Hatalmas átalakuláson mentek keresztül a vállalati szoftverek a felgyorsult technológiai fejlődés nyomán. A gyártók nagy erőfeszítésekkel igyekeztek lépést tartani a jelenlegi trendekkel: a felhőbe költöztették termékeiket, hibrid megoldásokat dolgoztak ki, mobilalkalmazásokkal rukkoltak elő, és kihasználták a közösségi médiában rejlő lehetőségeket is. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy a CIO.com magazinnak nyilatkozó iparági szakértők szerint a BI-, CRM-, ERP- és marketingautomatizálási szoftvereket fejlesztő gyártók idén várhatóan milyen új funkciókkal és szolgáltatásokkal örvendeztetik meg az újdonságokra fogékony ügyfeleiket.
Üzleti intelligencia: középpontban a végfelhasználó
Szakértői vélemények szerint a vállalati szoftvermegoldások fejlesztői egyre nagyobb figyelmet fordítanak a végfelhasználókra, és egyre kevésbé fókuszálnak az informatikára, vagyis a modern üzletiintelligencia-platformok tervezésénél a legfőbb szempont a végfelhasználók igényeinek maximális figyelembe vétele. A megoldásoknak intuitívaknak és önkiszolgáló természetűeknek kell lenniük, szemben a hagyományos termékekkel, amelyeknek üzemeltetéséhez informatikusokra vagy specialistákra van szükség.
A BI-megoldások jelenlegi legfontosabb trendje, hogy az átlagos munkavállalók sokkal egyszerűbben tudják őket használni. Már láthatók az ez irányú fejlesztői erőfeszítések első jelei, például a Microsoft-féle Power BI-ban. Az újabb szoftverekben olyan felhasználóbarát szolgáltatásokkal találkozhatunk majd, mint a kérdésfeltevés lehetősége (mind szóban, mind írásban) például egy jelentéshez való adatgyűjtéskor. Vagyis a lekérdezéshez nem kell majd informatikai szakértelmet igénylő SQL-kéréseket alkalmazni, így bárki képes lesz lekérdezéseket indítani, jelentéseket generálni a rendszerben.
További figyelemreméltó újdonság lesz a valós idejű betekintés lehetősége, amit automatizált gépi tanulási algoritmusok tesznek lehetővé. Az üzleti információk és összefüggések gyors elérése mindig is alapvető fontosságú volt, napjaink rendkívül felpörgött üzleti világában pedig különösen az. Ennek az innovációnak köszönhetően az üzletiintelligencia-megoldások képesek lesznek proaktívan azonosítani a viselkedési mintázatokat, a trendeket és a szokásostól eltérő viselkedéseket. Ennek köszönhetően úgyszólván azonnali riasztásokat adhatnak, hogy a fellépő problémákra még a válsághelyzet kialakulása előtt megoldást találjanak a döntéshozók. A valós idejű betekintés szintén hozzájárul az üzleti lehetőségek gyorsabb felismeréséhez.
Jó hír a kis- és közepes vállalatoknak, hogy iparági szakértők szerint 2017-ben várhatóan kedvezőbb árú üzletiintelligencia-eszközök és -alkalmazások jelennek meg a piacon, amelyek többé-kevésbé ugyanazokat a szolgáltatásokat és funkciókat kínálják, mint a nagyvállalatoknak szánt megoldások.
CRM: egyre mobilabb és intelligensebb
Ami a CRM területét illeti, itt a szakértők a mobilmegoldások előretörését várják, mivel egyre több vállalat tér át a felhőalapú CRM-rendszerekre. A mobil-CRM óriási előnye, hogy lehetővé teszi a hozzáférést az ügyféladatokhoz bárhol és bármikor. Az értékesítési munkatársaknak nem kell mást tenniük, mint elővenniük mobileszközüket, rögzíteniük az üzleti megbeszélés adatait, majd visszacsúsztatniuk az eszközt a zsebükbe. A kereskedelmi vezetők pedig ennek köszönhetően azonnali információkat kapnak értékesítési csapatuk tevékenységéről.
Mi több, 2017-ben a CRM-rendszerek egyre intelligensebbekké és automatizáltabbakká válnak. Jön a hangfelismerés, vagyis immár szóbeli utasításokkal vezérelhetjük a programokat, továbbá a megoldások képesek lesznek értelmezni a digitális tartalmakat, és a tartalom alapján műveleteket végrehajtani. Ez lehetővé teszi majd az üzletkötők számára, hogy több időt töltsenek ügyfeleikkel, és az időt rabló manuális tevékenységektől megszabadulva jelentősen növelhetik vállalatuk bevételeit.
A CRM-rendszerek rövidesen hasznosítani fogják a prediktív elemzésben és a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket is. Ugyanis, ahogy egyre több vállalat választja a régi rendszerű SaaS-megvalósítások helyett a valóban felhőalapú CRM-rendszereket és adattárházakat, megszűnnek a teljes mértékben prediktív elemzési eljárások végrehajtását megakadályozó adatátviteli és tárolási problémák.
Egyetértenek a megkérdezett szakértők abban, hogy azok a vállalatok lesznek a prediktív elemzés első alkalmazói, amelyek jobban meg akarják ismerni ügyfeleiket, valamint teljes mértékben proaktív szolgáltatási és szállítási modellt kívánnak kialakítani. A prediktív elemzés nem csupán az ajánlat- és promóciókezelést teszi hatékonyabbá, hanem kiváló eredményeket lehet vele elérni az ügyfélmegtartás és -kiszolgálás területén is. A vállalatok így pontosan azt nyújthatják vásárlóiknak, amire azoknak szükségük van, nem csupán ajánlanak valakinek valamit, amit az lehet, hogy meg fog vásárolni.
További trend, hogy sok CRM-fejlesztő gazdagítja platformját mesterségesintelligencia-képességekkel, amelyek révén a vállalatok sokkal személyesebbé tehetik a vásárlói élményt az értékesítési, kiszolgálási, marketing- és más területeken. Elemzők szerint 2017-ben a mesterséges intelligencia óriási hatással lesz a CRM-piac egészére. Mivel az ügyfelek egyre inkább elkezdik vizsgálni a szóba jöhető termékek speciális AI- és adatelemzési képességeit, a gyártóknak komolyan összpontosítaniuk kell az adatelemzési és gépi tanulási funkciók fejlesztésére, mivel ezek nem megfelelő minősége esetén ügyfeleket veszíthetnek.
ERP: nagyobb mobilitás, szemléletes adatvizualizáció
Iparági szakértők úgy vélik, hogy 2017-ben az ERP-alkalmazások beágyazott elemzőmotort fognak kínálni a működési adatok hatékony feldolgozása iránti megnövekedett igények kielégítésére. Ezek a motorok képesek lesznek a több forrásból beérkező adatok analizálására és az eredmény szemléletes megjelenítésére. Jelenleg sok vállalati ügyfél kénytelen beágyazott elemzőmotort hozzáadni meglévő infrastruktúrájához, mivel az általuk használt ERP-alkalmazást több mint egy évtizede fejlesztették ki.
Ugyancsak fontos funkcióvá válik a vizualizáció, mivel a nagy ERP-gyártók adatvizualizációt megvalósító, hardvert, szoftvert integráló külső rendszereket vásárolnak vagy fejlesztenek ki.
Minthogy a modern munkakörnyezetekben dolgozó alkalmazottak jó része távolról és gyakran a szokásos irodai munkaidőn kívül végzi munkáját, egyre fontosabbá válik az ERP-megoldások mobilképességekkel és -funkciókkal való ellátása. Ennek eredményeképpen sok ERP-rendszernek csökken a mérete anélkül, hogy ez negatívan befolyásolná a teljesítményt vagy a tárolási kapacitást, lehetővé téve, hogy az alkalmazottak mobileszközökről is egyszerűen hozzáférjenek a munkájukhoz szükséges összes információhoz és funkcióhoz.
Végezetül a marketingautomatizálás területén azt jósolják a szakértők, hogy 2017-ben a beágyazott prediktív és mesterségesintelligencia-megoldásoknak köszönhetően a technológia a vállalatok "önjáró autójává" fejlődik, amely megjósolja a vásárlók viselkedését, továbbá megmondja, hogy kivel, mikor és miért kell kapcsolatba lépni. Mindezek miatt nőni fog a vállalatoknál a marketingautomatizálási szoftverek súlya, s a technológia várhatóan átalakítja majd a szervezetek kommunikációjának a módját nem csupán az ügyfelekkel, hanem a sajtóval, az elemzőkkel, az alkalmazottakkal és a potenciális vásárlókkal is. Egyfajta elkötelezettségi adatbázisként szolgál majd a vállalat egésze számára.