Ősszel indul a Microsoft meglévő CRM- és ERP-megoldásait egyetlen felhőszolgáltatásként kínáló Dynamics 365 szolgáltatás, amely újgenerációs célalkalmazásokkal segíti majd a feladatok ellátását az olyan üzleti területeken, mint például a könyvelés, a karbantartás és hibaelhárítás, a termelés, a marketing, a projektvezetés és az ügyfélszolgálat. Két nappal előzte meg a bejelentés a Microsoft múlt héten megtartott partner-világkonferenciáját, amelyre 144 országból több mint 13 ezer cég képviselői érkeztek Torontóba, így Dynamics 365-nek a rendezvényen is jutott a reflektorfényből.
Digitális átalakulásukhoz a szervezeteknek intelligens rendszerekre van szükségük, amelyek az adott iparág, vállalat, szerepkör és munkavállaló igényeihez alkalmazkodnak, ugyanakkora agilitással tanulnak, bővülnek és fejlődnek, mint amilyen tempóban az üzlet világa változik, írta Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a LinkedInen közzétett bejegyzésében. Minden intelligens rendszernek a személy köré kell épülnie, aki az adott szerepkört betölti, és mindent át kell fognia, ami a feladatok ellátásához szükséges. Más szóval ezek a rendszerek megszüntetik az üzleti alkalmazások, az egyéni hatékonyságot és a csoportmunkát támogató eszközök, valamint az üzleti folyamatok között még meglévő határokat, hogy egy új, ügyfélközpontú üzleti modellt hozzanak létre, amely illeszkedik a szerepkörök mai valóságához. A Microsoft Dynamics 365 bejelentésével nagy lépést tettünk afelé, hogy az üzleti felhasználókat beépített analitikai képességekkel támogassuk az alkalmazásokon belül, amelyekkel dolgoznak, fejtette ki a vezérigazgató.
Intelligens asszisztens
Felhőszolgáltatásról lévén szó, a Dynamics 365 alkalmazásokat a vállalatok külön-külön is egyszerűen használatba vehetik, azok bármilyen összeállításban zavartalanul együttműködnek egymással, így a funkciók köre az üzlet igényei szerint terjeszthető ki. A beépített analitikai és munkafolyamat-optimalizáló képességeket magukba foglaló alkalmazások a Microsoft szerint a mobilfelhasználást megkönnyítő kezelőfelületet kapnak, és offline is működni fognak.
A munkavégzést támogató, előrejelző elemzéseket, tanácsokat és következő lépésként felajánlott, könnyen végrehajtható műveleteket a Microsoft Power BI üzletiintelligencia-megoldása és Cortana digitális asszisztense adja a Dynamics 365 alkalmazásokhoz. A Cortana például olyan termékkapcsolásokra ad javaslatokat az értékesítőknek, amelyeket az adott ügyfél várhatóan nagyobb tetszéssel fogadna. A dolgok internetéről gyűjtött - például eszközök és infrastruktúrák monitorozásából származó - adatok elemzésével a karbantartást támogató Dynamics 365 alkalmazások a meghibásodások megelőzését is segítik majd.
Szorosan integrálja a Dynamics 365-tel a Microsoft Office 365 szolgáltatását is, összekapcsolva az üzleti alkalmazások strukturált munkafolyamatait az egyéni hatékonyságot és együttműködést támogató környezet strukturálatlan világával. Az értékesítők például egy ajánlatkérő e-mailre az üzleti alkalmazásokból vett, pontos készlet-, ár- és kedvezményinformációkkal válaszolhatnak anélkül, hogy ehhez ki kellene lépniük az Outlookból.
A Dynamics 365 ugyanazt az adatmodellt használja, amelyet az Office 365. Mind az adatmenedzsmentet, mind az alkalmazások és üzleti folyamatok integrálását leegyszerűsíti ez a megoldás, ugyanakkor megkönnyíti az alkalmazásplatform bővítését is. A technológia terén jártasabb üzleti felhasználók (az úgynevezett polgári fejlesztők) a PowerApps, a Power BI és a Microsoft Flow segítségével, a hivatásos fejlesztők pedig az Azure platformszolgáltatásaival új alkalmazásokat készíthetnek, avagy bővíthetik a meglévőket. A Dynamics 365-höz olyan alkalmazásprogramozó felületek (API-k) is tartoznak, amelyekkel a szolgáltatás a Microsoft, illetve partnerei által szállított más alkalmazásokkal és házon belül működő rendszerekkel is összekapcsolható lesz.
Microsoft AppSource néven új online piactér is debütált a Dynamics 365-tel, amely a redmondiak és partnereik által fejlesztett üzletági SaaS-alkalmazásokat, -bővítményeket és -tartalomcsomagokat kínál. Induláskor ezek száma meghaladta a kétszázat.
Gyorsíró és fordító a felhőben
Több Office 365-vonatkozású fejlesztést is bejelentett a Microsoft a WorldWide Partner Conference tartama alatt. Mielőtt ezeket sorra vette volna blogbejegyzésében, Kirk Koenigsbauer, a Microsoft alelnöke és a termékcsoport vezetője kitért arra, hogy elindítása után öt évvel több mint 70 millió alkalmazott használja az Office 365 szolgáltatást világszerte. Hozzájuk csatlakozik most a Facebook 13 ezer munkavállalója is, amit a két cég szintén Torontóban jelentett be.
A konferencián debütált a Skype Operations Framework (SOF), a tervezést, a bevezetést és az üzemeltetést támogató átfogó módszertan és keretrendszer. A Microsoft partnerei ezzel az útmutatóval és eszközkészlettel megbízható és költséghatékony kommunikációs szolgáltatást alakíthatnak ki és felügyelhetnek a felhőben a Skype for Business alapjain.
Még az év vége előtt kipróbálhatják az Office 365 felhasználói a Skype Meeting Broadcast automatikus átiratkészítő és fordító szolgáltatásának előzetesét is. A Skype Meeting Broadcast segítségével találkozók szervezhetők, hosztolhatók és közvetíthetők széles online közönség számára. Az új szolgáltatások automatikusan szövegátiratot készítenek az elhangzó előadásokról, majd felkínálják a lehetőséget, hogy azokat lefordítják a támogatott nyelvek valamelyikére.
Azure Stack dobozban
Január óta, amikor bejelentettük az Azure Stack első technológiai előzetesét, számos szervezet élt a lehetőséggel, hogy kipróbálja a hibrid felhőplatform lehetőségeit, írta a Microsoft Azure blogján Mike Neil, a cég nagyvállalati felhőmegoldásokért felelő alelnöke. Az Azure Stack olyan szoftvercsomag, amellyel a vállalatok a Microsoft nyilvános felhőjével azonos technológiai alapokra épülő magánfelhő-környezetet alakíthatnak ki adatközpontjukban.
A két környezet összekapcsolásával létrejövő hibrid képességek a tapasztalatok szerint nagy üzleti értékkel bírnak, írta az alelnök, ugyanakkor kiderült az is, hogy a vállalatok nem szeretnének az infrastruktúra, a bevezetés és az üzemeltetés bonyolultságával foglalkozni, helyette inkább az új alkalmazásokra és az innovációra összpontosítanának. Más szóval olyan megoldást részesítenének előnyben, amely a Microsoft nyilvános felhőjében megjelenő újításokat gyorsan leköveti, azokkal megegyező szolgáltatásokat ad, miközben megőrzi a rendszer minőségét és megbízhatóságát.
Elsősorban kulcsrakész, integrált rendszerként fogja kínálni a Microsoft az Azure Stacket 2017 közepétől, hogy eleget tegyen ezeknek az elvárásoknak, írta Mike Neil. Kiindulásképp ebben olyan hardverszállító partnerek lesznek segítségére, mint a Dell, a HPE és a Lenovo, később azonban bővülhet a támogatott rendszerek és implementációs megközelítések köre.
Kissé lemaradt ezen a téren más piaci szereplőkhöz képest a Microsoft, tegyük hozzá. Bár az Azure Stack koncepciójával elsőként jelentkezett, azóta a saját hardverportfólióval és nyilvános felhővel egyaránt rendelkező Fujitsu és Oracle is megjelent már olyan integrált rendszerrel, amely a nyilvános felhőt úgymond egy dobozban házon belülre hozza, és a kettőt automatikusan összekapcsolja.
Torontóban hangzott el, hogy általánosan elérhető az Azure SQL Data Warehouse adattárház-szolgáltatás, valamint az, hogy a Windows Server 2016 és a System Center 2016, amelyet hibrid környezetek futtatására hegyeztek ki Redmondban, a Microsoft következő nagy rendezvényén, az ősszel sorra kerülő Ignite konferencián fog bemutatkozni.