Valamikor azt jósolták, hogy a windowsos telefonok megszorongathatják az Apple-t, most azonban már csak alig több, mint 1 százalékos részesedéssel rendelkeznek az okostelefon arénában a Garner piackutató cég legfrissebb adatai szerint. A kegyetlen eladási statisztikák azt mutatják, hogy az elmúlt év negyedik negyedévében a Microsoft és partnerei 4,4 millió telefont értékesítettek, amivel egészen pontosan 1,1 százalékos szeletet tudtak kihasítani a mobiltortából. Az eladott darabszám kevesebb, mint a fele az egy évvel korábbinak, amikor a windowsos mobilok még 2,8 százalékos részesedést tudhattak magukénak. Csak a BlackBerryt, a Tizent és más, futottak még kategóriájú operációs rendszereket tud a mobil Windows megelőzni.
Évek óta az Android uralja az okostelefon piacot, a Google operációs rendszerét futtató mobilokból 325 millió darab fogyott a tavalyi negyedik negyedévben, ami 80,7 százalékos részesedésnek felel meg. Az Android részesedése 4 százalékponttal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Nagy valószínűséggel főként az Apple-től csábított át vásárlókat a Google, mivel a negyedik negyedévben értékesített iPhone-ok száma 2,7 százalékkal 71,5 millióra csökkent. Ezzel az Apple 15,9 százalékos részesedést ért el az időszakban.
Ez a Gartner szerint azt jelenti, hogy egyre több vásárló választ olcsó okostelefonokat a feltörekvő piacokon, vagy prémium modelleket más gyártóktól a fejlett országokban. Anshul Gupta, a Gartner kutatási igazgatója úgy véli, hogy a helyi és kínai gyártók agresszív árképzése a feltörekvő piacok középkategóriájú és belépő szintű szegmensében oda vezetett, hogy a felhasználók gyorsabban térnek át a megfizethető árú okostelefonokra.
Az ázsiai vásárlók kiszuperált mobiljaikat általában ugyanolyan kategóriájú modellre cserélik le, aminek a haszonélvezői a Huawei és a Samsung voltak: csupán ez a két gyártó tudta növelni piaci részesedését.
A Samsung, a világ legnagyobb okostelefon-gyártója 83,4 millió telefont adott el a negyedik negyedévben, 20,7 százalékos részesedést érve el. A második az Apple 17,7 százalékkal. Az egy évvel korábbihoz képest 53 százalékkal növelte eladásait a harmadik helyen végző Huawei, amely ezzel a piac 8,0 százalékát uralja. A Lenovo 5.0, a Xiaomi pedig 4,5 százalékos részesedést könyvelhetett el az időszakban.
A windowsos telefonok zuhanórepülését egyáltalán nem látták előre a piackutatók. Így például a Gartner 2014-ben azt mondta, hogy a Microsoft mobil operációs rendszerének a részesedése 2018-ra eléri a 10 százalékot, aminek a bekövetkezéséhez kisebbfajta csodának kéne történnie.