Ezzel sajnos bonyolultabbá válik a felhasználók és a vállalatok dolga az azonosításnál, a NetIQ szakértői szerint azonban megfelelő szemlélettel egyszerűsíthető a többfaktoros autentikáció.
A többfaktoros autentikáció, ahogyan a név is mutatja, több személyazonosság-forrást kombinál a hozzáférés eszközeként. Ideális esetben ezek a források különböző típusúak. Ilyen forrás lehet valami, amit csak mi tudunk, például egy PIN kód; valami, amit birtoklunk, például egy kulcskártya vagy egy token; illetve valami, ami a mi saját egyedi azonosítónk, például az ujjlenyomatunk, retinánk vagy a hangunk. Ha két vagy három ilyen forrást használ egy vállalat, azzal jelentősen csökkenti az illetéktelen behatolás kockázatát.
Ismerős megközelítés
Rengeteg ember használ többfaktoros autentikációt napi szinten. Például a bankkártyás készpénzfelvételnél szükség van a kártyára, amit birtoklunk, illetve a PIN kódra, amit csak mi tudunk. Sőt, az is többfaktoros autentikációnak tekinthető, amikor egy hitelkártyás tranzakcióhoz fényképes igazolványt kell felmutatnunk (amin a saját egyedi azonosítónk, azaz a fényképünk látható). A koncepció tehát nem új, csak az alkalmazási területét kell kiterjeszteni a vállalatokra, hogy azok biztonságosabbá tehessék azonosítási folyamataikat. Egy olyan rendszer ugyanis, amely két különböző típusú azonosítást igényel, természeténél fogva nagyobb biztonságot jelent, mivel a feltöréséhez mindenképpen helyi jelenlét szükséges. Ha például a világ másik pontján ül a kiberbűnöző, akkor hiába tudja ellopni a felhasználó azonosítóját és jelszavát, ha nem tudja megszerezni mellé az illető saját tokenjét vagy ujjlenyomatát.
Terjedőben, de még nem eléggé
Napjainkban egyre több vállalat ismeri fel az egyfaktoros azonosítás kockázatait az online tranzakcióknál. Ez a komoly bevételkieséseket okozó jelenség azonban megszüntethető többfaktoros autentikációval, amelyen keresztül az elektronikus fizetések ugyanolyan gyorsan és biztonságosan bonyolíthatók, mint a készpénzes kifizetések. A többfaktoros azonosítás terjedését emellett a kormányzati előírások is segítik, így például az USA-ban érvényes HIPAA, illetve a Magyarországon két és fél éve életbe lépett 2013. évi L. törvény az információbiztonságról, amelyek számos szervezet esetében komoly biztonsági előírásokat követelnek meg. A módszer terjedéséhez továbbá az is hozzájárul, hogy egyre szélesebb körben és egyre több eszközben jelennek meg a beépített biometrikus azonosítók. Mivel számos számítógépben és okostelefonban megtalálható az ujjlenyomat-leolvasó, a vállalatok már egy ideje bevezethették volna a többfaktoros azonosítást, mindössze eddig nem tartották fontosnak.
Mint a legtöbb új technológia vagy megközelítés megjelenésénél, itt is megfigyelhető ellenállás, amely mögött különféle okok húzódhatnak. Egyészt a vállalatok nagy része nincs tisztában azzal, hogy a rendelkezésükre állnak a többfaktoros azonosításhoz szükséges elemek (mint például az ujjlenyomat-szkennerek). Egyesek pedig amiatt aggódnak, hogy olyan módszert vezessenek be, amely bonyolultabbá teszi a felhasználók feladatait. Sok helyen az egyszerű használatot egyenlőnek tekintik a hatékonysággal, és erről a vállalatok nem szívesen mondanak le, még a biztonság kedvéért sem. Harmadrészt, és valószínűleg ez a legfontosabb: a teljes többfaktoros azonosítás kihasználásához telepíteni és optimalizálni kell egy hozzáférési rendszert a back end oldalon, hogy megfelelően képesek legyünk kezelni és értelmezni a beérkező információt.
Egyszerűsítsünk!
Ha külön kell kezelni az egyes azonosítási rendszereket, az komoly terhet ró az informatikai szakemberekre, ezért érdemes olyan megoldást keresni, amelyen keresztül egyszerre felügyelhető minden felület. A NetIQ Advanced Authentication Framework pontosan ezt teszi lehetővé: a segítségével a vállalatok egyetlen keretrendszerben használhatják, kezelhetik és felügyelhetik az összes hitelesítési és azonosítási eszközüket, az intelligens kártyáktól kezdve az egyszer használatos jelszavakon és az ujjlenyomat-leolvasáson át a mobiltelefonnal vagy pendrive-val történő azonosításig, illetve a tokenek alkalmazásáig. Az eszköz minden nagyobb mobilos platformot támogat, beleértve a legújabb Android, iOS és Windows Phone rendszereket. Mivel napjainkban már minden vállalati alkalmazott rendelkezik mobiltelefonnal, érdemes ezeket az azonosításhoz is igénybe venni, például mobilalkalmazáson keresztül vagy SMS-ben küldött jelszavakkal.