Várható, hogy az IT-vezető szerepköre több vállalatnál teljesen meg fog szűnni, de ahol megmarad, a CIO-t valószínűleg ott sem sorolják majd a céges hierarchia legfelső szintjére, inkább - az adott vállalat struktúrájának függvényében - a CFO-nak, a COO-nak vagy a CMO-nak jelentő vezetővé fog válni.
A nemzetközi trendek legalábbis ezt vetítik előre. Magyarországon csak nemrég jutottunk el addig, hogy a CIO-knak sikerült megbecsülést és elfogadottságot kiharcolniuk a vállalati menedzsment berkeiben. Most viszont várható, hogy a hozzánk is begyűrűző trendek miatt a CIO-k jó része ismét a CFO-nak, vagy akár a HR-igazgatónak fog jelenteni - egy nagy FMCG cég IT-vezetője például még pár évvel ezelőtt is pontosan ezt tette Magyarországon.
Az IT visszavág
Jó adag irónia is van abban, hogy a CIO-k lényegében a vállalati informatika fejlődésének köszönhetik mindezt. Az új technológiák - felhőalapú és webes szolgáltatások, a munkahelyi környezetben megjelenő, eredetileg lakossági piacra szánt digitális eszközök, a mobilalkalmazások és a közösségi hálók - elterjedése oda vezetett, hogy a vállalati struktúra különböző szintjein az üzleti felhasználók minimális technológiai tudás birtokában önállóan is ki tudják választani az IT-szolgáltatásokat, azokat megrendelik, fizetnek értük, és használatba veszik őket. Lehet, hogy az ismeretek jó részére éppen azokon az előadásokon tettek szert, amelyeket a CIO-k tartottak az utóbbi évek megbeszélésein, de többé már nincs szükségük az IT-vezetők közreműködésére.
A CMO-k ma már könnyedén rendelhetnek olyan marketingszolgáltatásokat - például online kampányokhoz, közösségi hálók, mobilalkalmazások használatához -, amelyeket különböző cégek közvetlenül, az IT-osztály segítsége nélkül is szállítani tudnak nekik. Egy CMS-rendszer bevezetése ma már nem egy 6-12 hónapig tartó, komplex implementációs projekt, hanem pár kattintás, és a vállalat már elő is fizetett egy olyan szolgáltatásra, mint a salesforce.com.
Ugyanez elmondható egy ERP-rendszer bevezetéséről is. A CFO egy tanácsadó cégtől vagy a szoftvergyártótól közvetlenül is megrendelheti a vállalatirányítási rendszert felhőben futó alkalmazásként. Az sem okoz nehézséget, ha összetett elemzéseket szeretne végezni, mert az analitikai, adatbányászati képességeket is tálcán kínálják a szolgáltatók használatra kész, online megoldásként.
Természetesen szakrendszereket használó vagy hagyományos (legacy) technológiákat alkalmazó vállalatoknál továbbra is szükség lesz a CIO-ra és csapatára a felhőbe nem vihető környezet működtetése, a felhőalapú és a házon belüli rendszerek közötti együttműködés megteremtése végett.
Az Economist Intelligence Unit 2012-es kutatása (The C-Suite Challenges IT: New Expectations for Business Value) azonban - amely a Dell megbízásából, világszerte 536 felsővezető megkérdezésével készült - sok más felméréshez hasonlóan rávilágít, hogy a cégek 57 százaléka szerint az IT szerepe változni fog a következő években, és 12 százalékuk úgy véli, ez egy fundamentális átalakulás lesz. A válaszadók 43 százaléka egyre inkább úgy tekint az IT-ra, mint egyszerű árucikkre, termékre vagy szolgáltatásra, melyet akkor vesz meg és használ, amikor szüksége van rá.
Véleményem szerint mindebből még nem következik, hogy a CIO pozíciójának befellegzett a vállalatoknál, de a trendek egyértelműen arra hívják fel figyelmünket, hogy ez a szerepkör alapvetően meg fog változni. Mindannyiunk közül éppen az IT-szakembereknek kellene a legjobban tudniuk, hogy ez a változás mivel jár. Larry Tieman, a ComputerWeekly szerzője írta a következőket egyik, a CMO-k növekvő fontosságát elemző cikkében: „Nem számít, hogy mióta vagy marketinges, egy adott pillanatban három év szakmai tapasztalatod van.” Szerintem ez elmondható az IT-vezetőkről is. A CIO nem vonulhat vissza a szerverterembe, kreatívnak, újítónak és mindenekelőtt felhasználóbarátnak és gyorsnak kell lennie a változó körülmények között. Olyan képességeket kell felmutatnia, amelyek indokolttá teszik, hogy a menedzsment az üzlet egyik kulcsszereplőjét lássa benne. Az új CIO feladata nem az IT üzemeltetése, hanem a technológia adta lehetőségekkel élve az üzlet átalakítása, az innováció lesz.
Csúcson maradni
A SearchCIO.com tavalyi felmérésében (Role of the CIO, 2012) 629 IT-igazgató és informatikai vezető, IT-menedzser és vállalati informatikus megkérdezésével arra kereste a választ, hogy melyek azok az új képességek, amelyeket az üzleti oldal a leginkább elvár a CIO-któl. A kutatás eredménye egyszerre biztató képet és nagyon nagy kihívásokat villant fel előttünk. Vegyük sorra a megkérdezettek által legfontosabbnak tartott CIO-képességeket, fordított sorrendben:
6. Jogi jártasság és tapasztalat - Talán nem okoz meglepetést, hogy különösen a törvényi megfelelés követelményének jobban kitett szektorokban - például a pénzügyi szolgáltatások, az államigazgatás területén - a sikeres CIO-k otthonosan mozognak az üzleti környezetet szabályozó törvények és szabályzatok között. Az adatbiztonsággal, az adatvagyon kezelésével kapcsolatos jogi követelmények terén a jövő IT-igazgatójának szintén naprakésznek kell lennie.
5. Vállalati pénzügyi ismeretek - Az IT-büdzsé tervezése, a ROI kiszámítása, az éves üzemeltetési tervek elkészítése már ma is alapelvárás, de ez még nem elég ahhoz, hogy a jövő CIO-ja mindig ott ülhessen az igazgatósági üléseken. Tisztában kell lennie a vállalat üzleti modelljével, pénzügyi működésével is, értenie kell, hogy honnan és miként folyik be a céghez a pénz, amelyet az üzlet az éves büdzsé keretében informatikai fejlesztésekre fordíthat. A CIO csak így tud működési modelleket javasolni, amelyek segítségével az IT hozzájárulhat a költségvetés optimális alakításához és hatékony felhasználásához.
4. Adatmenedzsment-képességek - Az elvárások közül talán ezt kell a legkevésbé magyarázni. Tapasztaljuk, hogy az új technológiák robbanásszerűen növekvő adatmennyiség begyűjtését és elemzését teszik lehetővé, és azt is látjuk, hogy az üzlet információéhsége csillapíthatatlan. Az a CIO, aki határozott jövőképet tud felmutatni arra nézve, hogy a vállalat miként kezelje, dolgozza fel és értelmezze adatvagyonát az üzleti lehetőségek kiaknázása érdekében, tagja lesz a menedzsmentnek, cégének egyik stratégiai irányítójává válhat. Ha a CIO erre nem képes, az még nem baj feltétlenül, de a marketingigazgató fogja elmondani neki a heti értékelő megbeszélésen, hogy mi a vízió.
3. Beszállítók, partnerek menedzsmentje - A felmérés során a megkérdezettek 27 százaléka fontos elvárásnak tartotta, hogy a jövő CIO-ja aktívan menedzselje és felügyelje a szállítókkal, stratégiai partnerekkel kötött IT-szerződéseket, azok teljesítését, az SLA-k tartását stb. Aktívan részt kell vállalnia a pályáztatásban, a szerződések újratárgyalásában, optimalizálásában is.
2. IT-projektmenedzseri képességek - A megkérdezettek 31 százaléka mondta azt, hogy a CIO-nak kiváló projektmenedzsernek kell lennie, ismernie kell a projektmenedzsment módszertanait, és rátermetten kell irányítania mind a projektek méretezését, mind a megvalósításon dolgozó csapatok munkáját, együttműködését.
1. IT-biztonsággal és törvényi megfeleléssel összefüggő képességek - Az adatvagyon mára a cégek legfontosabb és legértékesebb eszközévé vált. A jövő CIO-ja tudja, miként védje meg ezt a vagyont, tisztában van az adatokat fenyegető biztonsági kockázatokkal, a mobileszközök és -alkalmazások, a felhőszolgáltatások veszélyeivel, és azzal is, hogy milyen beruházások szükségesek biztonságos használatukhoz, ismeri az adatkezelés törvényi és egyéb megfelelőségi követelményeit. ((felsorolás vége))
Mindez összecseng azzal, amit a BDO-nál mi is az új CIO legfontosabb feladatának tartunk - ez pedig nem más, mint hogy az információbiztonság bajnoka és az adatvagyon védelmezője legyen.