milyen bankkártyával fizet.
Önállóság fizetési terminálon keresztül
Ausztráliában a Westpac és a Verifone látás-, hallás- és mozgássérült vásárlók számára fejlesztett ki egy fizetési terminált. Az országban gyakran előfordul, hogy a különböző korlátozottsággal élők nem tudnak önállóan fizetni és olykor még a PIN-kódjukat is meg kell adniuk a bolti dolgozóknak.
A terminál három egyedi üzemmóddal rendelkezik. A támogató üzemmód színkontraszt átállítást, kijelző nagyítást és hangalapú súgó funkciókat biztosít. A hozzáférhetőségi üzemmód teljesen hangalapon támogatja a képernyőn való eligazodást. Végül az oktató üzemmód az eladót és a vásárlót közösen, lépésről lépésre segíti a képernyőn való eligazodásban.
Támogatás a betegeknek és az ápolóknak
A Sibstar bankkártyát és pénzügyi alkalmazást kínál Alzheimer-kóros betegeknek és ápolóiknak. Gyakran megesik, hogy egy Alzheimer-kóros a kelleténél többször vesz le pénzt automatából, elveszti készpénzét és bankkártyáját, vagy pénzügyi csalás áldozatává válik. A Sibstar alkalmazásán belül az ápoló különböző korlátokat állíthat be a költekezésre, letilthatja a kártyát és automatikusan feltöltheti az egyenleget egy minimális, szükséges összegre.
Két fő előnye van a megoldásnak: megelőzi az említett pénzügyi gondok nagy részét, valamint biztosítja a beteg önállóságát. Főleg az idős embereknek fontos az autonómia, hiszen közösségi interakcióik jelentős részére gyakran vásárlás közben kerül sor. Egy társasággal töltött óra pedig szignifikánsan javíthat az Alzheimer-kóros betegek életminőségén.
Hozzáférhetőség a mobilbank középpontjában
Kínában a WeBank teljes mobilbanki alkalmazását átszabta annak érdekében, hogy könnyebben kezelhessék azt a korlátozottsággal élők. Mi több, a fejlesztések forráskódjának egy részét nyilvánossá is tették annak érdekében, hogy a több pénzügyi szereplő is hozzáférhetőbbé tegye szolgáltatásait.
Az alkalmazáson belüli navigációt arcfelismerő funkció, hangalapú utasításkészlet és rezgéses jelzés támogatja további mesterséges intelligencia megoldások mellett. Az alkalmazás képes gyenge minőségű képekből is azonosítani az ügyfeleket, hozzáférést biztosítva a mobilbankhoz. A mobiltelefon megrázásával válthatnak a különböző szolgáltatások között. Továbbá egy dedikált gombbal azonnal felhívhatják az ügyfélszolgálatot, ha problémába ütköznek.
Ezek konkrét termékek és szolgáltatások, azonban számos más, nem kifejezetten a betegséggel és fogyatékossággal élőknek fejlesztett megoldás is képes segítséget nyújtani. A biometrikus, azaz egyéni biológiai jegyek alapján történő hitelesítés megkönnyíti a fizetések jóváhagyását. A hangvezérelt asszisztensek pedig a pénzügyi alkalmazások kezelésében nyújtanak támogatást. A lehetőségek tehát adottak, így a fejlesztési hajlandóságot érdemes lenne felerősíteni.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a nemzetközi fintech fejleményekkel, amelyeket a lehetőségek és a fenyegetések szempontjából is elemzünk. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban felmerülő kérdéseket a science@peakfs.io emailcímre várjuk.