Küzdenek a CIO-k a digitális átalakulás nehézségeivel, de nem csupán azért, mert a kifejezést szinte minden IT-modernizációs erőfeszítésre alkalmazzák a köztudatban. Mint kiderült, az informatikai vezetők számára nagy kihívást jelent, hogy elnyerjék a felsővezetés támogatását a mindent felforgató transzformációhoz (lásd még erről a Corvinus Egyetem kutatását a 22. oldalon - A Szerk.). Ennek következtében sok vállalat nem hajt végre a teljes cégre kiterjedő digitális átalakítást, és ez a jelenség 2019-ben is fennáll majd.
Clint Boulton, a CIO.com munkatársa Allen Bonde-ot, a Forrester Research elemzőjét kérdezte arról, milyen digitális átalakulási trendek lesznek jellemzőek az előttünk álló évre, valamint arról, hogy a CIO-k hogyan tudnak alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz. Bonde szerint a digitális transzformáció komoly váltást igényel a technológiák, a szakértelmek és a vállalati kultúra területén, melynek eredményeképpen új üzleti modell jön létre.
A digitális transzformáció célzott innovációvá alakul. A vállalatok átalakulnak, de iteratívabb módon, 18-24 hónapos innovációs ciklusokban, nem pedig egy 5-7 évig tartó hosszú folyamat keretében. Bonde példaként a háromdimenziós nyomtatással készülő cipőkkel kísérletező Adidast és a digitális marketingszolgáltatásokat üzleteiben tesztelő Office Depot áruházláncot említi példaként. Ide sorolható a mesterségesintelligencia-szoftvert bevezető Metlife és a chatbotot kifejlesztő Synchrony is; mindkét vállalat célja a szolgáltatások továbbfejlesztése volt a digitálisan hozzáértő vásárlók megnyerésére.
Jövőre a vállalatok új típusú megtérülést fognak mérni, az innováció megtérülését, vagyis a digitális technológiákat annak alapján rangsorolják majd, milyen előnyöket nyújtanak a szervezet számára, hangsúlyozza Bonde. A digitális teljesítménymutatók egyre komolyabb szerepet fognak játszani.
- A transzformáció időt igényel, és vissza kell térni a gyökerekhez: kisebb, kezelhető méretű újításokat kell megvalósítani, amelyek azonnali, kézzelfogható előnyöket kínálnak.
Tanács: Fókuszáljunk a gyors sikerekre, és tegyük lehetővé a digitális vezetők számára, hogy ezekre építsenek, ajánlja Bonde. A szekvenciálisan végrehajtott fejlesztések mindegyikének megtérülést kell eredményeznie.
A működési hatékonyság visszatérése. A törekvés a műveletek racionalizálására új erőt ad a digitális átalakulásnak. Jövőre a vállalatok felgyorsítják a recessziótervezést azoknak a műveleteknek a digitalizálására összpontosítva, amelyek segítik az ügyfeleket céljaik elérésében, és amelyek növelik a termelékenységet.
Bár az ügyfélközpontú transzformáció továbbra is a bevételek növelését célozza meg, az informatikai vezetők egyre jobban odafigyelnek a költségekre. Továbbá igyekeznek majd lezárni a főnöki hiúságprojekteket, és ahol lehetséges, bevezetni az önkiszolgáló jellegű üzemelést. Azok a projektek kerülnek előtérbe, amelyek termelékenységnövekedést, ügyfél-elégedettséget és költséghatékony működést eredményeznek.
Tanács: A CIO-knak csökkenteniük kell az árnyékinformatika keretében használt szoftver mint szolgáltatás (SaaS) konstrukciójú alkalmazások mennyiségét, ajánlja Bonde. A vállalatoknak inkább az ügyfél-elégedettséget növelő appokra van szükségük. Ezért össze kell írni az értéket nem teremtő SaaS-szolgáltatásokat, és fel kell mondani őket.
Itt az ideje a termékmenedzsmentnek. Az informatikai vezetők 2018-ban azt kezdték fontolgatni, hogy áttérnek a projektalapú IT-menedzsmentről a termékalapúra, összhangban az agilis fejlesztés trendjeivel, az XaaS (everything-as-a-service, minden mint szolgáltatás) IT-szolgáltatások terjedésével (lásd keretes írásunkat), valamint az ügyfélúttérkép megnövekedett jelentőségével.
Miközben nő a CIO-k elkötelezettsége az ügyfelek iránt, termékorientált pozíciók - digitális dizájnerek, termékmenedzserek, vevőélmény-menedzserek és hasonlók - megjelenésére számíthatunk 2019-ben, véli Bonde. Például olyan termékmenedzserekre lesz szükségük a vállalatoknak, akik biztosítják az informatikai és marketingrészlegek közötti hatékony együttműködést, valamint új piacra kerülési módokat dolgoznak ki.
Tanács: A lényeg Bonde szerint az, hogy a termékmenedzser ne képviselje túlságosan a fejlesztők érdekeit a marketingesek rovására, valamint annak biztosítása, hogy a vásárlók hangja ne vesszen el, mert ez káros következményekkel járna a vállalat számára. Ha a termékmenedzsment túlságosan kötődik a fejlesztéshez, az jelentősen megnehezíti az együttműködést a marketingeseknek, vélekedik Bonde.
A b2b-platformok és -kereskedelem felemelkedése. A nagyvállalati szektorban már régóta tudják, hogy a gazdaság platformközpontúvá válik az API-k és a felhőtechnológiák elterjedésének köszönhetően. Nem véletlen, hogy a Salesforce.com felvásárolta az API-hubspecialista MuleSoftot - a vállalatok új eszközöket keresnek a beszállítókkal és a forgalmazókkal folytatott interakcióikhoz.
Tanács: Miközben kialakítjuk platformstratégiánkat, ne kezeljük "államtitokként" adatainkat, hanem osszuk meg azokat a disztribútorokkal és beszállítókkal, ajánlja Bonde. Hatékony adatpartnereinkké válhatnak ily módon. Ha pedig ez nem történik meg, akkor is működjünk velük együtt.
Terjedőben a mesterséges intelligencia. A mesterséges intelligencia körüli felhajtás vitathatatlan. Az intelligens automatizációtól kezdve a virtuális asszisztensekig és csaláselemzésig szinte minden nagyvállalat alkalmazza a mesterséges intelligenciát valamilyen formában. És ahogy a megoldásszállítók egyre inkább beleszövik a mesterségesintelligencia-alapú funkciókat technológiai kínálatukba, a CIO-knak egyre kevésbé kell foglalkozniuk a mesterségesintelligencia-szolgáltatások helyszíni tesztelésével. Itt van például az Adobe-féle Sensei AI-technológia, amely egyszerűbbé teszi a marketingesek számára a kampányok indítását, vagy az IBM Watson, amelyet az egészségügytől kezdve az időjárás-előrejelzésig sok területen használnak.
Nem tudjuk befolyásolni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos felfokozott várakozásokat, de a túlfűtöttség csökken majd, ahogy a finanszírozás egyre nehezebb lesz, vélekedik Bonde. - Mindenesetre egyre több digitális folyamatban és eszközben találkozunk majd beágyazott mesterséges intelligenciával. Jönnek a mesterséges intelligenciával támogatott ajánló, tartalomkezelő és ellátásilánc-tervező rendszerek.
Tanács: Ne foglalkozzunk a felhajtással, törekedjünk gyors sikerekre! A vezető digitális cégeknek 2019-ben együtt kell működniük partnereikkel az üzemeltetési és marketingterületen a háttérfolyamatok automatizálásában és az első vonalbeli csapatok mindennapi tevékenységének racionalizálásában. Az innováció iterációval megközelítése összhangban van Bonde ajánlásaival, vagyis hogy a vállalatoknak érdemes csökkenteniük a digitális átalakítás hatókörét.
Bonde szerint a dolog arról szól, hogy az agilis módszertan és a dizájngondolkodás alkalmazásával jó irányba vezető változásokat inspiráljunk. - Jövőre itt lesz az ideje, hogy technológiai innovációk és partnereink segítségével, a hosszú távú ambícióinkat támogató rövid távú nyereségek elérésével digitalizáljuk az ügyfélkiszolgálás élményét.
MI AZ XAAS?
Szigorúan véve az XaaS magában foglal minden olyan informatikai szolgáltatást, amely az interneten vehető igénybe, és amelyért rugalmas fogyasztási modell alapján fizetünk, nem pedig a termék vagy licenc megvásárlásával. Sok CIO számára az XaaS nem csupán az IT modernizációjának módja, hanem IT-üzemeltetési modell a digitális üzletmenet támogatására, amely megszabadítja őket az IT-részleg, mint költségközpont stigmától. Szakértők szerint ugyanis az XaaS (egyesek IT-as-a-service-ként, IT mint szolgáltatásként hivatkoznak rá) az IT termékként menedzselésének koncepciójával ötvözve új bevételi források megteremtését alapozhatja meg.