Bár a belépő színtű és középkategóriás okostelefonok iránt továbbra is nagy a kereslet, a csúcskategóriájú mobilok forgalma jelentősen csökkent tavaly, derül ki a Gartner legfrissebb jelentéséből. A csúcsmobiloknál tapasztalható kevesebb újdonság és a meredeken emelkedő árak miatt a vásárlók inkább elhalasztják telefonjuk cseréjét. A piackutató cég adatai szerint 2018-ban csupán 1,2 százalékkal nőtt a globális okostelefon-piac az előző évhez képest, összesen 1,6 milliárd készülék talált gazdára.
A legnagyobb visszaesést Észak-Amerika, a fejlett ázsiai/óceániai régió és Kína volt kénytelen elkönyvelni (6,8, 3,4 és 3 százalékos csökkenés). Ezeken az érett piacokon vásárolják ugyanis hagyományosan a legtöbb drága, csúcskategóriás mobilt.
2018 negyedik negyedévében az Apple szenvedte el a legnagyobb, 11,8 százalékos zuhanást az öt legnagyobb okostelefon-gyártó közül, összesen 64,5 millió iPhone-t értékesítettek az időszakban. Ez volt az Apple legrosszabb negyedéves visszaesése 2016 első negyedéve óta. Mindezek ellenére az almás cég őrzi második helyét 15,8 százalékos részesedéssel. Továbbra is a Samsung a piacvezető 17,3 százalékkal, a harmadik helyen a nyugati országok által össztűz alá vett Huawei áll 14,8 százalékkal. Növekedés tekintetében ugyanakkor a kínai gyártó vezet, amely 37,6 százalékkal növelte eladásait, és több mint 60 millió mobilt értékesített az időszakban a Gartner adatai szerint.
Fő piacai, Kína és Európa mellett a Huawei előrelépést ért el az ázsiai/óceániai, latin amerikai és közel-keleti régióban Anshul Gupta, a Gartner kutatási igazgatója szerint. A kínai gyártó ugyancsak kihasználta a Honor sorozat bővítésében rejlő növekedési lehetőségeket, melynek eredményeképpen 13 százalékra sikerült növelnie piaci részesedését 2018 egészében.
A legnagyobb gyártók versenyében a negyedik az OPPO 7,7, ötödik a Xiaomi 6,8 százalékos részesedéssel. Az összes többi gyártó együttesen 39 százalékot hasít ki a tortából.
Gupta szerint bár a Samsung megerősítette középkategóriás kínálatát, továbbra is erős konkurenciával néz szembe ebben a szegmensben a kínai márkák részéről, amelyek további piacokra terjesztették ki jelenlétüket. Ugyancsak problémát okoz a koreai óriás számára, hogy jelentős innovációkat valósítson meg a csúcskategóriás okostelefonok esetében. A Samsung az idei első negyedévben bemutatott középkategóriás M sorozattal kívánja felvenni a versenyt az agresszív kínai gyártókkal a feltörekvő piacokon.