Nem egyszerű feladat a munkatársak eltérő gyártmányú, különböző szoftvereket futtató okostelefonjait úgy beállítani, hogy minden eszközön minden szolgáltatás tökéletesen működjön és biztonságos legyen a használata. Erre a problémára kínál megoldást a Telenor Mobile Device Management (MDM-) szolgáltatása, amelynek alapjait a világszinten elismert referenciákkal (Erste Bank, Unicredit, Austria Railways) rendelkező német 7P cég egyedi igények alapján testre szabható, TÜV-minősített mobil távmenedzsment-technológiája biztosítja, magyar nyelvű terméktámogatással - tájékoztat Forgács Gábor, a Telenor üzleti szolgáltatásokért felelő senior menedzsere.
COMPUTERWORLD: Milyen eszközöket, milyen platformokat szolgál ki a távmenedzsment-technológia?
FORGÁCS GÁBOR: A megoldás lényege, hogy eszköz- és platformfüggetlen. Éppen a mobilflották sokszínűsége bonyolította az eddigi gyakorlatot, ez válik az MDM használatával sokkal egyszerűbbé, a beállítás központilag elvégezhetővé.
CW: Mi a helyzet a saját, nem a céges flottához tartozó, de a munkában is használt mobileszközökkel?
FG: A technológia nem csupán a céges flottában vásárolt okostelefonokkal és táblagépekkel, hanem a dolgozók privát eszközeivel is használható, mivel alkalmas a magán- és a vállalati adatok, alkalmazások elkülönítésére. Az MDM tehát támogatja a BYOD-t.
CW: Előfeltétele-e az MDM-nek, hogy a mobilkészülékekben a Telenor SIM-kártyája legyen?
FG: Nem. A szolgáltatás bármely magyarországi mobiltársaság előfizetőjeként igénybe vehető, sőt nemcsak mobiltelefonokra, hanem a Windows operációs rendszerrel működő PC-kre, notebookokra is használható.
CW: Milyen a szolgáltatás árazása?
FG: Alapvetően felhasználóalapú, ami annyit jelent, hogy egy felhasználónak egyszerre akár három különböző eszköze menedzselhető egy licencdíj fejében. Az árazásnál is az egyedi igények kiszolgálása volt a fő szempontunk, így azt is a megrendelő igényeire tudjuk szabni és modulárisan összeállítani. Az egy felhasználóra eső licencköltség a különböző funkciók aktív használatának függvénye.
CW: Jellemzően hány készüléktől ajánlható a szolgáltatás?
FG: Nem feltétlenül a készülékek száma, sokkal inkább az igényelt funkciók száma és minősége a meghatározó. Azok a cégek tudják kiaknázni az MDM funkcióit, amelyeknél vagy jellemző a mozgó munkaerő, vagy számos telephellyel rendelkeznek, illetve különböző típusú eszközöket kívánnak menedzselni, és fontos számukra az eszközök, szoftverek távoli kezelése. A kiskereskedelemtől a mezőgazdaságig szinte minden iparágból érdeklődtek már a szolgáltatásunk iránt, együtt dolgozunk fuvarozó cégekkel és takarítóvállalatokkal is. Általános jellemző, hogy különféle mobilapplikációkat, vállalati levelezést szeretnének használni a készülékeken. Ugyancsak a gyakran felmerülő igények közé tartozik az egyes munkafolyamatok ellenőrzése, a privát mobilhasználat menedzselése a vállalati eszközökön vagy akár az adatmegosztás.
CW: Mekkora szabadsággal rendelkezhet maga a felhasználó, ha készülékét az MDM-mel, központilag vezérlik?
FG: Bármekkora szabadsággal rendelkezhet, ez is egyedi igény szerint kezelhető. A szolgáltatás a vállalatok kezébe adja a döntést, hogy mit engedélyez a dolgozók számára, ezzel biztosítva a vállalat érdekeinek védelmét, ugyanakkor a dolgozót is segítve abban, hogy akaratlanul kárt ne okozzon magának vagy a munkaadójának, például veszélyes appok letöltésével, fájlok installálásával. Fontosnak tartjuk a biztonságot és a rugalmasságot: abban hiszünk, hogy minden ügyfelünknek magának kell eldöntenie, hogy a teljes rugalmasság és a teljes biztonság közötti skálán hol találja meg az optimumot.
CW: Nagyobb biztonságban érezheti-e magát egy cég, ha bevezeti az MDM-szolgáltatást?
FG: Egyértelműen igen. A rendszer kompatibilis az Android, az iOS és a Windows mobilplatformokkal, továbbá kártevők és feltörés elleni védelmet is kínál. Ha egy készüléket elvesztenek vagy ellopnak, a titkosításnak köszönhetően a rajta lévő adatokhoz nem lehet hozzáférni, ráadásul a távolból is lehet törlést kezdeményezni az MDM-ből. A régi helyett beszerzett új készülék beüzemelése is egyszerű, a felhőalapú tárhelyről minden korábbi beállítást és alkalmazást vissza lehet állítani. Az MDM-mel akár az is beállítható, hogy az okostelefonok kameráját a cég üzemében ne lehessen használni, vagy csak jóváhagyott applikációkat lehessen a készülékre telepíteni.