Az adattudósok feladata a vállalat céljait és igényeit támogató összefüggések feltárása nagymennyiségű strukturált és strukturálatlan adatból. Egyre fontosabbá válik a tevékenységük, mivel a cégek egyre inkább igénybe veszik az adatelemzést a döntéshozatal során, valamint egyre nagyobb mértékben építik be informatikai stratégiájukba az automatizálást és a gépi tanulást.
Az adattudósok fő tevékenysége nagy adathalmazok rendezése és elemzése főként speciálisan erre a célra készült szoftverek segítségével. Munkájuk eredményének egyszerűen érthetőnek kell lennie a technológiai, analítikai szaktudással nem rendelkező döntéshozók számára.
Az adattudósok elemzési megközelítése függ attól, hogy mely iparágban tevékenykednek és milyen speciális igényei vannak az adott cégnek, illetve részlegnek, amelynek dolgoznak.
Mielőtt egy adattudós belekezd a strukturált és strukturálatlan adatokban rejtőző összefüggések feltárásába, az érintett üzleti vezetőknek és részlegigazgatóknak pontosan meg kell határozniuk számára, hogy mit keressen. Képesnek kell lennie annak meghatározására, hogy a vállalati célok elérésének támogatásához milyen előrejelző modellekre, mintafelismerő analízisekre, optimalizációs algoritmusokra és hasonlókra van szükség.
Az adattudósok iránt egyre nő az igény, az Indeed álláskerső portál statisztikája szerint az adattudósok számára kiírt álláspályázatok száma 75 százalékkal nőtt az elmúlt három évben.
Az adattudósok legfontosabb feladata az adatelemzés, amely az adatgyűjtéssel veszi kezdetét, és az adattudós végső adatelemzési eredményén alapuló üzleti döntéshozatallal zárul. Gyakran van szükség többféle forrásból származó nagy adattömegek elemzésére, amelyek lehetnek strukturáltak és strukturálatlanok. A strukturált adatok általában kategóriák szerint rendezettek, ami egyszerűbbé teszi a számítógép általi automatikus kiválogatásukat, rendezésüket és olvasásukat. Strukturált adatok például az üzleti számok, a szolgáltatások által gyűjtött adatok és a weboldalak forgalmi adatai.
A big data leggyorsabban növekedő formái a strukturálatlan adatok, amelyek leggyakrabban emberi bevitellel keletkeznek. Ilyenek például a vásárlói értékelések, az e-mailek, a videók és a Fecebook-bejegyzések, A strukturálatlan adatokat nehezebb rendezni és kevésbé hatékonyan dolgozhatók fel technológiai eszközökkel. Kezelésük komoly befektetéseket igényel.
A vállalatok adattudósokat alkalmaznak a strukturálatlan adatok kezelésre, míg a strukturált adatok feldolgozását többnyire az informatikusokkal végeztetik el. Természetesen az adattudósok is sok strukturált adattal foglalkoznak munkájuk során, azonban a vállalatok egyre nagyobb mértékben akarják felhasználni a strukturálatlan adatokban rejlő összfüggéseket bevételi céljaik elérése érdekében, ezért nő meg az adattudósok szerepe.