Az adatok transzformációját a vállalatok rövid és hosszú távon is az adatigényekből kiinduló stratégiával vihetik célra. Interjú Marc O'Regannel, a Dell Technologies európai, közel-keleti és afrikai régiós technológiai igazgatójával.
A Dell Technologies bevételei a január végén zárult, 2022-es pénzügyi évben 17 százalékkal rekordméretű 101,2 milliárd dollárra nőttek. De míg a kliensmegoldások csoportja (Client Solutions Group) az átlagot jóval túlszárnyaló, 27 százalékos bővülést könyvelhetett el, addig az infrastruktúra megoldások csoportjában (Infrastructure Solutions Group) a növekedés inkább visszafogott volt, a bevétel a 2021-es pénzügyi évben elért 32,6 milliárd dollár után 34,4 milliárd dollárra emelkedett.
Computerworld: Milyen technológiai trendeket, felhasználói igényeket tükröznek ezek a szembeszökően eltérő számok?
Marc O'Regan: Részben a felgyorsult digitalizáció hatásával magyarázható a növekedés eltérő üteme, amelyet a két csoport pénzügyi teljesítményében látunk. A kliens eszközök csoportja történetének eddigi legjobb eredményét hozta, de nem pusztán arról van szó, hogy a táv- és a hibrid munkát támogató szolgáltatások eléréséhez most mindenkinek laptopra lett szüksége. Kliens eszközeink gyorsan fejlődnek, egyre intelligensebbé válnak, folyamatos elérést biztosító, 5G-s és más hálózati képességeiknél, beépített eszközintelligenciájuknál fogva okosan szolgálják a felhasználók aktuális igényeit, miközben nagy teljesítményük energiahatékonysággal párosul, fenntarthatóak, népszerűségüket ez is növeli.
Változatlanul keresettek infrastruktúra megoldásaink is, amelyek az üzlet digitális átalakulását támogató szolgáltatásokat működtetik a vállalati és a felhőadatközpontokban. A szerverek, tárolók és hálózati megoldások piacán, különösen a közép- és a felső kategóriában, részesedésünk alapján sok éve piacvezetők vagyunk, a szállítói élmezőny első vagy második helyén állunk.
Kliens és infrastruktúra megoldásaink csoportját is érinti azonban a jelenlegi chiphiány. Az ellátási láncokban jelentkező nehézségeket kiváló partnereinkkel kezeljük, de míg a CSG esetében a kiugró kereslet kiszolgálása okozott olykor fejtörést, addig az ISG területén a processzortechnológiából adódóan más az ellátás dinamikája és összetettsége - a csoport pénzügyi teljesítményét ez ugyan nem befolyásolta döntő mértékben, de a hatás nem elhanyagolható.
Sokkal inkább egy másik trend, a szolgáltatásként (as-a-service) fogyasztható infrastruktúra megjelenése hat jelenleg ezen a piacon az eladásból származó bevételek alakulására. A vállalatok nagy érdeklődéssel fordulnak az APEX portfóliónkban is megjelenő, új modell irányába, most mérlegelik, hogy segítségével miként szolgálhatják ki az adatok feldolgozása és tárolása terén jelentkező, meglévő és jövőbeni üzleti igényeket. A technológiaváltás újabb, átmeneti időszakában járunk, ami a beszerzések ütemezésére is kihat.
CW: Mit tehetnek a beruházásaikat tervező IT vezetők a chiphiányból, szállítási nehézségekből adódó kockázatok csökkentéséért? Segíthet ebben, ha projektjeikhez nyilvános felhőt, as-a-service modellt választanak?
Marc O'Regan: Stratégiai tanácsot adnék az informatikai igazgatóknak, a fejlesztések előkészítésekor a technológia helyett mindig az üzlet, a felhasználók igényeiből induljanak ki. A digitális átalakulás lényege az adatvezérelt működés, minden az adattal kezdődik és még több adathoz vezet. Az adatokat pedig, amelyeket a vállalatok folyamatosan egyre nagyobb és változatosabb tömegben hoznak létre, kettősség jellemzi - menedzselésük, megfelelő kezelésük, tárolásuk, elemzésük és hasznosításuk, valamint védelmük legalább akkora kihívás, mint amilyen nagy lehetőség az üzlet, az innováció számára. Szerteágazó igényeket támasztanak ezért az adatok, nincs olyan technológiai megoldás, amely önmagában mindegyiket kiszolgálhatná.
Következésképp az adatképességeket biztosító infrastruktúra is sokrétű, összetett lesz. Tíz évvel ezelőtt a globális felhőszolgáltatók még mondhatták, hogy vigyünk mindent a felhőbe, és ezzel összes problémánkat megoldjuk. De ma már tudjuk, hogy ez másképp működik, a vállalatok hibrid, többfelhős és peremhálózati környezetekre egyaránt építenek.
A pénzintézetek például egyszerre sok piacon versenyeznek, kiterjedt és sokszínű ügyfélkörük gyors és színvonalas kiszolgálásához, a kockázatok kezeléséhez sokféle adatot kell nagy tömegben gyűjteniük, elemezniük, a törvényi megfelelés követelményeit teljesítve, és a felismeréseket a termékekbe, kampányokba, folyamatokba visszacsatolniuk, amihez az üzemeltetőknek és a fejlesztőknek is megfelelő infrastruktúrára van szükségük.
Emberélet múlhat azon az egészségügyben, hogy egy szívroham-gyanús beteg telemetrikus adatait - megfelelő hálózati, IoT és edge technológiák együttesével - már a mentőkocsiban, útban a kórház felé is tudják értelmezni, és valós időben továbbítani a sürgősségi osztályra. De más betegségek esetében is hatalmas adatmennyiségek elemzése, mesterséges intelligenciával támogatott értelmezése szükséges a pontos diagnosztizáláshoz és a kezelés személyre szabásához, valamint a mindezt lehetővé tevő alapkutatásokhoz.
A gyártóiparban pedig a több évtizede működő és az újonnan bevezetett, digitális technológiákat integráló, elosztott platform gyűjti össze és teszi emészthetővé a változatos adattípusokat a folyamatok optimalizálásához és automatizálásához épített AI és ML modellek számára. A gyártásból és a termékek felhasználói felől érkező adatok elemzésével nyert felismeréseket is ez a platform csatolja vissza más területek, például a termékfejlesztés folyamataiba, miközben beépített képességekkel őrködik az adatok következetes megbízhatósága és biztonsága felett.
Évtizedünket már nem az adatközpontok, hanem az adatok központjai határozzák meg. A felhő tagolódik, egy része lejön a vállalati adatközpontba, más része kimegy a peremhálózatra, az adatforrások közelébe. Digitális transzformációs céljaik eléréséhez, projektjeik megvalósításához a vállalatoknak ezért olyan technológiai megoldásokat és partnereket szükséges választaniuk, amelyek a mindenkori adatigények következetes kiszolgálását és a bonyolultság menedzselését is megkönnyítik minden környezetben. Ügyfeleinkkel, technológiai partnereinkkel és iparági szervezetekkel együttműködve referencia architektúrákat is kidolgozunk, amelyek az eszközökön túl szoftvereket és szolgáltatásokat is tartalmazó modellben felgyorsítják az ilyen, specifikus adatképességeket felvonultató infrastruktúra kialakítását.
CW: Sok vállalat ehhez hibrid és többfelhős megközelítést választ, amely azonban az informatikai környezet összetettségét is növeli. Mit adnak a bonyolultság menedzseléséhez az APEX multi-cloud képességei, és hol érhetők el régiónkban?
Marc O'Regan: A Dell Technologies kezdettől fogva közreműködött az AWS és a Microsoft globális, hiperskálázott felhőinek építésében, ezért felmerült, hogy maga is hasonló szolgáltatást indítson. Partnereinkkel azonban nem versenyezni, hanem együttműködni szeretünk, másrészt már akkor is úgy láttuk, hogy a vállalatok nem fognak mindent a nyilvános felhőbe vinni, mindig lesznek olyan adataik és alkalmazásaik, amelyeket a rendkívül rövid válaszidővel, adatszuverenitással, költséghatékonysággal vagy más követelményekkel összefüggő igények miatt házon belül, illetve helyben kell tartaniuk.
Kiszolgálásukhoz fejlesztettük ki APEX megoldásainkat, amelyek a hibrid és többfelhős adatképességeket szolgáltatási modellben teszik elérhetővé, a vállalatok így azokat gyorsabban, másfajta költségtervezés és hatékonyság lehetősége mellett vezethetik be. A felhős és a hagyományos, on-premise környezetek közötti szakadékot áthidaló, a két világ előnyeit ötvöző APEX adatközpontjaink Európában az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban már működnek, és a kereslet bővülésével további piacokon is megjelennek.
APEX portfóliónk egyes elemeivel a felhőszerű működést a vállalatok saját adatközpontjaikba is levihetik, illetve Data Center Utility modellünkben, amelyet szűkebb térségünkben most vezettünk be Lengyelországban, már meglévő adatközpontjuk egészére kiterjeszthetik.
Közben szolgáltatásaink palettáját is folyamatosan bővítjük. A januárban bejelentett APEX Multi-Cloud Data Services például a tárolást adatvédelemmel ötvözi as-a-service modellben, és egyetlen konzolról, egyidejű hozzáférést ad a legnagyobb nyilvános felhők mindegyikéhez. A szintén új APEX Backup Services a SaaS alkalmazásokat, a végpontokat és a hibrid munkaterheléseket is védi a nyilvános felhőkben. Project Alpine fejlesztési programunkon keresztül pedig blokk és fájl alapú tárolószoftvereinket visszük vezető nyilvános felhőkbe, hogy a vállalatoknak nagyobb rugalmasságot és következetességet adjunk az adatok menedzseléséhez a házon belüli és a felhős környezet között.
Adatok nélkül nincs digitális innováció, ezért a további transzformációhoz szükséges adatképességeket és szolgáltatásokat egy nyílt ökoszisztémában mindenütt, a nyilvános és a helyi felhőkben, saját adatközpontjukban és az edge környezetekben is elérhetővé tesszük, mind több és fejlettebb intelligenciával és automatizálással együtt, hogy az APEX Console-on keresztül a bonyolultság menedzselését is megkönnyítsük.