Elkerülhetetlen lépéssé vált a digitalizáció, azonban a transzformáció végrehajtása során a vállalatoknak számos nehézséggel kell szembenézniük. Az erőfeszítések kudarcot vallhatnak a hibás fókuszálás, a téves feltételezések, a nem megfelelő célok vagy a rosszul megválasztott eszközök miatt. Alapvetően fontos tehát már a folyamat megkezdése előtt eloszlatni a digitális átalakulással kapcsolatban elterjedt tévhiteket annak érdekében, hogy a transzformáció zökkenőmentes legyen. Pearl Zhu, az CIO.com munkatársa öt digitalizációs alapigazságot fogalmazott meg, amelyeket érdemes megszívlelniük a vállalatoknak.
A digitalizáció nem egyenlő a digitális technológiákkal. A digitális transzformáció nem pusztán egydimenziós technológiabevezetés, a folyamatnak ki kell terjednie minden üzleti dimenzióra, fókuszában az embereknek kell lenniük, és a szervezetet integráltabbá, energikusabbá, rugalmasabbá és gyorsabbá kell tennie. Digitális vezetőket és hozzáértő szakembereket egyaránt igényel annak újragondolása, hogy miképpen végezzék az üzleti tevékenységeket, illetve hogyan fokozzák a vállalat teljesítményét.
Szektorokon, országokon és vezetői szerepeken átívelő folyamatról van szó, mely a széles körű együttműködés biztosítása és az innováció ösztönzése által lehetővé teszi a legkülönbözőbb méretű és tevékenységet folytató szervezetek számára üzleti folyamataik teljes újraformálását. Annak érdekében, hogy a gyorsan változó körülmények közepette is sikeresek legyenek, a vállalatoknak meg kell találniuk a standardizálás és az innováció, az állandóság és a rugalmasság, a stabilitás és a változás, valamint a verseny és az együttműködés optimális egyensúlyát.
A digitalizáció az üzleti érettség következő szakaszát jelenti, amely nem csupán a technológiai kiválóságról és a folyamatok hatékonyságáról szól, hanem arról is, hogy a vállalatok a változó körülmények ellenére képesek lesznek megvalósítani céljaikat, továbbá meg tudják oldani a mai összetett problémákat, és meg tudják újítani üzleti márkájukat. Nagyon fontos számukra egy olyan harmonizált, hiperkapcsolt és interaktív digitális ökoszisztéma kialakítása, amelyben organikusan növekedhetnek, alkalmazottaik pedig szabadon kibontakoztathatják képességeiket.
A digitalizáció nem egyszeri átalakulási kezdeményezés vagy spontán üzleti tevékenység. Digitális tevékenység lehet például a játszadozás egy menő kütyüvel, a digitalizáció azonban alapvető változást jelent a gondolkodásmódban és az üzleti folyamatokban. Hosszú távú üzleti elköteleződést és fegyelmezettséget igényel, hogy mindig a valódi üzleti prioritásokra összpontosítsunk, ne vonják el figyelmünket céljainktól a napi, sürgősnek tűnő feladatok.
Strukturális megközelítés alapján a digitalizációnak ki kell terjednie a szervezet egészére. Ezért nagyon fontos egy, a szervezeti változások hatását értékelő vizsgálat elvégzése annak érdekében, hogy tisztában legyünk a digitális transzformáció kockázataival, hatásával és az egyes változtatások során esetlegesen fellépő kihívásokkal. A digitális átalakulás nemcsak a végső cél eléréséről szól, hanem az ide vezető útról is. A vízióval nem rendelkező vállalatok elkövethetik azt a hibát, hogy csupán a rövid távú stabilitásra összpontosítanak. A hatékony digitális vezetőknek van átfogó digitális útitervük, és folyamatosan nyomon követik a projekt alakulását. A transzformáció során fellépő kihívások kezelése felgyorsult digitális gondolkodásmódot, multidiszciplináris ismereteket és folyamatos reagálást igényel.
A digitális stratégia megvalósítása nem lineáris lépésekben történik. Nincs jó stratégia megfelelő végrehajtás nélkül, és nincs jó végrehajtása egy rossz stratégiának. A kihívást az jelenti, hogy a környezet gyors változása miatt manapság nagyon rugalmas stratégiát kell kidolgoznunk. A digitálisstratégia-menedzsment egy sor élő, szinkronizált és iteratív folyamatot tartalmaz, lehetővé téve a folyamatos finomhangolást és teljesítést. A stratégia végrehajtásának szinkronizálása zökkenőmentes üzleti összehangolási folyamatot eredményezhet, amely biztosítja, hogy minden szervezeti intézkedés a közös stratégiai célok elérésére irányuljon.
Végrehajtásának szinkronizálása elősegítheti a megfelelő információk eljuttatását a megfelelő emberekhez a megfelelő időben, hogy hatékonyan hangolják össze és hajtsák végre a stratégiákat, valósítsák meg a taktikákat, valamint kezeljék a kockázatokat. Ez jelenti az üzleti stratégia lefordítását működési lépésekre, hogy a stratégia minden egyes alkalmazott mindennapi munkájának részévé váljon, továbbá folyamatosan mozgósítson a célok elérésére keresztfunkcionális együttműködések és stratégiai partnerkapcsolatok segítségével.
A digitalizáció nem pusztán néhány legjobb iparági gyakorlat alkalmazásáról szól. Az elvek, a folyamatok, a gyakorlatok, a lehetőségek és a teljesítmény mind nagyon fontosak az érett digitális vállalkozások számára. Célszerű kiforrott digitális keretrendszert létrehozni, amely iránymutatásokat, ellenőrző listákat, szabványokat, folyamatokat, gyakorlatokat, eszközöket és építőelemeket nyújt az üzleti kompetenciák definiálásához és kifejlesztéséhez a holisztikus digitális transzformáció sikeres menedzselése érdekében.
A digitális felderítés a tervezést, fejlesztést, működtetést, konszolidációt, integrálást, védelmet, modernizálást, optimalizálást, együttműködést, innovációt, kiegyensúlyozást, befektetést és megvalósítást foglalja magában. A digitális gyakorlatok kifejlesztése előtt meg kell határozni a frissített digitális szabályokat, amelyek nem lehetnek idejétmúlt klisék vagy az innovációt akadályozó túlságosan merev folyamatok. Ellenkezőleg, a módszertanok alapjául szolgáló digitális elvekre kell épülniük, és segíteniük kell a viselkedések és a tevékenységek mögötti digitális gondolkodásmód kialakítását.
A digitális transzformáció nem csupán az üzleti teljesítmény rövid távú növelése. Hibrid modellre lesz szükség a szervezeti teljesítmény növelése és az üzleti potenciál kibontakoztatása érdekében. A teljesítmény tartja életben a vállalkozást, míg a potenciál juttatja el a következő növekedési fázisba. A hibrid modell biztosítja a szervezet működését, növekedését és átalakulását. A digitális teljesítmény menedzselése és az üzleti eredmények iteratív folytonosságként megvalósuló fokozása dinamikus mérőrendszer felállítását, a terv finomhangolását, teljesítménymérést és eredményértékelést igényel. Az üzleti potenciál magában foglalja annak képességét, hogy a jövőben is jól teljesít a vállalat, ami kiemelten fontos.
Néha szükség lehet a teljesítmény átmeneti visszafogására annak érdekében, hogy felgyorsítsuk a jövőbeni fejlődést. A teljesítményalapú menedzsment azt igényli, hogy a teljesítmény mérése és kommunikálása az üzletmenet szerves részét képezze, s ne csupán éves, negyedéves vagy havi esemény legyen. Fontos összhangba hozni a stratégiai szintű mérést a működési szintű méréssel, és az üzleti teljesítmény menedzselését iteratív folytonossággal kell végezni.
Ne állítsunk fel rossz feltételezéseket, viszont az embereket tegyük a változások középpontjába! A digitális transzformáció bőven megéri az erőfeszítéseket, mivel optimalizálja a szervezeti teljesítményt, kibontakoztatja a kollektív potenciált, és biztosítja a vállalat hosszú távú virágzását. A digitális vállalatok dinamikusabbá és hiperkapcsolódottá válnak, javul üzleti reagáló képességük, valamint magas fokú szervezeti érettséget érnek el.