Azok a szervezetek, amelyek politikájukban és kultúrájukban prioritásként kezelik a sokszínűséget, a méltányosságot és az egyenjogúságot, és kézzelfogható támogatást nyújtanak a női munkavállalóknak, ellenállóbbak a hirtelen támadt piaci zavarokkal szemben - olvasható ki a Deloitte Global Women @ Work átfogó felméréséből. Cikkünk a nyomtatott Computerworld magazin 2022. január 12-ei lapszámában jelent meg.
A Deloitte kutatásának Technológia, Média és Telekommunikációs (TMT) szektort érintő adatainak elemzése szerint a technológiában dolgozó nőknek csupán 38%-a érzi úgy, hogy a szervezet, ahol dolgoznak, az eléggé elkötelezte magát a világjárvány idején a támogatásuk mellett, és mindössze 30%-uk mondta, hogy a munkáltatójuk növelte a rugalmas munkavégzéshez való hozzáférésüket. Ötvenegy százalékuk kevésbé optimista a karrierlehetőségeit illetően, mint a világjárvány előtt, és 57%-uk arra számít, hogy 2 éven belül elhagyja a munkáltatóját egy új munkakörért - a munka és a magánélet egyensúlyának hiányát említve a legfőbb okként.
Az ehhez hasonló vélemények és az ágazatra gyakorolt hatásuk miatt a Deloitte 2022-es előrejelzéseinek egyik legfontosabb trendjévé vált a nők támogatásának fontossága a technológia területén. Ha a technológiai vállalatok sikeresek akarnak lenni a következő évben és az azt követő időszakban, akkor meg kell újítaniuk a nemek közötti sokszínűség előmozdítása iránti elkötelezettségüket a technológiában - különösen akkor, amikor a COVID-19 járvány mindennapossá válik.
Előrelépés - de ellenszéllel
Való igaz, hogy a nagy technológiai vállalatok lassú, de folyamatos előrelépést tettek a női munkaerő képviselete terén, és a nők aránya a műszaki munkakörökben folyamatosan nőtt az elmúlt három évben. Sőt, 20 nagy technológiai vállalat éves munkaerő sokszínűségi jelentéseinek elemzése azt mutatja, hogy az elmúlt két évben megőrizték lendületüket a nemek közötti egyenlőség frontján [Deloitte Global analysis and 2021 and 2022 predictions]. Ez az előrelépés azonban most a világjárvány terhei alatt feszültséget mutat. A Deloitte Women @ Work globális felmérése szerint a nők elégedettsége a munka és a magánélet egyensúlyával az iparágban 32%-ra esett vissza a járvány előtti 70%-ról. És ez csak egy sokatmondó statisztika, ha a technológiai ágazatban dolgozó nőkről van szó: a felmérés minden egyes kategóriájában - a termelékenységtől a mentális jólétig - kétszámjegyű csökkenést mutatott az elégedettség.
Ha mindezt hozzávesszük a nemek közötti sokszínűség még mindig fennálló hiányához az ágazatban, akkor a nők technológiai területen való előmenetelének jövője még borúsabbá válik. E kihívások között a legfontosabbak a megtartással, a fizetéssel és az előléptetéssel kapcsolatos tartós problémák. Az iparág női dolgozóinak fele a karrierje közepére elhagyja a technológiai ágazatot, és a nők a technológiai vezetői pozíciók kevesebb mint negyedét töltik be - a nemi előítéletesség a legfőbb akadálya annak, hogy a nők vezető pozícióba kerüljenek. Nem csoda, hogy a technológiai ágazatban dolgozó nők megdöbbentő 22%-a fontolgatja, hogy teljesen elhagyja a pályát, tekintve a régi és új akadályokat, amelyek az előrelépés útjában állnak.
Fokozott erőfeszítések
Az értékteremtés és a piaci verseny érdekében a technológiai ágazatnak keményebben kell dolgoznia annak érdekében, hogy magához vonzza és megtartsa a női munkaerőt. Kutatások többször kimutatták, hogy a sokszínű csapatok jobban teljesítenek és innovatívabbak, a sokszínű menedzsment pedig bizonyítottan jobb üzleti eredményeket ér el, és fontos példaképet jelentenek. [Why diverse teams are smarter, Harvard Business Review.] Ugyanilyen fontos, hogy a technológiai vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy most pénzt hagyjanak az asztalon. A CNBC nemrégiben végzett felmérése szerint a technológiai vezetők közel 60%-a szerint a képzett munkaerő megtalálása jelenti a legnagyobb gondot a vállalatuk számára - ez még a kiberbiztonságnál és az ellátási láncoknál is nagyobb gondot jelent [Labor shortages outrank cyber threats as biggest concern for tech companies, CNBC, 2021.]. A technológiai vállalatoknak a járvány utáni kihívásokkal kell szembenézniük, ezért a nők toborzására irányuló erőfeszítéseik fokozása kritikus fontosságú.
Előre sorolni
Itt van tehát az ideje, hogy a technológiai vállalatok nagy sebességbe kapcsoljanak a nők toborzásában. Ahogy a világjárvány felgyorsított más kritikus trendeket, például a távmunkát és a digitalizációt, úgy a nők vonzásának és megtartásának is kiemelt figyelmet kell kapnia. Azok a vállalatok, amelyek proaktívan olyan programokat és irányelveket dolgoznak ki, amelyek segítik a nőket a családgondozás és a jólét összeegyeztetésében a munkával - valamint továbbra is egyenlő esélyeket biztosítanak az előrelépéshez és a fizetéshez -, visszafordíthatják a világjárvány során kialakult negatív megítélést. Sőt, a technológiai cégek a járvány után minden eddiginél erősebb pozícióba kerülhetnek.