Kevés informatikai vezető rendelkezik házon belül olyan szakemberekkel, akik képesek az élenjáró digitális kezdeményezésekhez szükséges élvonalbeli technológiák kifejlesztésére. A probléma megoldása érdekében egyre több CIO fordul segítségért startupokhoz, hogy beindítsa az innovációt a blokklánc, a dolgok internete, a mesterséges intelligenciával támogatott analitika és a kiberbiztonság területén.
Csakhogy az együttműködés a startupokkal némi kockázattal jár, hiszen az induló vállalkozások többsége ritkán éli meg a tizedik születésnapját az akvizíciók és a kíméletlen versenyhelyzet miatt. Ráadásul itt vannak a kulturális különbözőségekből adódó problémák, amelyek gyakran akadályozzák a hatékony együttműködést. Az új cégek ugyanis egészen máshogy működnek, mint a nagyvállalatok.
Akárhogy is van, a jó informatikai vezetők nem ignorálhatják az ígéretes kezdő vállalkozásokat, amikor stratégiai partnereket keresnek. Számos nagyvállalat rendelkezik a startupokkal folytatott együttműködésre kidolgozott hivatalos programmal. A Gartner szerint a strukturális innovációs programmal bíró nagyvállalatok 49 százaléka invesztál technológiai inkubátorokba, 90 százalékuk közvetlenül működik együtt startupokkal vagy réspiaci igényeket kielégítő cégekkel, 84 százalékuk pedig felvásárol startupokat az innováció felpörgetése érdekében - idézi a kutatást Clint Boulton, a CIO.com munkatársa.
Az innováció piacán
Komoly szerepet kapnak a startupok Nancy Berce, a Johnson Controls CIO-jának működési modelljében. A szakember nagy technológiai vállalatokkal és startupokkal működik együtt egy "nagy tét, nincs megbánás" filozófiájú innovációs megközelítés keretében. A tűzjelző és riasztórendszerek felügyeletét megvalósító okostechnológiát fejlesztő vállalat jelenleg a Google-lal dolgozik egy, a monitorozó rendszerektől begyűjtött adatok kezelését végző felhős szoftver fejlesztésén, ugyanakkor együttműködik egy videómegfigyelési technológiát kidolgozó startuppal is.
Nemrégiben a Johnson Controls üzletfejlesztési és informatikus szakembereket küldött a Szilícium-völgybe olyan titkosító, valamint hangdetektáló és -elemző technológiákat fejlesztő startupok felkutatására, amelyek segíthetnek észlelni a fizikai és virtuális eszközöket fenyegető veszélyeket. Berce szerint a kiberbiztonság különösen vonzó befektetési terület a mesterséges intelligenciát és gépi tanulást alkalmazó megoldások terjedése miatt. De a Johnson Controlst érdeklik a robotalapú folyamatautomatizálási és a blokklánc-megoldások is.
A KPMG nemrégiben közzétett kutatása szerint az ezer megkérdezett CIO 31 százaléka állította azt, hogy vállalatánál ő az innováció legfőbb támogatója. Az informatikai vezetőt az innovációs vezető (26 százalék) és a digitális vezető (21 százalék) követi. Az informatikai vezetők becslése szerint idejük 20-40 százalékát fordítják az innovációs kezdeményezések menedzselésére.
Egyes nagyvállalatok azonban saját keretrendszert hoznak létre a startupok által ösztönzött innováció támogatására.
Keretrendszer startupoknak
Öt évvel ezelőtt a Mastercard létrehozta a Start Path globális elköteleződési programot, melynek keretében API-kat és más technológiákat, szakértelmet és marketingpartnereket oszt meg startupokkal, tudjuk meg Deborah Bartától, a vállalat innovációval és startupokkal foglalkozó alelnökétől. A program hathónapos sprintekből áll, melyek során a Mastercard a csalásészlelő szoftverektől kezdve a bankok számára készült biometrikus azonosításig a legkülönfélébb technológiákat fejlesztő vállalkozásokat támogat. Ha az együttműködés zökkenőmentes és ígéretes, a Mastercard befektet az érintett startupokba. A program indulása óta a világcég minden évben mintegy negyven startupba fektetett be a tesztelt kétezer közül.
- A Start Path komoly lökést ad a feltörekvő kezdő vállalkozásoknak, de segít a Mastercardnak is, hogy fürgébb legyen, és több kockázatot vállaljon, mint a hagyományos vállalatok, hangsúlyozza a program előnyeit Barta.
Kevés nagyvállalat rendelkezik megfelelő pénzügyi forrásokkal ahhoz, hogy saját keretrendszert hozzon létre az innováció támogatására. Ez azonban nem akadályozza meg őket abban, hogy startupokkal működjenek együtt innovatív projektekben. A Gartner elemzője, Erik Van Ommeren szerint a vállalatok egy sor kezdeményezés keretében formálisan vagy informálisan kiszervezik az innovációt a startup-ökoszisztémába.
Az együttműködés ötpontos terve
Ahelyett, hogy egyszerűen pénzt adnának a startupoknak, és reménykednének a legjobbakban, a főinformatikusoknak el kell végezniük a házi feladatot, ha hatékony és eredményes együttműködésre törekednek a kezdő vállalkozásokkal. Ehhez Van Ommeren a piackutató The CIO's Guide to Working With Startups című, szeptemberben megjelent tanulmányában olvasható öt tippet ajánlja az informatikai vezetők figyelmébe.
Derítsük ki, mely területeken van szükség startupokra! Van Ommeren szerint a vállalatoknak először azt kell meghatározniuk, milyen hiányosságokat kívánnak megszüntetni. Milyen üzleti kihívást nem tudnak házon belül megoldani? Miután kiderült, milyen szervezeti képességet kell megerősíteniük, többféle konstrukció közül lehet választani. Szóba jöhet többek között a stratégiai együttműködés a növekedési területek és új piacok meghatározására, a vásárlói élmény felturbózása friss ötletekkel, új termékek és szolgáltatások kialakítása, valamint a piacra vitel idejének rövidítése.
Magyarázzuk el a kockázatokat a vezetőségnek! A startupok szárnyalnak és zuhannak, felpattannak, és gyorsan irányt váltanak. Feltétlenül tárjuk fel ezeket a kockázatokat az érintetteknek, és győződjünk meg arról, hogy a startupokkal folytatandó közös munka indokai megalapozottak. Mivel a kezdő cégek felfejlődése évekig eltarthat, ezért egyértelmű együttműködési ütemtervet állítsunk fel, és pontosan fogalmazzuk meg az igényeinket!
Válasszunk összekötőt! Keressünk valakit, aki jól ismeri a startupok, inkubátorok, invesztorok, kockázatitőke-befektetők és tanácsadók világát! Ez a személy fog csatornákat kialakítani a szegmens felé, és információt szolgáltat a döntéshozóknak. A Mastercardnál Barta tölti be ezt a szerepet. Van Ommeren szerint kutatásuk megállapította, hogy a jó összekötő kulcsfontosságú a sikeres együttműködéshez.
Folytassunk fordított kommunikációt! Ahelyett, hogy meghallgatnánk, mit tudnak ajánlani nekünk a startupok, mondjuk el nekik, milyen üzleti problémára keresünk megoldást! De legyünk óvatosak: a mai technológiai startupok nagyon válogatósak, így el kell adnunk nekik az elképzeléseinket. Kezdjük a jövőbeli víziónk és az optimális kimenetel felvázolásával, majd térjünk ki arra, mit tudunk ajánlani nekik (hozzáférést az API-khoz, infrastruktúrát, értékesítőket stb.). Gondoskodjunk arról, hogy ajánlatunk vonzó legyen, és hívjuk fel a figyelmüket, hogy segítjük őket a riválisaikkal folytatott versenyben!
Fedezzük a kockázatokat! Jogászok közreműködésével hozzunk létre szerződéssablonokat a kezdő cégekkel tervezett együttműködéshez. A szerződéseknek ki kell térniük többek között arra, hogy ki rendelkezik a közösen kifejlesztett eszközök intellektuális tulajdonjogaival, és hogy mi történik akkor, ha a startup kudarcot vall, megszűnik, vagy felmondja az együttműködést.
Összegzés: Engedjük, hogy a kisebb fél irányítsa az innovációs erőfeszítéseket, ajánlja Van Ommeren. - A startupok hagyományosan agilisabbak és ügyfélközpontúbbak. Ha nem így járunk el, egy nagyvállalat keretei közé szorítjuk be őket, és akkor már semmi értelme nem lesz az együttműködésnek.