Mivel a 2020-as kiadásokat nagyrészt a világjárványra való reagálás diktálta, a CIO-k most a jövőre - és a jelen biztonságára - összpontosítanak. Kihívásokkal teli időszak ez a cégek jobb üzleti építkezését segítő IT-vezetők számára, akiknek az egyik legnagyobb kihívás, hogy megtalálják a megfelelő munkaerőt, készségeket és költségvetést.
Legalábbis ezt állapította meg az IDG Research a CIO-k technológiai prioritásairól szóló nemrégiben közzétett tanulmányában, amelyet a CIO magazin ismertetett. A felmérés adatfelvétele 2021 májusában történt, amikor különböző iparágak IT-vezetőit kérdezték meg arról, hogy milyen kihívásokkal kell szembenézniük, és hogyan változtak a beruházási prioritásaik, miközben felkészülnek arra, amit most új normálisnak tekintünk.
A pandémia első évéhez képest az informatikai vezetők 50 százaléka számított arra, hogy a 2022 májusáig tartó üzleti évben növekedni fog a költségvetése, és mindössze 8 százalékuk számított csökkenésre.
A költségvetési optimizmus ellenére az informatikai vezetők 49 százaléka a költségvetés hiányát nevezte az év egyik legnagyobb kihívásának, a munkaerőhiány mellett, mivel 47 százalékuk küzd a megfelelő készségek megtalálásával. A költségvetés különösen szűkös az oktatásban, ahol az informatikai vezetők 62 százaléka a pénzt tartotta a legnagyobb kihívásnak, míg a kormányzati szervezetek 82 százaléka számára a megfelelő informatikai készségekkel rendelkező munkatársak megtalálása jelentette a legnagyobb gondot.
Úgy tűnik, hogy a CIO-k leküzdötték a távmunka kihívását, amellyel 2020 áprilisában, az IDG Research CIO COVID-19 Impact Study című tanulmányának elkészítése idején szembesültek. Akkor az IT-vezetők több mint kétharmada mondta, hogy modernizálnia vagy frissítenie kell az együttműködési technológiáját.
Ma már az IT-vezetők mindössze 4 százaléka számára jelentenek fontos gondot az együttműködési eszközök, és a túlnyomó többség alkalmazkodott ahhoz, hogy munkája legtöbb aspektusát távolról végezze. Mindössze 1 százalék említette a távoktatási lehetőségek hiányát, mint jelentős kihívást, és mindössze 4 százalék beszélt róla, hogy távolról dolgozva nem tudnak termékeket tesztelni vagy értékelni.
A vállalatok biztonsága továbbra is aggodalomra ad okot: az informatikai vezetők megyede mondta, hogy a kiberbiztonsági kezdeményezések, például a valós idejű biztonsági felügyelet és a hatósági vizsgálatok a legfontosabb dolgok, amelyeken dolgozik. Ez az a terület is, ahol a legtöbb IT-vezető (65 százalék) a kiadások növelését tervezi. Mindössze 1 százalék számolt a kiberbiztonsági kiadások csökkentésével.
A biztonságot egyetlen más tevékenység sem közelítette meg fontosságban. A következő leggyakrabban említett terület az ügyfélélmény-technológia (8 százalék) és a BI vagy elemzési eszközök (7 százalék) bevezetése volt, amelyekre 50 százalék, illetve 51 százalék tervezte növelni kiadásait.
A CIO-k arról is beszámoltak, hogy min dolgoznak még, és mi az, amivel legközelebb foglalkoznak, illetve a technológiákat úgy osztályozták, mint amiket jelenleg kutatnak vagy kísérleti jelleggel használnak, amiket egy osztályon vagy az egész vállalaton belül már gyártanak, amiket finomítanak, vagy amik egyszerűen nem érdeklik őket.
A Windows 10 a szervezetek 54%-ánál már vállalati szinten üzemel, éppen időben a Windows 11 bevezetéséhez. A legnépszerűbb kutatási témák az 5G-képes eszközök, az AI és a gépi tanulás, valamint a blokklánc voltak, bár a szervezetek 54 százaléka azt mondta, hogy ebben a szakaszban nem érdekli őket a blokklánc tényleges bevezetése.
Talán annak jele, hogy az AI milyen gyorsan fejlődik és az IT számos területét áthatja, hogy a szervezetek 21 százaléka már teszteli az AI és ML technológiákat, 46 százalék pedig arra számít, hogy növelni fogja az erre fordított kiadásait. (Mindössze 3 százalék számolt azzal, hogy csökkenteni fogja AI-kiadásait).
Tavaly az AI vezette az IT-vezetők listáját a legmegosztóbb technológiákról, amelyet a big data és az analitika követett. Ezúttal a big data került az élre, a második helyen pedig a felhőinfrastruktúra áll az AI-val holtversenyben. A felhőalapú adatbázisok és a szolgáltatásként nyújtott szoftverek nem sokkal maradtak le. A világjárvány kezdete óta sok vállalat már átállította informatikai tevékenységét a felhőre, de még sok más vállalatnak kell még átállnia. Árulkodó, hogy a költségvetésben leginkább a helyben telepített vállalati alkalmazásokat csökkentették.
A sok IT-vezető által említett munkaerőhiány ellenére az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) nem kap túl sok támogatást az IT-osztályoktól. A CIO-k 41 százaléka nem mutatott érdeklődést iránta, ez az arány a vezetők és felügyelők esetében 58 százalékra, az IT-alkalmazottaknál 75 százalékra emelkedett. A kisebb szervezetek még kevésbé érdeklődnek az RPA iránt, mint a nagyobbak, a szolgáltató cégek pedig kevésbé, mint a gyártók. Az a terület, ahol az RPA a legkevesebb figyelmet kapja az informatikai vezetők részéről, a kormányzati szektor, ahol 73 százalékuk azt állítja, hogy nem érdeklődik iránta, a fennmaradó 27 százalék pedig egyenletesen oszlik meg a kutatás, a részlegek RPA-kezdeményezéseinek kipróbálása és működésba állítása között.
De talán azért nem veszik figyelembe az RPA-t - amely jellemzően csak néhány egyszerű lépést automatizál egy folyamatban -, mert az informatikai vezetők a nagyobb képet tartják szem előtt: az üzleti folyamatok kezelését (BPM) vagy a munkafolyamatok automatizálását. A BPM már 25 százalékuk radarján szerepel, 21 százalékuknál a kísérleti fázisban, 27 százalékuknál pedig egy üzleti egységben vagy az egész vállalaton belül már üzemben van. Az IT-vezetők 6 százaléka számára a BPM volt a legfontosabb technológiai projekt, amelyen dolgoztak.
A szoftvergyártók felfigyeltek az IT-vezetők munkafolyamatok automatizálása iránti vágyára, a ServiceNow, a Salesforce.com, az Oracle és mások is beszálltak a piacra. A nagyobb szervezetek a legfejlettebbek a BPM bevezetésében, a legnagyobb mértékben a kormányzati szervezetek, a legkevésbé pedig az oktatás és a szolgáltatási iparágak veszik át.
Korábban láttuk, hogy a készség- és munkaerőhiány az IT-csapatok legnagyobb kihívásai közé tartozik. Ennek leküzdése érdekében az IT-vezetők különböző stratégiákhoz fordulnak. A vállalkozások alig fele próbálkozott már új, teljes munkaidős alkalmazottak felvételével, és minden tizedik vállalkozás alkalmazott részmunkaidősöket. Körülbelül egyharmaduk szerződést köt alkalmi munkásokkal, egynegyedük pedig menedzselt szolgáltatókat keres a teher viselésére.
A rendelkezésre álló munkaerőhiány miatt a vállalkozásoknak azonban a szükséges szakértelem megszerzése érdekében befelé kell fordulniuk: a kkv-k 75 százaléka és a vállalatok 67 százaléka a meglévő személyzetet képzi tovább, hogy megfeleljen az igényeknek. Az átképzés - a tehetséges munkavállalók átcsoportosítása, akiknek a szakértelmét a sok felforgató technológia elavulttá teszi - a második helyre szorult (a kkv-k 63 százalékában és a vállalkozások 55 százalékában).