Multik világából - a PwC-től, KPMG-től, IBM-től - érkezett, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szakemberek alapították tíz évvel ezelőtt az L&P Solutions Kft.-t, amely a kezdetektől elsősorban pénzintézeteket és távközlési vállalatokat segített üzleti folyamataiknak leginkább megfelelő informatikai megoldások - front end és CRM-rendszerek, adattárházak, BI-alkalmazások stb. - bevezetésében, megújításában. Azóta is komplett, a stratégiaalkotással kezdődő megoldásokat nyújtanak, legföljebb a beérkező adatok köre és mennyisége, netán a rendszerek neve változott.
Computerworld: Csak egyvalami állandó: a változás. A piaci szereplőknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó körülményekhez. Milyen szerepet tölthetnek be ebben a körforgásban az L&P Solutions Kft.-hez hasonló tanácsadó cégek?
Bacsek Péter: Már tíz évvel ezelőtt is látható volt a piac íve: napirenden voltak a CRM- és üzletiintelligencia- vagy frontend-megoldások. Üzleti oldalról érkező igényeket kellett kielégíteni, azokat értelmezni, megoldást keresni, megvalósítani, segíteni a bevezetést, majd módszert adni a hatékony alkalmazáshoz. Az ügyfélkapcsolat-kezelést ma ügyfélélmény-kezelésnek hívják, a régi adattárházakon ma üzletiintelligencia-rendszerek épülnek, a vállalatoknak egészen másképpen kell kommunikálniuk az ügyfeleikkel, de a mobililtás fogalma is egészen más volt tíz évvel ezelőtt. Ezt a változást tudjuk segíteni megélni és megvalósítani.
CW: Miért fordulna tanácsadóhoz egy pénzintézet vagy távközlési vállalat, amikor az ilyen szervezeteknek saját IT-részlegei, CIO-i, CTO-i vannak?
BP: Amikor egy bank szeretne felújítani tíz bankfiókot, nyilván nem fog iparosokat felvenni erre a célra, hanem olyan építővállalatra bízza a feladatot, amelyik ezzel foglalkozik, ebben van tapasztalata. Természetesen a pénzintézetekben is vannak a termékhez, folyamathoz, banki rendszerekhez értő szakemberek, de az ő elsődleges feladatuk, hogy a bank mindennapi működését fenntartsák. Viszont egyetlen bank sem tart házon belül olyan szakembergárdát, amelyik minden fejlesztést képes elvégezni, és itt nem csupán a szakmai tapasztalatra kell gondolni, hanem például az erőforrások rendelkezésre állására. Külső tanácsadóra azért is szükség van, mert nem minden fejlesztést valósítanak meg ugyanazon a platformon. A vállalatoknak ezen felül kimondottan előnyükre válik az a tapasztalat, amelyet szakértői csapatunk számos projekten gyűjt be és kamatoztat egy-egy újabb feladat megvalósítása során.
CW: Mely gazdasági területeken és milyen informatikai megoldások át- és újragondolásában nyújtanak segítséget?
BP: A rövid válasz, hogy elsősorban pénzügyi, távközlési, logisztikai területeken kínálunk megoldásokat a CRM-től a digitalizáción át a folyamattámogatásig. Kicsit bővebben kifejtve, kezdettől az igényekből, elvárásokból indultunk ki, ezeket értékeltük és kerestünk hozzájuk megoldásokat. Vagyis az első lépés a stratégiaalkotás, amikor végiggondoljuk, milyen irányba érdemes elindulni. Ma szinte minden vállalat és minden bank a digitalizáció útjait keresi. A mi dolgunk olyan megoldások felmutatása, amelyekkel lehet például digitálisan aláírni a dokumentumokat, az ügyfelet mobiltelefonon autentikálni vagy éppen megfelelni az Y vagy Z generáció igényeinek. Ezek azonban komplex feladatok; egyik-másik éveket vehet igénybe. Meg kell határoznunk, milyen menetrend szerint haladunk, mely közbülső állomások jelenthetnek rövidtávú hasznot a vállalat számára. Üzletileg is megtérülő megoldást és bevezetési ütemet kell megalkotnunk.
Amikor elkészülünk a bevezetési stratégiával, tudjuk megtervezni az egyes bevezetési lépések elemeit, a folyamatokat, támogató alkalmazásokat a képernyők és rendszerintegráció szintjén, miközben biztosnak kell lennünk abban, hogy a megoldásunk nem csak a jelenlegi rendszerkörnyezetbe, de többek között a szabályozói környezetbe is illeszkedik. Ezt követően jöhet a kialakítás folyamata, legyen az kódolás, fejlesztés, infrastruktúra-bővítés. Ezzel sincs még vége, hiszen a fejlesztésnek be kell épülnie az adott vállalat működésébe. Adatokat migrálunk, az üzemeltetést készítjük elő vagy éppen az üzletet készítjük fel akár oktatással, akár a változáskezelés eszközeivel vezetjük be a redszer használatát. Egyes projektjeinknél az elejétől a végéig végigvisszük a folyamatokat, másoknál csak a legelső vagy éppen a legutolsó lépéseknél vagyunk jelen.
CW: Nemzetközi tapasztalataik alapján mennyire innovatív a hazai bankszektor?
BP: A régiós országokban működő pénzintézetek jellemzően ugyanazokat a célokat tűzik maguk elé, ezt anyagi lehetőségeik vagy más szempontok alapján súlyozzák, de kiemelkedően nagy különbségek sem a célokban, sem a megvalósításokban nincsenek - egyelőre. Ahol igazán innovatív megoldásokat találunk, azok inkább a különböző réspiaci szereplők, fintech vállalatok, amelyek részint másfajta versenyre, részint pedig együttműködésre késztetik a tradicionális vállalatokat. De ez a téma önmagában megér egy külön beszélgetést.