Az IT-szolgáltatások körében tapasztalható konzumerizáció a mai napig tart, ennek hatásai kézzelfoghatóak az IT-szervezetekben, -tevékenységekben. Mára az IT nagy része közműként működik, annak ellenére, hogy az IT megfelelő működése megkerülhetetlen tényezővé vált, elengedhetetlen az üzleti célok eléréséhez, a vállalat működéséhez. Akkor mégis mi a baj, ha ennyire fontos ez a terület?
Az IT a legtöbb szervezetben költséghelyként működik, és a legfontosabb: nem termel bevételt a többi kereskedelmi, gyártási területtel összehasonlítva! Emiatt a CIO gyakran nem szerepel a CEO legfontosabb prioritásai között. Az alapfeltevés, hogy az IT mindig működjön, lehetőleg évről évre minél kisebb költséggel. A legtöbb helyen ez a kiindulási állapot, de szerencsére mindig akadnak üdítő kivételek.
Napjainkban továbbra is óriási változások zajlanak az IT-területen, melyek a felhőszolgáltatások, mobilitás, nagy tömegű adatok elemzése és a közösségiháló-trendek négyesével jellemezhetőek. Ezen trendek nemcsak technológiai változásokat eredményeznek, hanem átalakítják az üzleti folyamatokat is, ezáltal folyamatosan újraértelmezik az informatikai vezető szerepkörét. Sok CIO aggódva tekint ezen trendek terjedésére: fél, hogy például a felhőszolgáltatások egyre nagyobb elterjedésével csökken a befolyása, szerepe a vállalatnál.
A szolgáltatások kikerülnek a hatásköréből, már nem lehet fizikailag „megsimogatni” a szervereket az adatközpontban, így rá tulajdonképpen már nincs is szükség. Sok CIO nem kíván ezekkel a változásokkal foglalkozni, sokan pedig egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy nekik ezzel mit is kellene csinálniuk. A kizárólag technológiai fókusszal bíró IT-vezetők már nem lehetnek többé sikeresek. A hardverek, a kiszolgáló infrastruktúra fejlődése már nem érdekes az üzlet számára. Az üzletet kizárólag az érdekli, hogy az alkalmazott megoldások, alkalmazások hogyan segítik az üzleti célok elérését, biztosítják az eredményességet.
Véleményem szerint a félelem, aggódás helyett a lehetőséget kell meglátni, és bátran, innovatívan alkalmazni az új technológiákat, lehetőségeket. A CIO szerepe ez esetben felértékelődik, hiszen ő az, aki meg tudja mondani, hogy milyen technológiát hogyan építsenek be az üzleti folyamatokba. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy az informatikai vezető teljes mértékben átlássa a vállalat vagy az adott terület működését. Ismerje a belső és külső működés sajátosságait, a vállalat üzleti céljait, folyamatait, partnereinek-ügyfeleinek igényeit és a jövőbeni fejlődési, expanziós lehetőségeket. Üzleti látásmóddal és szemlélettel kell bírnia a technológiai ismeretei mellett.
Így a CIO stratégiai szereplője lehet a vállalatnak, melyben folyamatosan vizsgálhatja, összehasonlíthatja a stratégiai elképzeléseket a megvalósíthatósággal, így közvetlen ráhatással bírhat, ha esetleg módosítani kellene az eredeti elképzeléseken. Ellenkező esetben más fogja betölteni ezt a szerepet. Ma már találunk olyan üzleti vezetőket, akik értik az informatikát, tisztában vannak a vállalat céljaival, stratégiájával. Ha megfelelő tapasztalatokat és képességeket szereznek, a kapcsolódó projektmenedzsment- és változásmenedzsment-területeken komoly konkurenciával bírhatnak egyes CIO-k számára. Tehát mindenképpen szemléletváltásra és az üzleti képességek elsajátítására van szüksége azoknak, akik továbbra is meghatározó szerepet kívánnak betölteni a vállalat életében.
Az innovációs szemlélet megfelelő informatikai és üzleti ismeretek kombinációjával „ütős” recept lehet a sikeresség érdekében. Sokan már aktívan tevékenykednek ilyen szerepkörökben, de a nagy többség idejének nagy részét még mindig operatív jellegű feladatokkal tölti. A jelenleg elérhető technológiák szakszerű kombinációjának használatával sikeres környezetet lehet biztosítani az üzleti igények hatékony kielégítéséhez. Az innováció fókuszba helyezése és az üzleti területekkel/vezetőkkel való szorosabb együttműködés szintén elengedhetetlen tényező.
Elvárások, szükséges képességek:
• A hatékony csapat kialakításának képességét kevés helyen találjuk megemlítve, pedig elengedhetetlen szükség és egyben befektetés is a célok elérésében.
• A CIO szerepköre manapság is már túlmutat az informatikai területen. Jellemzően üzleti vagy más műszaki, gyártással kapcsolatos területek is a felelősségi körébe tartozik. Ez a folyamat a jövőben is folytatódik.
• Stratégiaszemlélet, befektetések meghatározása a nagyobb üzleti eredmény elérésének érdekében.
• Nagy értékű technológiákba való befektetés az „olcsó, kommersz” IT helyett.
• Változásmenedzsment, vezetői készségek.
• Vállalati kultúra megváltoztatásának képessége.