Ki gondolta volna, hogy ügyvédek munkája is kiváltható mesterséges intelligencia alapú eszközökkel. Márpedig a Smarter Drafter nevű ausztrál technológiai cég az Amazon-féle Alexa felhasználásával kifejlesztette egy virtuális jogász prototípusát, amely képes jogi dokumentumok azonnali elkészítésére, veszélyeztetve így a kezdő jogászok állását. A fejlesztő Real Human Reasoning mesterséges intelligencia motorjára épülő Alexa Skill a valódi jogászokhoz hasonlóan kérdéseket tesz fel, majd az elhangzottak, a tények, a törvények és a legjobb gyakorlatok figyelembevételével pár perc alatt összeállítja az ügyhöz kapcsolódó jogi dokumentumot.
- Feltérképeztük a tapasztalt jogászok döntéshozatali folyamatát, és létrehoztunk egy eszközt, amely a valódi jogászok munkaminőségével képes tevékenykedni. Az ügyvédi irodákban az eszköz révén már nem egy kollégát kell megbízniuk a dokumentumok, jegyzőkönyvek, elkészítésével, hanem rábízhatják a feladatot a szoftverre, amely percek alatt, emberi hibák nélkül végzi el a munkát, nyilatkozta Adam Long, a Smarter Drafter vezérigazgatója.
A Smarter Drafter virtuális jogászát már több mint 150 jogi cégnél használják Ausztráliában, de egyelőre csak jogászok számára hozzáférhető. Még nem döntötték el, hogy mikortól vehetik igénybe a vállalatok és a magánszemélyek saját jogi dokumentumaik elkészítéséhez.
Long elmondása szerint bár az eszköz nem ment át a Turing teszten, nincs már messze az idő, amikor a jogászok mesterséges intelligencia kollégákkal dolgoznak majd együtt, amelyek támogatni fogják a munkájukat, szorosan együttműködnek velük, sőt akár telefonhívások lebonyolítására is képesek lesznek. Az ügyfelek észre sem fogják venni, hogy egy számítógéppel vagy pedig egy emberrel beszélgetnek.
- Az új technológia különösen a kezdő jogászok állását fogja veszélyeztetni, ugyanis az általuk végzett munka - anyagkutatás, dokumentumkészítés stb. - automatizálható, állítja Long. Mit tehetnek ebben az esetben az érintettek? A szakember szerint az jelenti számukra a megoldást, hogy hamarabb elindítják saját praxisukat, és ők is igénybe veszik a mesterséges intelligencia eszközöket. A jövőben ugyanis azok lehetnek igazán sikeresek, akik robotokat alkalmaznak a munka hatékonyságának növelése és az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében. A rutinmunkát a mesterséges intelligencia eszközökkel végeztetik el, és több időt töltenek ügyfeleikkel, több empátiát tanúsítva irányukban.