Kevesen tudják, hogy nem csupán a magyar szabadságharcot ünnepeltük a tavasz elején, hanem a vásárlók jogait is. Március 15-én volt ugyanis a fogyasztóvédelmi világnap, melynek kapcsán utánajártunk, hogy miként működik az e-commerce, azaz az e-kereskedelemmel foglalkozó oldalak - hétköznapi nevükön: webshopok - tesztelése.
Az elektronikus kereskedelem az elmúlt évtizedben hatalmas változáson ment keresztül, a fejlődés ütemét pedig csak még jobban felpörgette a koronavírus-járvány miatt felgyorsult digitalizáció, illetve a fizikai vásárlási alternatívák korlátozása. A Statista adatai szerint napjainkban már a teljes kereskedelmi forgalom 14,1%-a az e-kereskedelemből származik, és a prognózisok szerint 2023-ra ez az arány eléri a 23%-ot. Mindez azt is jelenti, hogy az e-kereskedelmi platformokon egyre nagyobb a nyomás a zökkenőmentes élmény nyújtása miatt a felhasználóik számára.
Ahhoz, hogy a webáruházak megfelelő minőséget - megfelelő szolgáltatást - biztosíthassanak a vásárlóik és az oldalt felkereső érdeklődők számára, megfelelő tesztelési eljárásokra, módszerekre van szükség. Minden e-kereskedelmi platform megköveteli az egyes weboldalak, fizetési átjárók, készletek és szállítmányok tesztelését, de a rendszeres működési ellenőrzés ideális esetben a kuponhasználatra és a teljes ellátásilánc-menedzsmentre is kiterjed.
Miért kell tesztelni?
Mindezt persze professzionális szinten elvégezni rendkívül komoly és időigényes folyamat. Joggal merül fel a kérdés: miért szükséges körültekintően tesztelni ezeket az e-kereskedelmi rendszereket? Először is azért, mert megvédi a vállalkozást a drága kudarcoktól. Az adatlopás és a rosszindulatú támadások ugyanis nagyon sokba kerülhetnek a cégeknek. A tesztelés mindemellett gondoskodik arról, hogy a webshopok és az alkalmazások minden oldala és modulja megfelelően, felhasználóbarát módon működjön.
A tesztelés nélkülözhetetlen a rendszer élesítése előtt, hiszen például csökkenti a tranzakciókkal kapcsolatos kockázatokat, és gondoskodik arról, hogy a kereskedelmi folyamatok biztonságosak legyenek. Természetesen a webshop stabilitásában is szerepe van, hiszen csökkenti a kritikus javítások szükségességét.
Mit érdemes tesztelni?
Ha szakemberek végzik a tesztelést, akkor egyrészt általános vizsgálatot végeznek, másrészt pedig rendszer- és termékspecifikus ellenőrzéseket is csinálnak. Tesztelik az egyes webhelyfunkciókat a különböző felhasználói forgatókönyvekhez; átnézik a mindennapi munkafolyamatokat (workflow), ellenőrzik a böngészőkompatibilitást, a mobilos használhatóságot (responsiveness); tesztelik a teljesítményt is, valamint extra figyelemmel vizsgálják a biztonsági kockázatokat, a rendszer esetleges sebezhetőségét is. Napjainkban egyre fontosabb szempont a webshop vagy alkalmazás integrálhatósága a különböző közösségi média platformok alá, így ezt is ellenőrzik a tesztelők, miként a SEO-val, azaz a keresőoptimalizálással kapcsolatos szempontokat is.
Az automatizálás kihívásai
A tesztelésnek óriási szerepe van abban, hogy az ügyfél elérje a kívánt eredményeket. A folyamat során a hangsúlyt a webhelyek/alkalmazások minőségére és teljesítményére kell helyezni, miközben a lehető legnagyobb mértékben csökkentik a tesztelésre fordított időt. Ezt a célt szolgálja az automatizált tesztelés, amely a megfelelő keretrendszer kiválasztásával kezdődik. Az első döntések közvetlenül befolyásolják a tesztautomatizálási projekt eredményét.
A keretrendszer alapján a tesztelők egyszerűen végrehajthatják a teszteket, és jelentések generálásával releváns eredményeket kaphatnak. Az automatizálásához szükséges megfelelő eszköz kiválasztása azonban számos kulcsparamétertől függ. Mindig fontos a rendelkezésre álló eszközök összehasonlítása olyan kulcsfontosságú tényezők, jellemzők alapján, mint a funkciók, a teljesítmény, a bővíthetőség, a licencköltség, a karbantartási költség, valamint a képzés és támogatás, fokozottan szem előtt tartva az adott e-kereskedelmi szoftver felépítését és a kódolás nyelvét.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a webshopok és mobilalkalmazások tesztelése az e-kereskedelmi fejlesztések elengedhetetlen része. Segít a jobb felhasználói élmény elérésében, a felhasználók adatbiztonságában, a biztonságban, a gyors betöltési időben és még sok más tényezőben, melyek az üzleti hatékonyság növelésének alapjai.