A kategória növekedése meghaladja majd a szélesebb értelemben vett szoftverkiadások növekedését: az éves növekedési ütem 18 százalékos lesz, szemben a szoftverek 12 százalékos növekedésével. Az MI-szoftverekre fordított kiadások 2025-re a teljes szoftverkiadások 6 százalékát teszik majd ki.
A szoftvereknek ebben az alcsoportjában három kulcsfontosságú kategória fogja meghatározni a kiadásokat: a mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftverek, a mesterséges intelligenciát készítő eszközök és a mesterséges intelligencia-központú szoftverek.
Mike Gualtieri, a Forrester alelnöke és vezető elemzője szerint az MI bevezetése mára stratégiai jelentőségűvé vált a globális vállalatok többségénél. Bár a vállalatok alkalmazhatnak adattudósokból álló csapatokat, hogy testre szabott alkalmazásokat készítsenek, egyre inkább a szoftvergyártók üzleti alkalmazásaiba oltott MI-t használják.
"Sokkal egyszerűbb a számviteli rendszer vagy az ellátási lánc tervezési rendszer következő frissítésébe MI-t beépíteni, mint egy egyedi MI-alkalmazást készíteni" - közölte Gualtieri egy e-mailben.
A beépített mesterséges intelligenciával kapcsolatos kihívás részben a széttöredezettségben rejlik. A vállalkozásoknak ma már minden egyes kritikus folyamata köré szoftvermegoldások vannak csomagolva, és a több MI-képességgel együtt jár a technológia széttagolt megközelítésének lehetősége is. A fedélzeti MI-képességektől eltekintve a vállalatoknak továbbra is szükségük lesz MI-platformokra, hogy olyan MI-alkalmazásokat építsenek, amelyek megkülönböztetik az ügyfeleiket és a műveleteiket - állítja Gualtieri. Szerinte ez annyiban nem különbözik a szoftverektől, hogy a vállalatok egyaránt építenek és vásárolnak szoftvert.
Az MI-szoftverek fellendülése egy másik kihívással is jár: elegendő felkészült tehetség kell a kezelésükhöz. A munkaerő-felvétel önmagában nem fogja áthidalni ezt a szakadékot, ami a vállalatokat belső továbbképzési programok létrehozására szólítja fel. Mivel egyre több dollár áramlik az MI-szoftverekbe, a CIO-knak és más IT-vezetőknek világos stratégiát kell alkalmazniuk a végrehajtáshoz, ahelyett, hogy véletlenszerűen csatlakoztatnák az MI-t minden vállalati folyamathoz.
"A technológiai vezetőknek részt kell venniük minden adattudományi és/vagy MI-platformok vásárlására vonatkozó döntésben, mert ők ismerik a technológiai műveletek teljes skáláját. Az adattudományi csapatok hatóköre túl szűk. Be kell fektetniük az MI-platformokba" - mondta Gualtieri a CIO Dive szerint.