Szegény kis Windows telefon nagyobb hatással lehet a Microsoft üzletére, mint azt elsőre gondolnánk. Miközben mobileszköz-stratégiájuk mindinkább széthullani látszik, a redmondiak arra kényszerülhetnek, hogy nagyobb vehemenciával tolják előtérbe a Windows 10-et és fizetős szolgáltatásaikat, ha be akarják bizonyítani, hogy mérhető részesedéssel bíró mobiltelefon nélkül is túlélnek a piacon - és ez rossz hír a felhasználóknak.
A legutóbbi negyedévben a Microsoft csupán 2,3 millió Lumia telefont értékesített, míg a tavalyi év azonos időszakában az eladott darabszám még 8,6 millió volt. A cég pénzügyi igazgatója ráadásul arra figyelmeztetett az elemzőknek tartott konferenciahívás alkalmával, hogy ez a szám még tovább csökkenhet. Ezzel szemben a Windows 10-et futtató, aktív eszközök száma az operációs rendszer tavaly júliusi bejelentése óta 270 millióra szökött. Nem véletlen, hogy Satya Nadella vezérigazgató szerint ma már a felhasználói élmény mobilitása számít, nem egyetlen eszközé.
Nadella stratégiája egyszerű: a Microsoft bevételei nőni fognak, ahogyan egyre több felhasználó fizet elő a cég felhőszolgáltatásaira. Az előfizetők száma közvetlenül a Surface és a Lumia eszközök eladásán keresztül növelhető. Ha ez nem jön össze, akkor a harmadik fél által gyártott Windows 10 alapú PC-k is megteszik, végső esetben pedig a Microsoft iOS és Android platformon futó applikációi, például a Bing és a Cortana is hozhatnak új előfizetőket. Mert a Microsoft valójában azt akarja elérni, hogy a felhasználók előfizessenek az Azure, az Office 365 és az Xbox Live szolgáltatásokra.
A Verto adatai szerint, amely a különböző eszközökkel internetre csatlakozó, online felhasználók számát méri, a Microsoftnak négy olyan szolgáltatása van, amelyet havonta több mint 100 millióan használnak: a Microsoft Live 177,1 millió, a Bing 138,9 millió, a Microsoft Office 136,3 millió és az MSN 121,5 millió felhasználót vonz havonta, míg a Skype esetében ez a szám 83,7 millió.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a stratégia működik, a Microsoft bevételei - az infláció hatását kiszűrő, állandó árfolyamon számolva - az Office 365 vállalati és lakossági licencei esetében 7, illetve 6 százalékkal nőttek a tavalyi év azonos időszakához képest. A Windows nem professzionális kiadásainak licencbevételei 15 százalékkal nőttek ugyan, de a professzionális kiadásoknál 11 százalékkal csökkentek. Az Xbox Live aktív felhasználói tábora egy év leforgása alatt 24 százalékkal 46 millióra bővült.
Több olyan buktató is rejtőzködik azonban ezen az úton, amelyen félrecsúszhat a Microsoft számítása. Szolgáltatásait leggyakrabban PC-ről érik el a felhasználók - a Verto adatai szerint havonta 195,6 millióan. A PC eladások száma azonban hosszú ideje csökken, és aligha várható, hogy ez a trend megfordul, ezért a növekedés lehetőségei itt behatároltak. A második leggyakrabban használt eszköz Microsoft szolgáltatásokhoz az okostelefon - havonta 85,8 millióan csatlakoznak így -, de ezeknek csupán töredéke Windows alapú, és növekedni igazából ezen a téren lehet.
Bizonyos jelek ráadásul arra utalnak, hogy a Microsoft szolgáltatásait sem értékesíti olyan ütemben, mint ahogyan azt tehetné. A lezárult pénzügyi negyedévben csupán 1,6 millióval növelte az Office 365 lakossági felhasználóinak számát - ezt a tábort most összesen 22,2 millió felhasználó alkotja -, miközben ugyanebben az időszakban legalább 60 millió Windows 10 alapú PC talált gazdára.