Az IDC piacelemző cég legújabb jóslatai az üzemeltetés jövőjéről előre tekintenek a távoli műveletek gyorsan bővülő világára, a digitális mérnöki munka növekvő szerepére és a fenntarthatóság előtérbe helyezésének szükségességére is.
A COVID-19 pandémia néhány egyedülálló üzemeltetési kihívást és lehetőséget teremtett. Számos termék iránti zuhant a kereslet, majd a korábbi szinteket meghaladóan felgyorsult. A vállalatok kénytelenek voltak hazaküldeni dolgozókat, majd nehezen tudták újra feltölteni a létszámot. Ugyanakkor az ellátási láncokban számos - részben belsőleg létrehozott, részben külsőleg kikényszerített - torlódási pont alakult ki.
A válság gyors változásokat kényszerített ki a műveletekben - ami normális esetben egy évtized alatt alakult volna ki, az néhány hónap alatt történt meg -, ami felgyorsította a távolabbi műveletekre való váltást, a megosztottabb döntéshozatali folyamatok kialakítását és az adatvezérelt műveletekre való áttérést. Az új szenzortechnológiák, a vezeték nélküli csatlakozási lehetőségek, a mesterséges intelligencia térhódítása és a felhőplatformok érése együttesen megnyitották a lehetőséget a sokkal jobb láthatóságra és az operatív teljesítmény kiszámíthatóságára. Emellett lebontották az adatmegosztás és az adatok körüli együttműködés technológiai akadályait is. A nagyobb kihívást továbbra is ezeknek az innovációknak a kihasználásához szükséges szervezeti változások jelentik.
Ahogy a világ egyre jobban kézben tartja a világjárványt, a szervezeteknek el kell dönteniük, hogy ragaszkodnak-e a hagyományos működési módhoz, vagy inkább az adatvezéreltebb, együttműködőbb és reagálóbb modelleket fogadják el.
Az operatív működés jövőjének 10 legfontosabb előrejelzése 2022-re és azon túl:
1. előrejelzés: 2023-ra a G2000 cégeinek (a Forbes magazin listája a világ legnagyobb vállalatairól) csupán 25 százaléka lép túl azon, hogy a digitális mérnöki szervezetét használja az informatikai irányelvek érvényesítésére az üzemeltetésben, ami azt eredményezi, hogy csak korlátozottan képesek több értéket és betekintést nyerni az üzemeltetési adatokból.
2. előrejelzés: 2023-ra a G2000 vállalatainak 40 százaléka minden új folyamatot először távoli üzemeltetési folyamatként fejleszt ki, szemben a 2020-as nagyon korlátozott számú távoli üzemeltetési folyamattal.
3. előrejelzés: A 2021-es 2 százalékhoz képest 2024-re a G2000 vállalatok 35 százalékánál fogják használni digitális mérnöki képességeket arra, hogy távoli műveleteket, adatokat és egyéb szolgáltatásokat adjanak el a társainak, partnereinek és ügyfeleinek.
4. előrejelzés: A mai kevesebb mint 5 százalékkal szemben 2027-re a fogyasztói értékláncok 40 százaléka megosztja majd a valós idejű kapacitásinformációkat a fogyasztás és a kereslet fokozott átláthatósága alapján.
5. előrejelzés: A G2000 vállalatainak 60 százaléka 2026-ra a fenntarthatósági KPI-ket és adatokat elsődleges működési ellenőrzési paraméterként fogja használni, szemben a 2021-es kevesebb mint 20 százalékkal.
6. előrejelzés: 2026-ra a G2000 vállalatok 40 százaléka alkalmazza majd a mesterséges intelligenciát, az adatkezelést és az átalakított szervezetet egy rugalmas és elosztott operatív döntéshozatali keretrendszer kialakítására, amely 25 százalékkal gyorsabban hajtja végre a változásokat.
7. előrejelzés: 2025-re a márkatulajdonosok/menedzserek 30 százaléka visszahozza a műveleteket a házon belülre vagy közelebb a kereslethez, hogy nagyobb működési ellenőrzést gyakoroljon, javítsa az ellátás átláthatóságát és csökkentse a működési kockázatot.
8. előrejelzés: 2024-re az adatok és az analitika használata lehetővé teszi az ipari és kereskedelmi szektor globális CO2-kibocsátásának 3 százalékos csökkentését (ez több mint 400 millió tonna CO2 nettó csökkentést jelent).
9. előrejelzés: 2021 és 2027 között a digitális ikertestvérként modellezett új fizikai eszközök és folyamatok száma 5 százalékról 60 százalékra nő, ami a működési teljesítmény optimalizálását eredményezi.
10. előrejelzés: A 2021-es kevesebb mint 10 százalékkal szemben 2025-re a vállalatok 60 százaléka fog valamilyen formában távoli szakértőt alkalmazni az operatív személyzet támogatására AI és tudásmenedzsment segítségével.