Meglehetősen ellentmondásos annak a megítélése, hogy a túlzott okostelefon- vagy tablethasználat negatívan befolyásolja-e egy gyermek fejlődését vagy nem. Bill Snyder, az amerikai CIO.com magazin szakírója cikkében a korábban a mobil eszközökkel kapcsolatban erős ellenérzéseket tápláló, de véleményét megváltoztató American Academy of Pediatrics gyermekgyógyász szervezet nemrégiben megjelent kutatási jelentését idézi, amely többek között megállapítja, hogy a digitális média felhasználható az okfejtő és problémamegoldó képességek fejlesztésére. Bár a tanulmányról egyáltalán nem mondható el, hogy kitörő lelkesedéssel támogatná a gyerekek digitáliskütyü-használatát, a szervezet korábbi publikációihoz képest jelentős szemléletváltozás jellemzi.
Két éve még úgy fogalmazott egy tanulmányában a szervezet, egyértelmű bizonyítékai vannak, hogy a digitális média jelentősen hozzájárul sok egészségügyi kockázati tényező és probléma kialakulásához, továbbá negatívan befolyásolja a gyermekek és tizenévesek gondolkodását. Akkor a szervezet azt tanácsolta a szülőknek, hogy naponta kevesebb, mint két órára korlátozzák a képernyő bámulásával járó szabadidőt, a két évnél fiatalabbakat tiltsák el az ilyen tevékenységektől, továbbá távolítsák el a televíziókat és az internetre kapcsolódó eszközöket a gyermekek hálószobájából.
Ilyen szigorúság láttán jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon miért változtatott álláspontján a befolyásos szervezet. Minden bizonnyal komoly szerepet játszott ebben, hogy az elmúlt két évben az okostelefonok és tabletek olyan mértékben elterjedtek, hogy egyszerűen kikerülhetetlenné váltak. Ennek következményeként az AAP tavasszal egy szimpóziumot rendezett vezető szociológusok, médiakutatók, oktatók, neurológusok és gyermekgyógyászok részvételével az álláspont újragondolása érdekében. Ezt követően a testület olyan megállapításokat tett, hogy a szülőknek engedniük kell, hogy gyermekeik tájékoztassák őket a digitális médiáról és együtt kell velük működniük, továbbá a médiát egy eszköznek kell tekinteni, nem pedig bébiszitternek, jutalomnak vagy büntetésnek.
A szakértők egy másik csoportja ugyanakkor továbbra is fenntartja, hogy a sok képernyő nézegetés káros lehet a gyerekekre. Az ő általuk készített tanulmány szerint az egyszerű, hagyományos játékok, például az építőkockák sokkal inkább segítik a gyermekek fejlődését, mint az elektronikus eszközök. Azt is megállapították, hogy ha egy szülő elektronikus könyvből olvas fel a három éves korú gyermekének, a gyermek kevésbé követi a cselekmény fonalát.