Immár két évtizede adja ki fehér könyvét az egyesült államokbeli IT-szolgáltató és -tanácsadó vállalatcsoport, a Sierra-Cedar, amely az iparág egyik legrégebb óta futó és legszélesebb körű felmérése alapján összegzi a humánerőforrás-kezelő (HRM-) megoldások piacát formáló trendeket. A fehér könyv legfrissebb kiadásához (The Sierra-Cedar 2015-2016 HR Systems Survey White Paper, 18th Annual Edition) alapul szolgáló felmérés tavaly május és június között készült 1204 szervezet megkeresésével, amelyek együttesen több mint 21 millió alkalmazottnak és szerződéses beszállítónak adnak munkát. A begyűjtött válaszokból ítélve a HR-beruházásokat tervező, illetve megvalósító szervezeteket jelenleg három kérdéskör: a stratégiaalkotás, a technológiai környezet átalakítása és az innováció foglalkoztatja a leginkább.
Tervezéstől az újításig
HR-rendszereket érintő nagyvállalati szintű stratégiai kezdeményezésről számolt be a megkérdezett vállalatok 43 százaléka, ezért a tavalyi és az idei évet a Sierra-Cedar a tervezés és a megújítás időszakának nevezte. Kiderült a válaszokból az is, hogy a szervezetek eltérő módon közelítenek HR-környezetük átalakításához: míg egyesek meglévő rendszereik teljes lecserélése mellett döntenek, mások kevésbé radikális módon a régi rendszereket újgenerációs megoldásokkal ötvözik, hosztolt, kihelyezett vagy hibrid környezeteket alakítanak ki. A felmérés készítői azonban azt is hozzátették, hogy az átalakítás a humánerőforrás-kezelés és az üzlet szempontjából egyaránt eredményesebb lesz, ha a HR-szervezet a vállalat üzleti kultúrájával összhangban újul meg. Más-más megközelítés jellemzi ugyanis a vállalatokat annak függvényében, hogy a HR-rendszerek esetében az adatok elemzésére, a tehetségek megszerzésére, megtartására és továbbfejlesztésére, avagy a lehető legnagyobb üzleti teljesítmény elérésének segítésére fektetnek nagyobb hangsúlyt.
Fordulópontot jelent a Sierra-Cedar 2015-2016-os kiadású fehér könyve abban a tekintetben, hogy az alapul szolgáló felmérés szerint az újonnan bevezetett HRM-alaprendszerek több mint 50 százalékát a vállalatok már SaaS- (softvare-as-a-service) modellben, szolgáltatásként használják, és a nagyvállalati HR-felhő kialakítása lebeg a szemük előtt. Hátráltathatják azonban a használt HR-technológia átalakítására irányuló törekvéseket a meglévő bérszámfejtő és munkaerőmenedzsment-rendszerek - a vállalatok 20 százaléka ugyanis jelenleg mérlegeli, hogy megtartsa ezeket az alkalmazásokat, vagy megváljon tőlük, és utóbbi esetben más szállítók mely megoldásai közül választhatna. Jellemző, hogy a nagyvállalatok megosztott szolgáltatóközpontokban konszolidálják HR-szervezeteiket, amelyek portálokon, helpdesk-megoldásokon keresztül kínálják szolgáltatásaikat, egyre gyakrabban mobilhozzáféréssel. Egyrészt az alkalmazottak új nemzedéke elvárja ezeket az önkiszolgáló módon használható szolgáltatásokat, másrészt az ilyen megoldásokat kínáló szervezetek sokkal hatékonyabbak: HR-ügyintézőnként átlagosan 51 százalékkal több alkalmazottat szolgálnak ki.
A terület átalakulásának ütemét érzékelteti, hogy a Sierra-Cedar felmérése szerint a megkérdezettek 39 százaléka már végez valamilyen szintű HR-analitikát, nemcsak a történeti adatok kiértékelése vagy a tervezés érdekében, hanem kimondottan az üzleti teljesítmény növelésének lehetőségeit keresve. A tehetséges munkavállalók felkutatására és megszerzésére a vállalatok több mint 50 százaléka pályáztató rendszere mellett új és feljövő technológiákat is használ. Harminc százalékkal nőtt például azon szervezetek aránya, amelyek a viselhető digitális eszközöket is HR-stratégiájukba illesztették - 55 százalékuk ezzel a technológiával a munkaerő hatékonyságát kívánja növelni.
Toborzás, teljesítménymenedzsment és képzés
Összhangban a nemzetközi trendekkel, hazánkban is egyre több vállalat dönt felhőalapú HR-megoldások bevezetése mellett, így ez a modell meghatározóvá kezd válni Magyarországon - mondta lapunknak Majoros Gábor, az SAP SuccessFactors szakértője. - Ügyfeleinknek az esetek 90 százalékában már a felhőszolgáltatást ajánljuk, és csupán a fennmaradó 10 százalékában a hagyományos, házon belüli megoldást. A HR-modulok tekintetében elsősorban a toborzás, a teljesítménymenedzsment és a képzés területére szeretnének könnyen használható, mobileszközökre is optimalizált megoldást a vállalatok.
A dublini székhelyű Apps Run the World Research piackutató intézet szerint 2015-ben a világ tíz legnagyobb HCM-szoftverszállítója a vállalati tartalomkezelő megoldások piacának közel 59 százalékát mondhatta magáénak. Tizenegy százalékos piaci részesedésével az SAP került a mezőny élére, miután 23 százalékkal növelte licencértékesítésből, karbantartásból és előfizetésekből származó bevételét. Második helyen az ADP végzett 8 százalékos részesedéssel, míg a dobogó harmadik fokára az Oracle került 7 százalékkal.
Évente átlagosan 3,5 százalékkal bővül majd a HCM-alkalmazások piaca az évtized végéig az Apps Run the World Research előrejelzése szerint, így mérete a tavaly regisztrált 12,5 milliárd dollárról 2020-ra eléri majd a 14,9 milliárd dollárt.