A szállítói bevételek alapján a 2013-ban regisztrált 17,3 milliárd forintról a rá következő évben 18,03 milliárd, majd tavaly 19,5 milliárd forintra bővült az üzletialkalmazás-csomagok (enterprise application suite, EAS) piaca Magyarországon, az előrejelzett évi átlagosan 6 százalékos növekedésnél is jobb teljesítményt mutatva fel (lásd az ábrát).
- Kiváltképp a 2015-ös év bizonyult erősnek az EAS-piac egészét tekintve - mondta Bakk József, az IDC Hungary elemzője. - A piac legnagyobb szeletét adó ERM- (enterprise resource management) szegmens korábbi évekre jellemző csökkenése 2014-ben ismét növekedésbe fordult, miután több hazai nagyvállalat - például a közlekedés és a közműszolgáltatások területén - nagy projekteket valósított meg, új vállalatirányítási rendszert vezetett be vagy a meglévőt bővítette, illetve frissítette. Hozzásegítettek ehhez a cégvásárlások és -egyesítések is, valamint a kormányzati szektor aktivitása. A fejlesztéseknek tág teret adó informatikai ellátottságánál fogva a kormányzati szektor önmagában a teljes EAS-piac mintegy 15 százalékát teszi ki. A felívelést követően tavaly azonban már visszafogottabb beruházási kedv jellemezte az ERM-szegmenst, úgyhogy az EAS-piacon továbbra is a másik négy szegmens képviseli az igazi húzóerőt.
Ügyfélkapcsolatok a felhőben
Míg korábban az üzleti analitikai (BA-) szoftvercsomagok szegmense bővült a legdinamikusabban, többszörösen felülmúlva a teljes EAS-piac növekedési ütemét, addig 2015-ben a CRM-csomagok szegmense tört élre ebben a tekintetben. Elsőre meglepőnek tűnhet ez, mivel a nagyvállalati ERP-ellátottsághoz hasonlóan a CRM-penetráció is teljesnek mondható a hazai piacon. Azonban az üzleti igények fejlődésével egy CRM-csomag sokrétűen bővíthető, így a szállítók meglévő ügyfeleik ez irányú újabb beruházásainak köszönhetik bevételnövekedésüket.
- A projektek elsősorban a meglévő CRM- és ERP-rendszer integrálására, illetve a közösségi kommunikációs csatornák bekapcsolására, az omni-channel stratégia vagy a közösségi hálókon zajló aktivitás elemzésének támogatására irányultak, például a távközlési cégeknél és a bankszektor szereplőinél - mondta Bakk József. - Párhuzamosan ezzel számos új CRM-ügyfél is megjelent a kkv-k körében, így a nagy szállítók hazai partnerei is profitáltak a szegmens felpezsdüléséből. Mivel a CRM-csomagok természetes közege a felhő, és ez a hazai piacon is érvényes, vállalatmérettől függetlenül, a szállítói-partneri bevételeket egyre nagyobb arányban az előfizetések növelik.
Az Ipar 4.0 ígérete
Kivétel nélkül nőtt az EAS-piac további három szegmense is az elmúlt évben, de két évvel korábbi rangsorukat tavaly teljesen más felállás váltotta fel.
- Az üzleti analitikai szoftvercsomagok harmadik helyre csúszott szegmense ezzel együtt továbbra is erős kétszámjegyű, 10-20 százalékos növekedést mutat - emelte ki Bakk József. - Kedvezően hat a szállítói bevételekre, hogy a vállalatok érdeklődése az előrejelző, prediktív analitikai eszközök iránt tavaly sem lankadt, és egyre keresettebbé válnak az eladott felhasználói licencek számát lényegükből adódóan növelő, önkiszolgáló analitikai eszközök is. Láthatók már a jelei annak is, hogy a fejlett adatvizualizációs és big data analitikai eszközök a következő években szintén a növekedés hajtóerejévé válhatnak a BA-szegmensben.
Negyedik helyre csúszott vissza a beszerzéskezelő (supply-chain management, SCM-) szoftvercsomagok szegmense, amely tavaly is bővült ugyan, de a korábbi évekhez mérten lassabb ütemben.
- A termeléstervezés és a raktárkezelés területe azonban itt még nagy lehetőségeket tartogat a szállítók számára - mondta Bakk József. - Különösen a kkv-kra és a szigorúbban szabályozott területek szereplőire jellemző, hogy nehezebben szánják el magukat a folyamatok automatizálására, de ha sikerül áttörést elérni, akkor ezek a megoldások nagyon keresetté válhatnak, mivel bevezetésük akár pár hónap alatt megtérül.
Ötödik helyen maradt a gyártás és termelésirányító (operations and manufacturing automatization, OMA-) alkalmazáscsomagok szegmense, a piaci penetráció még mindig itt a legalacsonyabb a hazai EAS-piacon. Változtathatnak ezen a következő években az Ipar 4.0-hoz köthető beruházások, ez azonban egyelőre inkább ígéret, semmint gyakorlat.
Mindennek alapján az IDC arra számít, hogy a hazai EAS-piac továbbra is meggyőző ütemben, évente átlagosan 6,6 százalékkal bővül majd az évtized végéig, de az elérhetővé váló uniós források hatására a következő két év ennél várhatóan nagyobb arányú növekedést hozhat.